کتاب زندگی ابن عربی منتشر شد/ در جست‌وجوی کبریت احمر | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۸
انتشارات نیلوفر منتشر کرد؛

کتاب زندگی ابن عربی منتشر شد/ در جست‌وجوی کبریت احمر

کتاب «در جست و جوی کبریت احمر» نوشته کلود عداس در حوزه مطالعات و پژوهش‌های ابن عربی، به چاپ دوم رسید.

به گزارش صبا، کتاب زندگانی ابن عربی، «در جست و جوی کبریت احمر» نوشته کلود عداس به چاپ دوم رسید. شیخ‌الاکبر در خلال هشت قرنِ اخیر نفوذی شگرف بر صوفیان داشت. به رغم آثار عظیم و تاثیر بسیارش، مطالعات اندکی درباره وی صورت گرفته‌است.

نوشته‌های ابن عربی جدا از زندگانی او نیست. این نوشته‌ها را نمی‌توان از مقامات بلند شیخ‌‍‌الاکبر جدا ساخت. نوشته‌هایی که از شرق تا غرب در پهنای وسیع جهان اسلامی با استقبال بی‌نظیری روبرو شد و دست به دست گشت. جهان اسلامی در آن موقع، از سویی با تهدید مسیحیان در اسپانیا روبرو بود و از سوی دیگر، با صلیبیان در فلسطین می‌جنگید. ابن عربی نیز در حیات روحانی و هم در زندگی جسمانی خویش، هرجا که رفت و با هرکه مصاحبت گزید، ناظر به این وقایع بود و از سلوک در مقامات روحانی خود باز نماند.

پیش از انتشار این کتاب، آنان که در پی شرح حالی از ابن عربی بودند، منابع اندکی در اختیار داشتند. کتاب کلود عداس با اشراف کامل وی بر نوشته‌های خود ابن عربی و سایر منابع اصیل دیگر، خواه عربی و خواه فارسی، به رشته تحریر درآمده است و منبع کاملی در زندگی ابن عربی به شمار می‌آید. با این کتاب هم زندگی ابن عربی را می ‌شناسیم هم با دنیایی که او در آن زیست آشنا می‌شویم، هم تاریخ دقیق نوشته‌های او را در می‌یابیم و هم به اصول عقاید وی پی می‌بریم.

این کتاب ۱۰ بخش دارد:

۱: مولد و موطن

۲: رسالت

۳: انتخاب

۴: ابن عربی و فرزانگان اندلسی

۵: ارض الله الواسعه

۶: فاس

۷: تودیع

۸: حج اکبر

۹: عبادم را نصیحت نما

۱۰: دمشق، مآمن انبیا

بی‌شک کتاب کلود عداس در حوزه مطالعات و پژوهش‌های ابن عربی، ارمغانی است که باید قدر نهاد و تمجید کرد.

ویلیام چیتیک درباره این کتاب نوشته: «کتاب کبریت احمر تالیف کلود عداس، جامع‌ترین، موثق‌ترین و معتبرترین کتاب در شرحِ حال و زندگانی ابن عربی است.»

چاپ دوم کتاب «در جست و جوی کبریت احمر» را فریدالدین رادمهر به فارسی برگردانده و انتشارات نیلوفر آن را در ۵۳۳ صفحه و با قیمت ۷۵۰۰۰ به بازار کتاب عرضه کرده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است