حمایت از حضور سینماگران در رویدادهای جهانی بر اساس آیین‌نامه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۲
معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی:

حمایت از حضور سینماگران در رویدادهای جهانی بر اساس آیین‌نامه است

دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت که حمایت از حضور فعالان سینمای ایران در رویدادهای جهانی، جنبه حمایتی دارد و منطبق بر آیین‌نامه «حمایت از حضور بین‌المللی سینمای ایران» است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، رائد فریدزاده با اشاره به برخی اظهارنظرها در فضای مجازی درباره ارقام نوشته شده در شفاف‌سازی گزارش عملکرد بنیاد سینمایی فارابی در سال ۱۳۹۸ و در حوزه بین‌الملل اظهار داشت: باید توجه داشت که مجموع رقم مندرج در جدول حمایت‌ها برای یکسال، شامل کل هزینه‌های ارزی و ریالی است، هم هزینه‌های ریالی و هم هزینه‌های ارزی را در بر می‌گیرد و تمام هزینه‌کردها کاملا شفاف است.

او متذکر شد: برخلاف آنچه برخی سعی‌دارند با تمسک به آن موجب گمراهی افکارعمومی شوند ، اساسا سرفصل هزینه‌ای با عنوان «شورای بین‌الملل فارابی» و صرف هزینه دلاری به این نام و عنوان وجود ندارد؛ ضمن آن که این هزینه‌کرد مثل روال سالیان پیش، جنبه حمایتی دارد و بر اساس آئین‌نامه «حمایت از حضور بین‌المللی سینمای ایران» است که به تأیید شورای بین‌الملل سازمان سینمایی رسیده و توسط رئیس سازمان سینمایی ابلاغ شده و هر گونه اقدامی منطبق بر آن صورت می‌گیرد.

فریدزاده اظهار کرد: این آیین‌نامه مصوب از طرف سازمان سینمایی ابلاغ شده و بنیاد سینمایی فارابی هم درخواست‌های فعالان بین الملل سینما را بر اساس آن ضوابط، مورد بررسی و اقدام قرار می‌دهد. بنا بر این، هر یک از فعالان عرصه بین‌الملل که شرایط مندرج در آئین‌نامه را احراز کنند، مشمول این حمایت قرار می‌گیرند.

دبیر شورای بین‌الملل سازمان سینمایی با اشاره به این که جداول منتشره در شفاف‌سازی سازمان سینمایی، باید توسط سینماگران و کارشناسان به دقت مطالعه و منطقی مورد تحلیل قرار گیرد، گفت: در فهرست «آماده سازی و بازریابی»، «عرضه فرهنگی و تجاری آثار» و «اعزام سینماگران به مجامع بین‌المللی» (پیوست ۹) در ردیف‌ها و ستون‌های مختلف آورده شده که چه حمایتی از افراد انجام شده و به وضوح مشخص است که به عنوان مثال برای چه کسی، فقط هزینه بلیت سفر دریافت کرده، به چه کسی کمک هزینه سفر، یا عوارض خروج پرداخت شده و … تفاوت هر کدام از این موارد کاملا مشهود است.

او ادامه داد: برای یک فیلمساز که فیلمش در یک جشنواره خارجی پذیرفته شده، طبق آیین‌نامه، فقط رقمی بابت حمایت از حضور وی در آن رویداد پرداخت شده چرا که معمولا آن جشنواره خارجی، سایر هزینه‌های این حضور را تأمین می‌کند. اما اگر قرار باشد جدول بر اساس داده‌ها مطالعه نشود و مخاطب در یک جمله کلی بگوید «اینها پول گرفته‌اند تا به خارج از کشور بروند» دقیق و منصفانه نیست و اگر قرار باشد به شکل سطحی به جدول شفاف‌سازی نگریسته شود، باید همراه این فهرست، مجموعه مفصلی داده تشریحی و توصیفی هم روی سایت قرار گیرد! همه این ارقام در فهرست شفاف‌سازی مشخص است اما تحلیل منصفانه آن داده‌ها، کمی هم نیاز به تأمل و دقت دارد. ضمن آن که اگر کسی به آئین‌نامه رجوع کند، متوجه می‌شود که صرفا کسانی از این حمایت‌ها بهره‌مند می‌شوند که «واجد شرایط» باشند؛ یعنی یا فیلم‌شان در یکی از جشنواره‌های بین‌المللی معتبر پذیرفته شده باشد، یا داور یک جشنواره معتبر باشند، یا قرار است در ذیل «چتر سینمای ایران» یا حضور در بازارهای جهانی، راهی یک رویداد سینمایی جهانی شوند.

فریدزاده متذکر شد: در بخش سفر فیلمسازان به خارج از کشور، از افرادی که این شرایط را احراز کنند، حمایت می‌شود. اما این که در نتیجه این حضور، به عنوان مثال یک فیلم حتما جایزه بگیرد و موفق شود یا نه، این بحث دیگر است. سازمان سینمایی یا بنیاد سینمایی فارابی کمک می‌کنند که فیلمساز ایرانی و پخش‌کننده در آن رویداد حضور داشته باشد. مانند شرایطی که در جشنواره جهانی فیلم فجر یا جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان وجود دارد. در اینجا هم ما از مهمان خارجی میزبانی می‌کنیم و بخشی از هزینه‌های سفر توسط خود مهمان تأمین می‌شود.

او اظهار کرد: البته در آئین‌نامه حمایت، بر پشتیبانی از پخش‌کنندگان فیلم ایرانی در مجامع و جشنواره‌های خارجی تأکید شده و بیشتر وجه حمایت از پخش کنندگان را دارد.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی در این زمینه توضیح داد: حجم بیشتر این حمایت، برای حضور کارشناسان در بازارهاست چرا که در کنار عرضه فرهنگی، توجیه اقتصادی‌اش برای معرفی و بازاریابی محصولات سینمای ایران از اولویت بیشتری برخوردار است.

فریدزاده در پایان یادآور شد: وظیفه بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، حمایت از حضور جهانی آثار سینمای ایران و برنامه‌ریزی و تعامل جهت حضور آثار سینمایی در جشنواره‌ها، عرضه تجاری محصولات سینمایی به پخش کنندگان و شبکه‌های خارجی، خطوط هوایی، مذاکرات برای تولید مشترک، وصول درآمدهای حاصل از فروش خارجی و … است و همواره تلاش معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی این بوده که با توجه به موانع و مشکلات اقتصادی این سال‌ها در عرصه بین‌الملل، فعالیت‌های مذکور با کاهش هزینه‌ها نسبت به گذشته تحقق یابد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است