آیا تغییر دبیر جشنواره ملی فیلم فجر ضرورت دارد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۷
صبا بررسی کرد؛

آیا تغییر دبیر جشنواره ملی فیلم فجر ضرورت دارد؟

در شرایطی که ویروس کرونا سینما را تحت تاثیر خود قرار داده است، به نظر می رسد تغییر دبیر جشنواره های سینمایی ضرورتی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا صنعت سینما در سراسر جهان دچار چالش جدی شود. اکثر کشورها مجبور شدند برای تعطیل نشدن کامل چرخه سینمایی به سمت اکران‌های آنلاین بروند. این شرایط علاوه بر اینکه حوزه اکران در سینما را تحت تاثیر قرار داد، باعث شد تا جشنواره‌های سینمایی نیز عملا امکان برگزاری نیابند زیرا مهمترین خطر ویروس کرونا سرعت واگیر و انتشار آن است که تجمعات انسانی می تواند خطر ابتلا به آن را تا چندین برابر بالا ببرد از همین رو برخی جشنواره‌های سینمایی نیز به این فکر افتادند که در صورت امکان به سمت برگزاری آنلاین بروند. این تجربه در چند جشنواره معتبر دنیا از جمله جشنواره انیمیشن «انسی» فرانسه صورت پذیرفت که خیلی هم موفق از آب درنیامد.

در کشور ما نیز بحث برگزاری جشنواره‌ها به صورت آنلاین در روزهای اخیر به موضوع داغ روز تبدیل شده است. حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در جلسه‌ای که در ماه گذشته با دبیران جشنواره‌های سینمایی برگزار کرد از آنها خواست تا با توجه به شرایط پیش آمده بحث برگزاری آنلاین جشنواره‌‌های مربوطه را مورد بررسی قرار دهند. در همین زمینه صادق موسوی رییس انجمن سینمای جوانان و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد که این جشنواره به احتمال فراوان به صورت آنلاین برگزار نخواهد شد زیرا تنها فرصت اکران فیلم‌های کوتاه بر پرده سینما همین جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

اما شاید مهمترین و بحث‌برانگیزترین جشنواره سینمایی که می تواند بر نوع برگزاری دیگر جشنواره‌های سینمایی اثرگذار باشد، جشنواره ملی فیلم فجر است. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر چند سال اخیر این جشنواره نیز اعلام کرد که به دلیل اینکه فیلم‌هایی سینمایی هر سال سینمای ایران در جشنواره ملی فیلم فجر رونمایی می شوند اساسا این امکان وجود ندارد که فیلم‌ها به صورت آنلاین نمایش داده شوند زیرا خطر این کار بسیار بالاست. منظور وی قاچاق سریع آثار در اکران های آنلاین بود.

این حواشی و اتفاقات باعث شده است که وضعیت برگزاری جشنواره‌ها سینمایی در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. از طرفی پس از نشست خبری آنلاین رییس سازمان سینمایی در هفته جاری برخی گمانه زنی‌ها از مشخص نبودن دبیر سی و نهمین جشنواره ملی فلیم فجر حکایت دارد زیرا وی در پاسخ چندباره درباره سرنوشت دبیری این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر جواب شفافی نداد و درنهایت گفت دبیر هر جشنواره ای در زمان مشخص خود اعلام می شود. این سخت در حالی است که دبیرهای جشنواره های زیرمجموعه سازمان سینمایی همه حکم گرفته اند جز دبیر جشنواره ملی فیلم فجر.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره پیشین این جشنواره که در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته است، شاید در حال حاضر تنها فردی باشد که بتواند جشنواره را با توجه به وضعیت کرونایی اداره کند. به نظر می رسد در شرایطی که کرونا باعث شده تا سینما در سال جاری بسیار بیشتر از بخش‌های دیگر فرهنگی متضرر شود، تغییر دبیر جشنواره ملی فیلم فجر می تواند این آسیب را افزایش دهد. سال گذشته نیز جشنواره ملی فیلم فجر در شرایط خاص خود که متاثر از اتفاقات پیرامونی آن زمان از جمله تهدید به تحریم از سوی هنرمندان بود، توانست به سلامت با حضور هنرمندان طیف‌های مختلف برگزار شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است