حسینیه تلویزیونی ایران راه‌اندازی می‌شود/ ایجاد کانال تلویزیونی مجازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۴
ویژه‌برنامه‌های محرم شبکه‌های سیما؛

حسینیه تلویزیونی ایران راه‌اندازی می‌شود/ ایجاد کانال تلویزیونی مجازی

نشست خبری معرفی ویژه برنامه‌های محرم شبکه‌های سینما روز چهارشنبه 22 مردادماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست خبری معرفی ویژه برنامه‌های محرم شبکه‌های سینما صبح روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه در سالن جلسات شبکه قرآن برگزار شد.

جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، محمد بیطرف مدیر معارف شبکه دو، سعید سلطانی مدیر معارف شبکه پنج، سیدمحمدرضا قاسم تبار مدیر گروه قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، حجت السلام و المسلمین رضایی مسیول دبیرخانه شورای معارف سیما و حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای نشست جواد شیخ اکبری دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما درباره برنامه های ماه محرم رسانه ملی عنوان کرد: در ابتدا لازم می دانم روز خبرنگار را با تاخیر به همه خبرنگاران محترم تبریک می گویم و امیدوارم خبرنگاران عزیز در انجام کارهای خود موفق باشند.

وی افزود: برنامه ریزی صداوسیما از ابتدای بروز ویروس کرونا به سمتی رفت که می باست مراسم مذهبی را بدون جمعیت پوشش می داد به همین دلیل با همفکری دوستان و برنامه ریزی در شورای معارف سیما توانستیم یک مدل رسانه ای تلویزیونی را برای پوشش مراسم مذهبی ایجاد کنیم.

این مدیر تلویزیونی اعلام کرد: ما در این مدت در ماه های رجب، شعبان و رمضان برنامه های مختلفی را بدون حضور جمعیت ولی با استقبال مخاطبان روی آنتن بردیم. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته و استقبال مخاطبان از برنامه های شب های قدر ما توانستیم برنامه ریزی های دقیق تری برای ماه محرم داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بحث ماه محرم ما با یک سنت چند صد ساله و علاقه و محبت شدید مردم نسبت به امام حسین (ع) مواجه هستیم و این علاقه مردم نسبت به اهل بیت هر سال در حال افزایش است. امسال به توجه به شرایط خاص کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا باید برای برگزاری برنامه ها دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا را در نظر بگیریم. طبیعتا برای صداوسیما یک وظایفی در دستورالعمل تعیین شده است که فرهنگسازی و اطلاع رسانی یکی از آن ها است و در این راستا از امروز برنامه هایی با این محور روی آنتن می رود.

دو کلید واژه مهم «صبر و ثبات قدم» را داریم

دبیر شورای معارف سیما بیان کرد: ما یک موضوع محوری برای برنامه سازی در ایام محرم در صداوسیما و دو کلید واژه مهم «صبر و ثبات قدم» را داریم و بر همین اساس برنامه های مختلفی را برای این ماه تدارک دیده ایم. به عنوان مثال مسابقه معنوی و رزمایش کمک مومنانه به منظور استفاده از ظرفیت نذورات ماه محرم‌ یکی از برنامه ها است. پویش های نذر حسین که با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در حال طراحی و هر خانه یک حسینیه است از برنامه های ما برای این ماه خاص است.

شیخ اکبری افزود: ما امسال دو تا سه اقدام متفاوت را با توجه به شرایط روز جامعه برنامه ریزی کرده ایم که به لطف خدا اجرایی خواهد شد. از جمله مهمترین آن حسینیه تلویزیونی ایران است که از ساعت ۱۷ تا ۱ بامداد تمام شبکه های سیما برنامه های هیات های مختلف را از تلویزیون نمایش می دهند. این برنامه ها متناسب با سلیقه مخاطبان هر شبکه پخش می شود. این حسینیه برای این طراحی شده است که کسانی که به هیات نمی روند از آن استفاده کنند.

ایجاد کانال تلویزیونی «شمس» در فضای مجازی

وی تاکید کرد: به دنبال ایجاد یک کانال تلویزیونی با نام شمس که مخفف شورای معارف سیما است در فضای مجازی هستیم. قرار است این کانال تلویزیونی روزی ۳ ساعت برنامه با محوریت سخنرانی، مداحی و تواشیح خوانی داشته باشد. البته رویکرد این شبکه پخش کلیپ ها و برنامه های کوتاه است تا بتواند محتوای مناسبی را در اختیار مخاطبان قرار برهد. محتوای آماده شده در فضای مجازی، در اپلیکیشن شبکه نیز قرار داده می شود که افراد به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. تاکید دیگر ما استفاده از مداحان جوان و ظرفیت های استانی در این ماه است.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: قبل از شروع ماه محرم مراسم ویژه از حرم امام رضا با نام اذن عزا داریم که قرار است از شبکه های مختلف تلویزیون این برنامه برگزار شود. همچنین روز جمعه ۳۱ مرداد که مصادف با روز اول محرم است گردهمایی شیرخوارگان حسینی را به صورت تلویزیونی بدون حضور افراد از شبکه دو روی آنتن می بریم. برنامه های همه شبکه ها نسبت به ایام محرم منعطف شدا است و همه شبکه های سیما یک سری ویژه برنامه هایی را بای این ماه در نظر گرفته اند.

جزییات برنامه‌های شبکه‌های مختلف سیما

شیخ اکبری درباره جزییات برنامه های مختلف شبکه های سیما عنوان کرد: شبکه یک سیما علاوه بر پخش سخرانی، مداحی و حسینیه ایران یه صورت تولیدی ویژه برنامه این شب ها را به صورت زندا روی آنتن می برد. شبکه دو برنامه کوی محبت و تکیه خانه را به صورت زنده روی آنتن می برد و برنامه های سخنرانی، ذکر عاشوراییان، ناگفته ها، خانه ها و تکیه ها، مکث، شعر عاشورایی آینه خانه و بر بال تعزیه ویژه نوجوانات را به صورت تولیدی پخش می کند.

وی افزود: شبکه سه برنامه های سمت خدا، در آستان خورشید و مداحی جوانان را به صورت زنده و برنامه های سخنرانی و مخاطب خاص را به صورت تولیدی پخش می کند‌. شبکه چهار ویژه برنامه سوره را به صورت زنده و نغمه های عاشورایی، سرگذشت و پرده عشاق به صورت تولیدی روی آنتن می برد. شبکه پنج دو مستند ویژه رضوان و عشق یعنی را برای این ماه تدارک دیده است. همچنین همه برنامه های سخنرانی، مداحی، تا نیایش، قصه کربلا، رضوان و سوگواره را به صورت تولیدی روی آنتن می برد.

دبیر معارف سیما درباره برنامه های دیگر شبکه ها گفت: شبکه قرآن پخش برنامه های روتین خود را در این ایام متوقف کرده و مراسم سخنرانی و مداحی را از سراسر کشور پوشش می دهد. همچنین برنامه های روبه راه، ضیافت حسینی، نگین ری به صورت زنده و یاد خدا، خوشبخت و بیانات آیت الله جوادی به صورت تولیدی از این شبکه روی آنتن می رود.

شیخ اکبری ادامه داد: شبکه مستند برنامه های نغمویه، صدای انقلاب و مستند هیات را به صورت تولیدی روی آنتن می برد. شبکه پویا برنامه پاشوپاشو کوچولو و مداحی حاج میثم مطیعی را به صورت تولیدی پخش می کند.

شبکه امید ویژه برنامه مثل قاسم و دوربین امید را به صورت تولیدی و زنده و برنامه های به توان خدا و دوم شخص مفرد را به صورت تولیدی ر ی آنتن می برد‌. در نهایت شبکه جام جم نیز برنامه های روز حسین، سخنرانی و رواق را پخش خواهد کرد.

احتمال پخش مجموعه نمایشی در دهه دوم محرم

محمد بیطرف مدیر معارف شبکه دو نیز در سخنانی بیان کرد: کنداکتور همه شبکه ها با توجه به فضای متفاوت امسال تغییر کرده است. شبکه دو نیز سعی کرده است از این فرصت استفاده کند و برنامه های خود را با توجه به اهداف شبکه تنظیم‌کند. ما در شبکه دو با برنامه تکیه خانه میزبان همه برنامه ها در دهه اول خواهیم بود. این برنامه با توجه به آنکه ما هر سال موضوع بیرق حسینی را پیگیری می کردیم، طراحی شده است و از ۸ صبح تا ۱۲ شب روی آنتن می رود. امسال ما مراسم شیرخوارگان حسینی را در ۳۱ مرداد با همکاری شبکه قرآن مخش خواهیم کرد و برنامه هایی را با رویکرد سخرانی، مداحی و نذرخوانی خواهیم داشت. بر بال تعزیه عنوان برنامه ای است که ویژه نوجوانان طراحی شده است و در ایام محرم پخش خواهد شد. همچنین برنامه‌های ناگفته ها و خانه ها و تکیه ها مبحث قصه های کمتر بیان شده درباره کربلا را با حضور کارشناسان در قالب مستند پیگیری می کنند و در نهایت امسال به معرفی خانواده ها و خاندان هایی که پرچم حسینی را برافزاشته نگه داشته اند، می پردازیم.

سعید سلطانی مدیر معارف شبکه پنج سیما اظهار کرد: کنداکتور اصلی ما حسینیه ایران خواهد بود اما علاوه بر آن دو مستند عشق یعنی که مستند پرتره از زندگی افرادی است که در جامعه مطرح و در هیات ها سهیم هستند و رضوان را روی آنتن خواهیم برد. همچنین قرار است در ۱۳ شب از پیرغلامان اهل بیت تجلیل کنیم. برنامه سوگواره را نیز که به ادبیات عاشورایی می پردازد برای این ماه در نظر گرفته شده است. سخنران ثابت ما در شبکه پنج حجت السلام پناهیان و سازور و سید امیر حسینی از مداحان ثابت شبکه در این ایام هستند.

شیخ اکبری در پایان درباره مجموعه های نمایشی ماه محرم نیز گفت: مرکز سیمافیلم روی یک مجموعه کار می کند که امیدواریم در دهه اول محرم به آنتن برسد اما شاید به دلیل کرونا این مجموعه از دهه دوم محرم در جدول پخش قرار بگیرد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است