مرمت موزه هنرهای معاصر تهران یک ماه دیگر تمام می‌شود/ تشریح شرایط ۳ گنجینه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۰
صبا گزارش می‌دهد؛

مرمت موزه هنرهای معاصر تهران یک ماه دیگر تمام می‌شود/ تشریح شرایط ۳ گنجینه

سه‌شنبه ۲۱ مردادماه تور بازدید از محل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، ظهر امروز ۲۱ مردادماه ۹۹ تور بازدید از محل گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و مجید حبیبی‌نژاد مهندس پروژه مرمت، برگزار شد.
در ابتدای این تور حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران با خوش‌آمدگویی و تبریک روز خبرنگار و‌ اعلام اتمام بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران از مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی خواست تا توضیحاتی را ارائه دهد.
مظفری با تبریک روز خبرنگار توضیح داد: تا پایان شهریور ماه عملیات مرمت موزه به پایان می‌رسد و ما در مرحله پیشرفت ۹۱ درصدی این پروژه هستیم. حدود ۲ سال پیش (اردیبهشت ۹۷) کار مرمت آغاز شد که هرچه بیشتر کار پیش رفت اهمیت و جزییات آن نیز بیشتر مشخص شد. جابه جایی درست آثار ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز داشت اما در ادامه فهمیدیم هم از لحاظ معماری و هم از لحاظ حفظ درست آثار موجود در موزه زمان آن کمی بیشتر طول کشید.
وی افزود: پروژه در ۱۲ جبهه و دو فاز انجام شد که ما در حال حاضر شاهد پیشرفت ۹۱ درصدی این مرمت هستیم که ۹ درصد دیگر آن مربوط به انتقال آثار و تست پایانی آن‌ها در گالری‌ها است که در آن زمان یک افتتاح رسمی صورت می‌گیرد.
همچنین وی اشاره کرد که موزه هنرهای معاصر تهران آخرین بار در اسفند ماه تعطیل شد.
مجید حبیبی‌نژاد درباره چالش‌های مرمت فضای گنجینه بیان کرد: در بحث مرمت گنجینه ما با چند چالش‌ مواجه بودیم؛ بحث اول این بود که این بخش بعد از ۴۰ سال باز و مرمت می‌شد. بحث دیگر لزوم حفظ امنیت این بخش بود آنهم در شرایطی که با فرسودگی رو به رو بودیم. از همه مهم‌تر بحث مکانیکال و الکتریکال گنجینه بود که باید مختص خودش باشد.
وی افزود: طبق آیین‌نامه، رطوبت و دمای فضا باید ۱۷ درجه باشد. ما سیستم هوارسان ۷هزار فوت مکعب تهیه کردیم که یکی از شاخصه های آن این است که اگر رطوبت در هرجا رخ داد اندازه گیری می کند. همچنین دیوارها در گذشته نم گرفته بودند که تعمیر شدند و با این رویکرد در ۹ فضای گنجینه یک اتاق برای مرمت ایجاد شد. یکی از مهمترین نیازها در این ۴۰ سال همین اتاق مرمت بود که تامین شد.
حبیبی نژاد درباره اتاق های گنجینه عنوان کرد: سه گنجینه وجود دارد که در گنجینه اصلی مکانی مربوط به تمام تابلوها است. افزایشی در وضعیت قفسه نگهداری گنجینه اتفاق افتاد که تعداد قفسه‌های ریلی را در دو نوع متحرک و ثابت به ۱۰۶ رساندیم. بحث دوم بهسازی محیط کف گنجینه و موزه و‌ نورپردازی و تعمیر دیوارها بود که کف این فضا بر اساس کف اولیه و با حفظ اصالت موزه همانند قبل جنسی گرانیتی و ‌موزاییکی دارد و تغییری نکرده است.
وی افزود: سیستم هوای این فضا با دیگر مکان‌های موزه متفاوت است که دلیل آن دستگاه هوارسانی است که پیش‌تر درباره آن توضیح دادم. این دستگاه دما و رطوبت هوا را تحت کنترل دارد. همچنین ریل های فرسوده تعویض شدند و کلیه ریل ها توسط مهندسان ایرانی ساخته شده و تمام قطعات آن ایرانی است.
مظفری در ادامه توضیحات حبیبی‌نژاد اظهار کرد: در مرمت آثار فرهنگی باید دقت کرد که چیزی به اثر ملحق نشود و‌ با کمترین تغییرات مرمت اتفاق بیفتد و بنا بر توضیحات داده شده فردی که قبل و بعد مرمت به موزه می‌آید تغییری را احساس نکند. همچنین ویدیوهایی در ۲ ماه آینده منتشر خواهند شد که قبل و بعد مرمت این بخش را به نمایش می‌گذارد. در قفسه‌های جدیدی که ساخته شده است آثار در ریل‌ها و قفسه‌ها با کمترین صدمه و ارتعاش می‌توانند جابه جا شوند و قفسه‌های بزرگتر برای آثار بزرگتر ساخته شده‌اند که به تازگی فضای آن مهیا شده است.
حبیبی نژاد با تاکید بر ایجاد سیستم اطفای حریق بیان کرد: در فضای باز این بخش یک راهرو وجود داشت که در حال حاضر این فضا وسیع‌تر شده است. تمام سیستم‌های این مکان تغییر کرده است. همچنین کف سازی و مرمت درها به شکل ضدسرقت و قفل‌های ورودی همه به شکل امنیتی انجام شده‌ است. اتاق دوم برای دومین گنجینه که آثار کاغذی و خط هستند نیز مرمت‌شان یه همین شکل صورت گرفته است.
مسئول پروژه مرمت گنجینه موزه هنرها معاصر درباره گنجینه شماره سه توضیح داد: گنجینه شماره سه مربوط به آثار مجسمه است که مانند دیگر اتاق‌ها تمام تغییرات قبلی اینجا نیز اتفاق افتاده است همچنین قفسه‌هایی که در اینجا ‌وجود دارند مال ۴۰ سال پیش است که با مرمت به همان شکل در این مکان قرار گرفته‌اند و‌ همچنین پایه‌هایی نیز برای مجسمه‌های این گنجینه سفارش داده شده است.
در پایان با ورود به اتاق مرمت، حبیبی نژاد گفت: اتاق مرمت به دلیل گاز و‌ دود سمی که ممکن است در هنگام کار داشته باشد مجزا است و ‌خروجی جدیدی دارد که فضای آن با دیگر خروجی‌ها متفاوت است. همچنین برای این اتاق درِ اتوماتیک قرار داده شده است تا رفت و آمد به آن راحت‌تر باشد. فعلا سیستم اطفای حریق دستی است اما در زمانی دیگر اتوماتیک خواهد شد که این تدابیر بستگی به بودجه‌ای دارد که در اختیار ما قرار داده می‌شود.
سبا جهانگیری
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است