تجربه زیست کرونایی ثبت می‌شود/ از مهرجویی تا انوار و آموزگار | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵

تجربه زیست کرونایی ثبت می‌شود/ از مهرجویی تا انوار و آموزگار

رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از انجام مصاحبه‌هایی به منظور ثبت تجربه زیست افراد شاخص و فرهیختگان در حوزه علم و فرهنگ در زمان شیوع ویروس کرونا به عنوان مجموعه تاریخ شفاهی خبر داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از انجام مصاحبه‌هایی به منظور ثبت تجربه زیست افراد شاخص و فرهیختگان در حوزه علم و فرهنگ در زمان شیوع ویروس کرونا به عنوان مجموعه تاریخ شفاهی خبر داد. غلامرضا ظریفیان با اعلام این خبر درباره روند جمع آوری اطلاعات مربوط به تجربه زیست افراد شاخص و فرهیختگان در ایام کرونا توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: لیستی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور برای انجام مصاحبه تاریخ شفاهی توسط پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی تهیه شده است که در این لیست اسامی ۷۰ نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی از بین روسای انجمن‌های علمی و فرهنگی، اساتید دانشگاه، فرهنگستان علوم، فرهنگستان ادب فارسی، فرهنگستان علوم پزشکی، انجمن جامعه‌شناسی، انجمن جمعیت‌شناسی و غیره انتخاب شده است.

ظریفیان افزود: پژوهشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیرو پیشنهاداتی که در کمیته مقابله با کرونای این سازمان مطرح شد، طرح ثبت تاریخ شفاهی تعدادی از فرهیختگان و افراد شاخص کشور در عرصه‌های مختلف برای اجرا را به تصویب رساند. در این زمینه بیش از هر چیزی سعی خواهد شد به سراغ آن دسته از افرادی برویم که مولف بوده و در حوزه علمی و فرهنگی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و صاحب اعتبار هستند.

وی درباره لیست تهیه شده از چهره‌هایی که تجربه زیست آن‌ها ثبت می‌شود، بیان کرد: تجربه زیسته دوران کرونای بزرگانی چون عبدالله انوار، ژاله آموزگار، ایرج فاضل، علیرضا مرندی، هادی خانیکی، رضا داوری اردکانی، هوشنگ مرادی کرمانی، الهه کولایی، مهدی الهی قمشه‌ای، سید مصطفی محقق داماد، روزبه زرین کوب، داریوش مهرجویی، بهاءالدین خرمشاهی، محمود فرشچیان و غیره در تاریخ شفاهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ثبت می‌شود. 

رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره مصاحبه تاریخ شفاهی با کادر درمان کشور، عنوان کرد: بی تردید تعدادی از افراد فعال در کادر درمان کشور (نیروهای موثر نظام سلامت) به فهرست تهیه شده اضافه می‌شوند. همچنین این مهم درباره بزرگانی که در صف بودند و افرادی که در این حوزه فعالیت داشتنند و در این مسیر به شهادت رسیدند مورد توجه قرار می‌گیرد.

ظریفیان با تاکید براین مطلب که دامنه تاریخ شفاهی وسیع بوده و مستلزم فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای گسترش آن است، ادامه داد: با توجه به اهمیت پرداختن به این مهم، بی تردید روایت‌گری تاریخ زیسته در دوران کرونا و قرنطینه برای صاحبان نام و مشاهیر سایر استان‌ها و شهرستان‌های کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پایان یادآورشد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است بحران کرونا پدیده مهمی است و در تلاش است با تاکید بر مسئولیت و تعهد اجتماعی در حین این رخداد به طور ویژه به آن بپردازد تا ضمن جمع آوری و آرشیو اسناد و مدارک در این رابطه کمک موثری برای تحویل داده‌ها توسط اندیشمندان، محققان و صاحب نظران عرصه‌های مختلف باشد.

تاریخ شفاهیoral History) ) یکی از شیوه‌های پژوهش در تاریخ است و به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه‌ها، شنیده‌ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می‌پردازد. تاریخ شفاهی حتی در صورت مکتوب شدن، خصلتی گفتاری دارد. در فرآیند مصاحبه تاریخ شفاهی دو عامل مصاحبه کننده و راوی ارتباطی تنگاتنگ یافته و مصاحبه کننده به عنوان یک شنونده فعال نقشی اساسی ایفا می‌کند تا مصاحبه شونده (راوی) در فضایی آرام و بی‌دغدغه به شرح و بسط دیدگاه‌ها و شنیده‌های خود بپردازد. نقش مصاحبه‌گر در این میان، نقشی فعال و پویاست و گفتمان متقابل مصاحبه‌گر و راوی با به کارگیری شیوه‌های اصولی و استاندارد مصاحبه تاریخ شفاهی به آشکار شدن زوایای پنهان تاریخ و بازسازی دوباره آن منجر می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است