هنرمندان در دوران کرونا فرهنگسازی کردند/ مجسمه‌ای با ماسک | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱
طاهر شیخ الحکمایی در گفتگو با صبا:

هنرمندان در دوران کرونا فرهنگسازی کردند/ مجسمه‌ای با ماسک

طاهر شیخ الحکمایی درباره پیوستن خود به پویش مشاهنر و تاثیرگذاری هنرمندان بر مردم در شرایط شیوع کرونا توضیح داد.

طاهر شیخ الحکمایی هنرمند پیشکسوت عرصه مجسمه‌سازی در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، درباره پیوستن خود به جنبش مشاهنر توضیح داد: با شیوع بیماری کرونا هنرمندانی می‌خواستند در این شرایط فعالیتی در فرهنگسازی ماسک زدن و خانه‌نشینی داشته باشند که به همت فاضل جمشیدی و تعدادی دیگر پویشی با عنوان «مشاهنر» راه افتاد که در این زمان از من هم برای پیوستن به آن دعوت شد.

وی افزود: با به وجود آمدن این پویش هر کدام از هنرمندان با توانایی‌ها و تخصص خاص خودشان تلاش کردند تا به مردم بگویند با قوانینی که برای شرایط کرونایی مانند ماسک زدن و در خانه ماندن وضع می‌شود همراهی کنند که امیدواریم این کار، هرچند کوچک در این مسیر تاثیرگذار واقع شود.

این مجسمه‌ساز درباره تاثیر هنرمندان بر مردم و فرهنگسازی کردن برای رعایت نکات بهداشتی بیان کرد: هنرمندان به علت کاریزما و علاقه‌ای که مردم به این اشخاص دارند در هر عرصه‌ای می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند به ویژه هنرمندان خلاق می‌توانند نظرات سازنده و در مسائل اجتماعی نقش پررنگی داشته باشند اما کمتر از آن‌ها سوال و نظرخواهی می‌شود. در این شرایط همه باید دست به دست هم دهند چراکه بخش عمده این وضعیت کرونایی به مردم مربوط  می‌شود و می‌بینیم که افرادی که بیشتر رعایت و به توصیه‌ها توجه می‌کنند، درصد بیماران در این چنین افرادی و جمع‌هایی کمتر است.

شیخ الحکمایی درباره فعالیت کمتر مجسمه‌سازان نسبت به دیگر هنرمندان عرصه تجسمی در زمان فرهنگسازی رعایت نکات بهداشتی بیماری کرونا گفت: بحث تنها بر این نیست که هنرمندان از طریق کار و اثر خود به پویشی بپیوندند بلکه نظر و همراهی آنها مهم است، اما اگر هنرمندانی باشند که بتوانند در عرصه کاری خود واکنش هنری هم نشان بدهند خیلی بهتر می‌شود برای مثال کاریکاتوریست‌ها این کار را به خوبی انجام می‌دهند و یا فیلمسازان با تولید فیلم‌هایی در این خصوص کمک زیادی می‌توانند بکند ولی شاید این این کار در عرصه تجسمی کمتر باشد زیرا هنرمندان این عرصه ممکن است نتوانند نمایشگاه برگزار کنند اما همین که هنرمند در این پویش‌ها حضور پیدا کند و مشخص شود که فرد مسائل بهداشتی را رعایت می‌کند، مهم است.

وی در پایان درباره آثار خود که در این پویش به نمایش گذاشته است، عنوان کرد: در روزهای اول از من کاری را خواستند که نشان دهنده «کرونا را شکست می‌دهیم» باشد و من کاری شماتیک که کره‌ای با چیزهایی مانند میخ روی آن طراحی شده بود و آن را شبیه به ویروس کرونا می‌کرد، ارائه دادم که بالای آن هم قیچی آویزان کرده بودم به این معنا که می شود این میخ‌ها را قیچی و نابود کرد. همچنبن در همان اوایل یک اثر از من وجود داشت که در صفحه اینستاگرام خود گذاشته بودم و آن مجسمه‌ای برونزی بود که به صورتش یک ماسک زده بودم و اخیرا آن را در گروه پویش هم ارسال کرده ام.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است