جشنواره ملی فیلم فجر آنلاین برگزار نمی‌شود/ جلوی مقاومت درباره ضابطه‌مندی می‌ایستیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۸
رییس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای:

جشنواره ملی فیلم فجر آنلاین برگزار نمی‌شود/ جلوی مقاومت درباره ضابطه‌مندی می‌ایستیم

رییس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای مجازی به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، نشست خبری حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی برگزار شد.

انتظامی در ابتدای نشست ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: از ابتدا به سوالات شما جواب می دهم و اگر در انتهای وقتی باقی بود من نکات کلی را می گویم.

وی درباره برگزاری جشنواره های زیرمجموعه این سازمان در دوران کرونا بیان کرد: سناریوهای مختلف برای برپایی جشنواره های سینمایی زیرمجموعه سازمان در شرایط خاص نوشته شده و در دست بررسی است. در دبیرخانه پنج گانه شرایط مختلف را بررسی می کنیم که چقدر از آنها را به شکل سنتی و چه بخشی را به شکل آنلاین و جدید برگزار کنیم. بخش بازار جشنواره ها را هم با توجه به تجربه های جهان در دست بررسی داریم.

انتظامی تاکید کرد: برای جشنواره ای چون فیلم کوتاه که دیده شدن آثار برای صاحبان آثار مهم است بیشتر به شکل سنتی فکر می کنیم ولی درباره جشنواره هایی که آثار تجاری تر در آنها حضور دارند و مساله سرقت فیلم ها جدی تر است باید فکر دیگری بکنیم.

مساله دیگر واگذاری امتیاز وی او دی ها و نظارت بر آنها از وزارت ارشاد به صداوسیما بود و اینکه سازمان هیچ واکنش و مقاومتی نداشت.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگر نشست درباره مساله انحلال شورای پروانه ساخت توضیح داد: شورای پروانه ساخت همچنان به کار خود ادامه می دهد و نوع سیاستگذاری در این چهارچوب متناسب با شرایط روز و شفافیت ضوابط خواهد بود.

رابطه سازمان سینمای با صنوف و کلیت خانه سینما و اتفاقاتی که در شورای صنفی نمایش رخ داد و اینکه این شورا دیگر دولتی شده است مساله دیگر مطرح شده در نشست بود. انتظامی گفت: این شورا یک شورای صنفی است و همه ذینفعان اکران در آن حضور دارند. مطابق تبصره نظام نامه شورا که قبلا هم منتشر شده است در صورتی یکی از صنوف به صورت سنتی عضو است، جامعیت نداشته باشد و یا نتواند و نخواهد نماینده معرفی کند برای اینکه کار اکران متوقف نماند، اداره مل نظارت سازمان سینمایی راسا فردی را از آن صنف انتخاب می کند.

وی افزود: به ما پیشنهاد شد ستاد کرونا ضمنا عهده دار تصمیم گیری اکران باشد و این جریان را موقتی اداره کند.

درخواست برای اعتباردهی به رسانه های رسمی در حوزه سینما نیز در این جلسه مطرح شد که انتظامی گفت: همین نشست و افرادی که حضور دارند نشان می دهد سیاست ما هم توجه به رسانه های رسمی است. این تدبیر در همه موسسات تابعه پیگیری می شود و روابط عمومی سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن اطلاعات را در اختیار رسانه ها می گذارند تا رانت اطلاعاتی ایجاد نشود.

سوال بعدی درباره اکران آنلاین «رستاخیز» در محرم امسال بود. رییس سازمان سینمای تاکید کرد: سال ۹۸ مجوز عرضه در شبکه نمایش خانگی صادر شده است پس صاحبان آثار می توانند عرضه کنند و از نظر ما منعی وجود ندارد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است که باید با دیگر مالک فیلم به توافق برسند.

رییس سازمان سینمایی بار دیگر تاکید کرد: فعلا فرض ما برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر است البته نیاز به تعداد کافی فیلم داریم که خوشبختانه آمار می گوید تولید در جریان است و با وضعیت موجود فیلم به اندازه کافی برای برگزاری داریم. اگر تعداد کافی فیلم برای برگزاری نداشته باشیم طبیعتا در برگزاری جشنواره تجدیدنظر می کنیم.

وی در ادامه اعلام کرد: سیاست ما حمایت از سینمای اجتماعی و ارزشمند است و این امر خود را در تخصیص بودجه و مجوز نشان می دهد. در مرکز گسترش از فیلمسازان خلاق و جوان در تولید حمایت می کنیم و ۳۰۰ میلیون بلاعوض به ۱۰ فیلم می دهیم. در حمایت از اکران فیلم های هنری و تجربی هم سیاست خود را در مرکز گسترش دنبال می کنیم. در فارابی فراخوان فیلمنامه داده ایم با آسیب شناسی آنچه تاکنون فارابی در حوزه فیلمنامه داشته است. از آثار ادبی که ظرفیت تبدیل به اثر تصویری داشته باشد حمایت می شود و تا آخر خرداد ۳۰ اثر اعلام شد. حال اعلام شده یک تهیه کننده هم باید اعلام شود تا این طرح معطوف به ساخت باشد.

انتظامی توضیح داد: امسال در ۲ ماه اول سال شورای ساخت تعطیل بود و ۱۰ جلسه تا امروز داشته که ۳۹ پروانه را موافقت کرده که ۲۱ عنوان از کارگردان حرفه است و بقیه فیلم اولی است که می شود ۴۶ درصد. در سال گذشته همین بازه زمانی ۲۶ تا فیلم اولی داشتیم که ۳۹ درصد را شامل می شد پس سیاست ما حمایت از فیلم اولی ها است که خلاق تر هم هستند. همین مساله در تهیه کنندگی جوان ها هم دنبال می شود تا جوانان وارد عرصه تهیه کنندگی شوند. ما نظام نامه تهیه کنندگی را ویرایش کردیم تا جوانان راحت تر بتوانند ورود کنند و بودجه های حمایتی ما به سمت توجه به جوانان است. همچنین به فیلمسازان غیرتهرانی نیز توجه داریم و بودجه ها را توزیع می کنیم. سیاست های محدودکننده برای فیلم هایی که جنبه غیرفرهنگی دارند یا جنبه های فرهنگی در آنها ضعیف است در نظر گرفته می شود.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگر نشست اعلام کرد: موسسه هنروتجربه که در سال های گذشته تاسیس شده و مورد اقبال سینماگران هم هست به اکران فیلم های هنری و تجربی اختصاص دارد. درآمد فروش همه فیلم های این بخش به صاحبان آثار داده می شود و مرکز گسترش هم بسته حمایتی خود را برای اکران آنلاین اعلام کرد.

ورود سینما به بورس بحث دیگر نشست بود که انتظامی گفت: ورود به بورس ایجاد سرمایه تولید و رقابت مثبت ایجاد می کند و خوب است از آن استقبال شود.

وی افزود: در بحث گواهینامه مالکیت هم ما به سمت شفاف‌سازی رفتیم و دیگر گواهی مالکیت دایمی خواهد بود. بارکد مشخص برای مالکیت ها صادر می شود تا بتوان آنها را مشاهده و راستی آزمایی کرد. کسانی که در لیست نیستند چنانچه یکی از مالکان یا تهیه کننده درخواست بدهد در سامانه ثبت خواهند شد.

به گفته وی، اگر کسی ادعایی داشته باشد می تواند مراجعه کرده و اعتراض خود را بگوید تا ما رسیدگی کنیم و تا یک ماه ما برای رسیدن اعتراض ها صبر می کنیم. اگر کسی ادعایی را ثابت کند گواهی مالکیت اصلاح می شود.

راه اندازی سامانه سمفا برای اکران آنلاین هم مورد پرسش قرار گرفت که انتظامی گفت: شورای صنفی نمایش اکران آنلاین با حضور صنوف یک ضرورت است. نمایندگان پلتفرم ها باید حضور داشته باشند تا ترافیک اکران آنلاین را کنترل کنند و آمار و اطلاعات دقیق منتشر کنند و بتوان آنها را راستی آزمایی کرد.

انتظامی در بخش دیگر اعلام کرد: هر کدام از جشنواره ها که به زمان خودش نزدیک شود دبیر آن رسما اعلام می شود و این قاعده درباره سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر هم اتفاق می افتد.

بودجه جشنواره هایی که برگزار نشوند مطابق روال دیوانی برای برنامه های مختلف اعتبار دیده می شود، قانونا حق ندارد جای دیگر خرج شود. جابجا کردن ردیف های بودجه ای، تخلف محسوب می شود. اگر با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شود امکان جابجایی ردیف بودجه است و در غیر این صورت اجازه نداریم این بودجه ها را جابجا کنیم. البته بخش قابل ملاحظه ای از هزینه ها را حامیان مالی تامین کرده اند.

وی تاکید کرد که به دنبال برپایی جشنواره ها هستند نه لغو آنها.

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که دیگر ادغام و حذف زیرمجموعه های سازمان در دستور کار نیست ولی از موسسات انتظار می رود که چابک تر و به روزتر باشند. هزینه های پشتیبانی هم کاهش می یابد.

سوال بعدی این بود که قواعد و ممیزی های اکران آنلاین سختگیرانه تر شده است. انتظامی گفت: مصادیق باید گفته شود چون ما در حال حذف مقررات و مجوزهای اضافه هستیم و وقتی فیلم پروانه نمایش می گیرد با همان پروانه می رود شبکه نمایش خانگی.

انتظامی درباره ترافیک اکران گفت: وقتی ظرفیت های مختلف برای اکران نداریم و سالن های سینما هم محدود است با این ترافیک رو به رو هستیم ولی شورای پروانه ساخت این مساله را در نظر دارد.

وی افزود: ظرفیت اکران آنلاین باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

چرا سینماها را تعطیل نمی کنید؟

رییس سازمان سینمایی اعلام کرد: انجمن سینماداران موافق این تعطیلی نیست. عده بسیاری از افراد از این شغل ارتزاق می کنند ضمن اینکه مطابق مصوبات ستاد ملی کرونا باز بودن سالن ها به صاحبان سالن ها برمی گردد. ما هم از اکران آنلاین استقبال و حمایت می کنیم.

فیلم های توقیفی چه می شوند؟

وی در این باره گفت: اگر درخواست هایی به شورای صنفی نمایش داده شود آنها به فراخور موقعیت بررسی می کنند.

رابطه سازمان با خانه سینما چگونه است؟

انتظامی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت ارشاد عقب نشینی به نفع صنوف است، توضیح داد: باید از ظرفیت بالای صنوف استفاده کرد. شورای صنفی نمایش مقررات گذاری می کند ولی در صنوف تعبیه شده است. اثربخشی و جامعیت کار ما با سپردن امور به صنوف بیشتر می شود.

وی افزود: البته آنها نیز باید مکانیزم هایی برای شفاف سازی تعبیه کنند.

سمفا خودش انحصار ایجاد می کند؟

وی با اعلام اینکه مصداق انحصار را مشخص کنید، بیان کرد: سمفا هماهنگ کننده فروشنده های بلیت آنلاین هستند. قبلا انحصار وجود داشت ولی حالا در اختیار چند شرکت است و می توانند رقابت کنند که به نفع مخاطب است.

وی افزود: سمفا زبان اجرایی نظام نامه اکران است.

افق تولید در سینمای ایران بدون دخالت دولت

رییس سازمان سینمایی گفت: سهم دولت در تولید سینما کمتر شده است. این نسبت در دو دهه قبل خیلی بیشتر بوده است و با جذب سرمایه گذاران خصوصی امکان اینکه بخش غیردولتی فعال تر باشد، فراهم شده است و افق خوبی پیش رو داریم. وزارت ارشاد هم با سیاستگذاری خود زمینه پرداختن به تم یا ژانر یا مخاطب خاص مدنظر قرار گیرد تا این بسته تولید کامل تر باشد.

فارابی عملکرد خوبی ندارد

رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه گزاره های داخل سوال لزوما مورد تایید او نیست، توضیح داد: تولید آثار شاخص در دستور کار فارابی است و ما هم جلساتی برای بررسی و رشد عملکردها داریم.

وی در بخش دیگر نشست به لزوم برقراری عدالت در سراسر کشور برای اختصاص امکانات سینمایی اشاره کرد.

انتظامی اضافه کرد: امسال ۳۰ درصد از اعتبارات سازمان سینمایی برای شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است. تعهد ما نسبت به استان‌ها صد در صد است تا بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

ارتباط با رسانه ها برقرار است؟

انتظامی با اشاره به اینکه این نشست از نشانه های این است که وی با رسانه ها ارتباط دارد، گفت: شفاف سازی یعنی اینکه نهادها اطلاعات خود را شفاف کنند و سپس رسانه ها در تحلیل آنها اطلاعات، پرسشگری کنند.

وی افزود: من نمی توانم در لحظه با همه رسانه ها مصاحبه کنم ولی از طریق روابط عمومی همیشه ارتباط ما برقرار است و حداکثر ۶ ساعت پس از طرح سوال باید جواب بدهیم. سوال تکراری هم جواب نمی دهیم.

به گفته وی، رسانه ها باید مسئولان را جدی و دقیق نقد کنند.

سوال خبرگزاری صبا این بود که شما گرچه تلاش کرده اید ساختار و ضابطه را جایگزین رابطه کنید ولی همچنان مدیران قبلی با تفکر رابطه ای نه ضابطه ای در سیستم هستند و فقط صندلی هایشان عوض می شود. وی در این باره گفت: اصل فرهنگ سازمانی است که باید اصلاح شود. نسبت به شفافیت و ضابطه ها مقاومت هایی می شود ولی باید این هزینه را بدهیم.

مسعود نجفی مدیرکل روابط عمومی سازمان سینمایی اداره این نشست را برعهده دارد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است