وضع انیمیشن در دولت جدید خیلی بدتر شده است/ شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۶
بهرام عظیمی در گفتگو با صبا:

وضع انیمیشن در دولت جدید خیلی بدتر شده است/ شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند

بهرام عظیمی نویسنده و کارگردان معتقدست وضعیت تولید انیمیشن در دولت اخیر از گذشته بدتر شده و حتی بسیاری از شرکت های تولید انیمیشن به تعطیلی رسیده اند.

وضع انیمیشن در دولت جدید خیلی بدتر شده است/ شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن «سیم ششم» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اکران و حضورهای جشنواره ای این فیلم عنوان کرد: مدت زمان این انیمشین ۱۵ دقیقه است و برای اکران عمومی آن به طور مستقل نمی شود برنامه ای ریخت.
وی با اعلام اینکه ساخت این انیمیشن حدود ۲ سال به طول انجامید، گفت: «سیم ششم» انیمیشنی جشنواره ای است ولی ممکن است در گروه سینمایی «هنر و تجربه» باکسی به این انیمیشن اختصاص پیدا کند و در آن جا اکران شود ولی هنوز برنامه ای برای آن نداریم.
این انیماتور ادامه داد: این انیمیشن در اکثر جشنواره های ایرانی که شرکت کرده موفق ظاهر شده و جوایز زیادی گرفته است. در جشنواره خارجی هم این کار حضور داشته که در یازده یا دوازده تا از آن ها در بخش مسابقه حضور داشته و بقیه آن ها هم هنوز خبری نشده است.
عظیمی با اشاره به اینکه «سیم ششم» نسبت به انیمیشن های جشنواره ای دیگری که ساخته موفق تر بوده است، اذعان کرد: چون فیلمی بدون دیالوگ با فضایی درباره موسیقی است شانس پذیرفته شدنش در جشنواره های خارجی خیلی بیشتر است و چون داستان فیلم برگرفته از اتفاق واقعی است در پایان فیلم بیننده از اتفاق افتاده شوکه می شود و این از جذابیت های «سیم ششم» است.
کارگردان انیمیشن سینمایی «تهران ۱۵۰۰» که به تازگی عضو شورای انیمیشن مرکز گسترش مستند و تجربی شده است درباره برنامه های خود برای تقویت این شورا در راستای اعتلای سطح انیمیشن توضیح داد: من چندین سال پیش هم عضو این شورا بودم. وظیفه این شورا این است که طرح و ایده فیلمسازان کوتاه را دریافت کند و ما آن ها را بررسی و نظرمان را درباره تولید بیان کنیم. پس از بررسی می توانیم بگوییم که اگر پذیرفته شد آمادگی کامل برای حمایت کامل فیلم را داریم یا بخشی از آن توسط مرکز گسترش مستند و تجربی سرمایه گذاری شود، که این موضوع هم به فیلمساز بستگی دارد.
 
حضور در شورای انیمیشن مرکز گسترش و برنامه های جدید برای آن
عظیمی با اشاره به اینکه در طول ساخت هر بخش انیمیشن روند کار در شورا بررسی می شود، بیان کرد: در طول ساخت، از فیلمنامه تا استوری بورد، کاراکترها، فضاها و… توسط این شورا بررسی می شود و از بخشی به بعد دیگر این روند به پیشنهاد تبدیل شده و ما نقش کمکی را برای آن ها داریم.
او اضافه کرد: دو سال پیش فیلمنامه «سیم ششم» را به مرکز گسترش بردم و در شورا بررسی شد، افراد حاضر در این شورا ایده ها و نظراتشان را دادند و بسیاری از این ایده ها اعمال و فیلمنامه جدیدی نوشته شد و این از نظرات خوب اعضای این شورا نشات می گرفت، بنابراین می توان گفت افراد حرفه ای در این شورا حضور دارند و کارگردانان نظرات آن ها را قبول دارند.
وضع انیمیشن در دولت جدید خیلی بدتر شده است/ شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند

این کارگردان انیمیشن درباره برنامه های خود در طول زمان حضور در این شورا توضیح داد: ایده های زیادی در ذهنم دارم و بسیاری از آن ها را در کارهای خودم عملی کرده ام و بعضی از آن ها را هم در اختیار بقیه فیلمسازان جوان می گذارم، چون حدودا تجربه زیادی در ساخت انیمیشن های کوتاه دارم. زمانی ایده ای به نظر شما می آید که فکر می کنید خیلی فوق العاده است و آن را می سازید، ولی در نهایت می بینید که کاری بسیار ضعیف و بی نمک است؛ مانند فیلم های سینمایی ما که در ابتدا و زمان شروع همه عوامل با این فکر جلو می روند که فیلمی فوق العاده بسازند ولی در نهایت کار خوبی از آب در نمی آید.

کمک به فیلمسازان جوان برای خلاق تر بودن
وی ادامه داد: در انیمیشن هم همین طور است و یکی از کارهای ما در این شورا این است که  به جوانانی که با اشتیاق می خواهند کاری را بسازند کمک کنیم که فیلمنامه تکراری نسازند و فکر ما این است که چه طور به او بگوییم که طرحش برای عملی شدن خوب نیست و به او ایده جدیدی بدهیم.
کارگردان انیمیشن کوتاه «ماسوله» با اشاره به این که نظردهی درباره کار دیگران کار سختی است، اذعان کرد: اتفاقی که در مرکز گسترش مستند و تجربی می افتد این است که می خواهد کارهای درجه یک با آدم های بااستعداد و خلاق و حرفه ای بسازد. اگر سوابق چندسال گذشته مرکز گسترش را مرور کنید با خروجی های خوبی مواجه می شوید که هشتاد درصد آن ها جوایز زیادی را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به دلیل ساخت آخرین انیمیشن خود با مرکز گسترش مستند و تجربی گفت: من بعد از این همه سال کار کردن در حوزه انیمیشن، «سیم ششم» را با مرکز گسترش مستند و تجربی ساختم و این تنها به دلیل مسایل بد اقتصادی و شرایط مالی نبود، چون تیمی که در شورای مرکز حضور داشتند، تیمی حرفه ای بودند که قرار بود قبل از ساخت آن ها روی کار من نظر دهند. در حالت عادی ما آرزو داریم این افراد را تنها جایی پیدا کنیم تا راجع به کار ما نظر دهند ولی الان شرایطی پیش آمده  که با تجربه بالایی که دارند دور هم جمع شده اند تا به ما در ساخت انیمیشن هایمان کمک کنند و  روی آن ها نظر دهند، پس معلوم است که خروجی کار در نهایت از اینکه انفرادی کار کنیم خیلی بهتر می شود. بسیاری از کارهای مرکز گسترش کارهایی فوق العاده بودند و چه خوب است آدم با تیمی کار کند که همه حرفه ای باشند.
عظیمی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای ساخت انیمیشن جدید خود دارد، اضافه کرد: همانطور که از نظر اقتصادی همه مشاغل تحت الشعاع مسایل سیاسی قرار گرفته و جامعه به مشکل برخورد کرده، در کار هنر هم وضع همین است. در این چند سال اخیر با روی کار آمدن دولت جدید وضع هنر خیلی بدتر شده و انیمیشن هم اوضاع بسیار بدی دارد.
وضع انیمیشن در دولت جدید خیلی بدتر شده است/ شرکت‌های زیادی تعطیل شده‌اند
او اضافه کرد: در دولت قبلی با وجود اینکه اوضاع باز هم خوب نبود، ما کار می کردیم و اگر در کار خود حرفه ای بودیم می توانستیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم ولی در دولت فعلی همه چیز تعطیل شده و بسیاری از انیمیشن سازهای حرفه ای ما یا شغل خود را عوض کرده اند و یا از ایران رفتند زیرا احساس کردند نمی توانند به زندگی خود سر و سامان دهند. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و کارم و بچه های تیمم را از دست داده ام و حتی دوره ای به افسردگی رسیدم، البته چون من در برنامه های مختلف تلویزیونی هم حضور دارم همه فکر می کنند که اوضاع کاری من خوب است.
کارگردان انیمیشن کوتاه «بنگ بنگ» در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر همه فعالیتش به داوری، اجراها و ورکشاپ هایش برمی گردد، اذعان کرد: در حال حاضر فعالیت های درآمدزای من به تولید انیمیشن که حرفه اصلی من است ربطی ندارد زیرا اوضاع انیمشن ما بسیار خراب است و متاسفانه حدود ۷۰ درصد از شرکت های انیمیشنی در این چند سال تعطیل شده اند.
عوامل تولید انیمیشن «سیم ششم» عبارتند از کارگردان، تهیه‌کننده، استوری‌بُرد، تایمینگ: بهرام عظیمی، فیلمنامه، تحقیق و تاریخ‌ نگاری: مهناز عادلی، انیماتور: لیلا شعبانی‌نژاد، مدلسازی و متریال فضا، ریگ اشیا، سیمولیت‌مو، نورپردازی و رندر، کامپوزیت و افکت، لی‌آوت و تیتراژ: یاشار جعفرخانپور، مدلسازی و استخوان‌بندی کاراکتر، طراحی بافت کاراکترها، طراحی و ساخت حالات صورت و موی کاراکترها: سپهر فرحزادی، موسیقی: فردین خلعتبری، علی قمصری، تدوین و صداگذاری: احسان عظیمی، طراحی فضا: بهرام عظیمی، یاشار جعفرخانپور، طراحی کاراکترها: بهرام عظیمی، سپهرفرحزادی، مهناز عادلی، سیمولیت لباس: یاشار جعفرخانپور، لیلا شعبانی‌نژاد؛ نوازندگان: پدرام فر یوسفی، آتنا اشتیاقی صدابردار: کاوه آبدین، ضبط موسیقی: استودیو صبا، سال تولید:۱۳۹۷ (۲۰۱۹ میلادی)، محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
زهرا دمزآبادی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است