عواقب بازی در فیلم نژادپرستانه/ نام لیلین گیش از سالن سینما حذف شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳

عواقب بازی در فیلم نژادپرستانه/ نام لیلین گیش از سالن سینما حذف شد

نام لیلین گیش بازیگر افسانه ای سینمای عصر صامت به دلیل حضور در فیلم نژادپرستانه «تولد یک ملت» (1915) از روی سالن سینمای محل تولدش حذف شد.

به گزارش صبا به نقل از دِ بلید، هیات امنای دانشگاه ایالتی بولینگ گرین در ایالت اوهایو محل تولد لیلین گیش بازیگر افسانه ای سینمای عصر صامت، روز جمعه ۱۰ می به اتفاق آرا نام لیلین گیش را از سالن سینمای دانشگاه خود حذف کردند. این خبر را سخنگوی دانشگاه اعلام کرد.

برای مدت بیش از ۴۰ سال سالن سینمای دانشگاه ایالتی بولینگ گرین به افتخار لیلین و دوروتی گیش خواهران بازیگر مشهور سینمای عصر صامت نامگذاری شده بود.

درخواست تغییر نام سالن سینما توسط اعضای انجمن دانش آموزان سیاه پوست کالج صورت گرفته بود. لیلین گیش بازیگر مطرح سینمای جهان بیشتر شهرتش را مدیون بازی در فیلم «تولد یک ملت» (۱۹۱۵) ساخته تحسین شده دی دبلیو گریفیث است که امروزه با وجود ساختار قدرتمند سینماییش یک اثر نژادپرستانه شناخته می شود. «تولد یک ملت» در ستایش گروه نژادپرست کوکلاکس کلان است.

بنا به گفته سخنگوی دانشگاه، تاکنون برنامه ای برای نام جدید این سالن سینما در نظر گرفته نشده است.

لیلین گیش ستاره افسانه ای سینمای کلاسیک که به اولین بانوی سینمای آمریکا مشهور است، در بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی بین سال های ۱۹۱۲ تا ۱۹۸۷ بازی کرده است. از جمله فیلم های شاخص گیش می توان به «شکوفه های پژمرده»، «جدال در آفتاب» و «شب شکارچی» اشاره کرد. گیش پیشگام بسیاری از تکنیک های اساسی بازیگر در سینما نیز بوده است.

لیلین گیش همچنین جوایز افتخاری اسکار و بنیاد فیلم آمریکا را نیز تصاحب کرده است. این بازیگر سال ۱۹۹۳ در سن ۹۹ سالگی از دنیا رفت.

محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است