انتشار فراخوان هم‌اندیشی «محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۹

انتشار فراخوان هم‌اندیشی «محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی»

فرهنگستان هنر، جزئیاتی از برگزاری هم‌اندیشی «محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» را در قالب فراخوان ارائه داد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر در نظر دارد هم‌اندیشی یک روزه‌ای را تحت عنوان «محمودخان ملک‌الشعرا (صبا)؛ از سنت تا نوگرایی» به منظور شناخت وجوه ناشناخته این هنرمند چندوجهی و همچنین بازجست ویژگی‌های هنری آثار، خلاقیت و نوآوری هنری و نقش تاثیرگذار وی، با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و هنرمندان به بحث و بررسی بگذارد. ‌

محمدخان ملک‌الشعرا (صبا)، شاعر، خوشنویس و از نقاشان نوگرای دوره قاجار است. نوگرایی، ابتکار و خلق وجوه تازه از تلفیق سنت‌های هنری ایران، با اصول و قواعد نقاشی اروپایی از مهم‌ترین دستاوردهای او در نقاشی است. مهارت بالای او در منظره‌سازی، ژرف‌نمایی و توجه به کیفیت نور و سایه و همچنین بهره‌گیری از افق‌های نور و رسانه‌های جدید در بسیاری از آثار به جا مانده از او به‌ خوبی نمایان است.

محورهای پژوهشی برای پژوهشگران علاقه‌مند، برای حضور در این هم‌اندیشی ملی، حول محورهای مطالعاتی زیر مشخص شده است:

۱٫ معرفی ابعاد شخصیتی، زندگی و تجارب منحصر به‌فرد محمودخان ملک‌الشعرا

۲٫ ویژگی‌های ادبی و سبک شعری محمودخان ملک‌الشعرا و نسبت آن با آثار هنری

۳٫ واکاوی هنرورزی محمودخان در خوشنویسی و بررسی آثار

۴٫ جایگاه محمودخان در میان هنرمندان عصر قاجار

۵٫ بررسی ارزش‌های هنری و زیبایی‌شناسانه آثار محمودخان (تکنیک، ترکیب‌بندی، رنگ‌آمیزی، فنون اجرا و دورنماسازی، بازنمایی، ژرفنمایی و…)

۶٫ معرفی آثار شناخته و ناشناخته از محمودخان ملک‌الشعرا

۷٫ مضامین و موضوعات آثار

۸٫ بدعت و نوآوری هنری در آثار نقاشی محمودخان

۹٫ رابطه عکاسی دوره قاجار با آثار نقاشی محمودخان

علاقه‌مندان برای شرکت در این هم‌اندیشی که قرار است بهمن ماه ۱۳۹۹ در فرهنگستان هنر برگزار شود، می‌توانند چکیده ‌مقالات خود را حداکثر تا ۳۰ مهر ۱۳۹۹ به نشانی رایانامه hamandishi@honar.ac.ir ارسال کنند. پس از داوری اولیه، چکیده ‌مقالاتِ منتخب اعلام خواهد شد.

مهلت ارسال اصل مقالات ۱۵ آذر ۱۳۹۹ خواهد بود که پس از داوری نهایی، عناوین مقالات اعلام خواهد شد.

مخاطبان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۵ ـ۶۶۹۵۴۲۰۰ داخلی ۲۲۳۱ تماس بگیرند و یا به پایگاه اینترنتی فرهنگستان هنر به نشانی www.honar.ac.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است