«ملاقات‌های شگفت‌انگیز» احضار روح می‌کند/ تضاد بین اندیشه‌های مخالف

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی هنروتجربه، مهدی ارجمند کارگردان فیلم «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» که هم اکنون در سینماهای «هنروتجربه» در حال اکران است، درباره ایده شکل‌گیری این فیلم توضیح داد: من همیشه دوست داشتم شخصیت‌های مورد علاقه‌ام را در حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر در یک داستان یا در یک فیلم گردهم بیاورم و این اتفاق در این فیلم رخ داد تا آن‌ها را در قالب سکانس‌ها یا فصل‌های کوتاه کنار یکدیگر قرار بدهم و به گونه‌ای بین‌ آن‌ها ارتباط برقرار کنم که نتیجه آن «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» شد.

وی به ساختار فیلم اشاره و عنوان کرد: ساختار فیلم به شکل مینیاتوری از سکانس‌های کوتاه است که به شکل داستانک و نه داستان بلند ارایه شده است. این شیوه داستانک گویی هم مدرن است و هم می‌تواند یکسری ایده‌ها و اندیشه‌هایی را مطرح کند بدون آنکه نیازی به ساختار کلاسیک و ارسطویی داشته باشیم که در ساختار بلند و نمایشی از آن استفاده می‌شود.

کارگردان فیلم «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» ادامه داد: در واقع می‌توان بدون نیاز به توصیفات اضافی ایده‌ها را مینیمال کرد و به مخاطب ارایه داد. به همین دلیل من این ساختار را برگزیده‌ام.

به گفته ارجمند، «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» ترکیبی از انیمیشن، عکس متحرک و فیلم زنده است.

وی درباره شیوه روایتگری این فیلم اظهار کرد: روایتگری در این فیلم مبتنی بر دراماتیزه کردن و ایجاد تضاد از طریق دیالوگ‌نویسی است. همان روشی که سقراط برای کشف حقیقت در مکالمات فلسفی‌اش بکار می‌گرفت.

کارگردان فیلم «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» افزود: داستانک‌های من در «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» نیز براساس تضاد بین اندیشه‌های مخالف صورت می‌گیرد و در هر سکانس بحثی مطرح می‌شود و دو طرف با اندیشه مخالف باهم گفتگو را آغاز می‌کنند.

ارجمند تاکید کرد: در نهایت نتیجه‌گیری برعهده تماشاگر است و بستگی دارد که او چه برداشتی از دیالوگ‌ها و بحث مطرح شده داشته باشد. به نظر من فیلم در نهایت یک فیلم تخیلی است و نه یک فیلم مستند. چون در فیلم مستند اسنادی که ارایه می‌شود مابه ازای عینی و تاریخی دارند و راوی یا فیلمساز نظر خود را در متن مستند وارد نکرده و به شاهد بودن اکتفا می‌کند.

وی ادامه داد: من در «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» از متریال مستند استفاده کرده‌ام. یعنی بعضی شخصیت‌ها وجود دارند و زنده هستند و برخی دیگر نیز کاراکترهایی است که در فیلم‌های دیگر بازی کرده‌اند که آن کاراکترها دیگر مستند نیست و تخیلی‌اند. من کاراکترهای تخیلی و واقعی را با یکدیگر ترکیب و سکانس‌ها را دیالوگ نویسی کردم.

کارگردان فیلم «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» با اشاره به اینکه دیالوگ‌ها را خود نوشته است، بیان کرد: دیالوگ‌ها را بر اساس دیدگاه‌های شخصیت‌ها نوشته‌ام اما دیدگاه خود را نیز به نوعی با طرح موضوع بحث، ارایه داده‌ام و یک موقعیتی فرضی آفریده‌ام که در واقعیت وجود نداشته است.

ارجمند با اشاره به اینکه تولید این فیلم چهارماه طول کشیده است‌، تصریح کرد: برای ساخت این فیلم از نرم‌افزاری استفاده کردم که می‌توانستم عکس‌ها را متحرک و با فیلم‌ها ترکیب کنم. در نهایت فیلم دوبله شد که پروسه دوبله نیز جالب بود.

وی درباره دوبله «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» نیز خاطرنشان کرد: دوبلورهای حرفه‌ای در این کار ما با همراه بودند. خود من نیز جای برخی از شخصیت‌ها که حدود 18 تا است، صحبت کردم. حدود 60 شخصیت نیز دوبلورهای حرفه‌ای صحبت کردند که بسیار نتیجه خوبی حاصل شد. سعید مظفری مدیر دوبلاژ این فیلم است و چنگیز جلیلوند، ابوالحسن تهامی، نصرالله مدقالچی و…در «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» با ما همکاری کردند.

کارگردان «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» درباره اهداف ساخت این فیلم گفت: مبحث مورد علاقه من متافیزیک و تاریخ است. در این فیلم هر دو این مسایل مطرح شده است. به عنوان مثال در سکانسی که انیشتین، هاوکینگ، کارل ساگان و نیکولا تسلا را دور هم جمع کردم و درباره دنیای موازی صحبت می‌کنند و شخصیتی دیگر (چارلیز ترون) از بعد چهارم به این بحث اضافه می‌شود، نشان از علاقه من به پدیده‌هایی از جمله بین الابعاد و متافیزیک دارد که در این فیلم به اشکال گوناگون به آن پرداخته شده است.

ارجمند ادامه داد: همچنین بقای روح از دیگر مسایل مورد علاقه من است که در این مطرح شده است. «ملاقات‌های شگقت‌انگیز» به نوعی فیلم اظهار روح است. کسانی که مرده‌اند، زنده می‌شوند و دوباره در کنار دوستان خود احضار می‌شوند و دوباره شروع به حرف زدن و اظهار وجود می‌کنند. یکی دیگر از مضامین اصلی عشق و رازهای آن است. جدال بین خیر و شر از دیگر مباحثی است که به دلیل علاقه‌ای که به آن دارم در «ملاقات‌های شگفت«انگیز» به آن توجه داشته‌ام.

وی با اشاره به اینکه در دورانی به سر می‌بریم که متاسفانه یاس فلسفی و افسردگی بر جهان حاکم شده است، عنوان کرد: حاکم شدن یاس فلسفی و افسردگی بر جهان تنها به دلیل کرونا نیست بلکه قبل از آن نیز اینگونه بوده است. هنر مدرن متاسفانه هنر افسرده‌ای است و نسل جدید نسلی بدون اعتقاد به خالق و بقای روح است و من همه این موارد را در فیلم خود به چالش کشیده‌ام.

به گفته این کارگردان، «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» به دنبال این است که بگوید این جهان دارای خالق و هدف است و خلقت بدون معنی و هدف وجود ندارد. باید برای ادامه دادن امید داشت چراکه خالق و جهان‌های دیگر در انتظار ما هستند.

ارجمند با بیان اینکه تمام شخصیت‌های به کار برده شده در این فیلم خارجی هستند، بیان کرد: از شخصیت‌های ایرانی در این فیلم استفاده نکردم به دلیل آنکه بافت فیلم خارجی است و شخصیت‌های ایرانی در این بافت نمی‌نشینند. به همین دلیل برای شخصیت‌های ایرانی فیلم دیگری در نظر دارم که در آینده خواهم ساخت. در آن فیلم همه شخصیت‌ها از تاریخ و فرهنگ ایران هستند.

وی با اشاره به مراحل تحقیق و نگارش این فیلم مطرح کرد: به دلیل آنکه من بسیار زیاد به مباحثی که به آن اشاره کردم، علاقه دارم و نویسنده و محقق نیز هستم در تمام مباحث این فیلم تحقیق انجام شده است و از این نظر جنبه مستند فیلم قابل دفاع است.

ارجمند در پایان اظهار کرد: امیدوارم «ملاقات‌های شگفت‌انگیز» نه به عنوان یک فیلم مستند بلکه به عنوان یک فیلم داستانی اکران مناسب‌تری داشته باشد و بیشتر دیده بشود تا بتواند تاثیر خود را به ویژه در جامعه جوان که نیاز به تحقیق، امید و انرژی مثبت دارد، بگذارد. همچنین اکران آنلاین نیز می‌تواند مناسب این فیلم باشد. امیدوارم با دوبله این فیلم به زبان انگلیسی و فرانسوی نیز اکرانی برای آن در خارج از کشور ایجاد کرد چراکه مخاطبان جهانی از اکثر کاراکترهای این فیلم سابقه ذهنی دارند و گردهمایی آن‌ها در یک فیلم می‌تواند در عین جذابیت برایشان سوال برانگیز نیز باشد.

انتهای پیام/