تولید بازی رومیزی «زاهد و دزدان» بر اساس کلیله و دمنه

به گزارش صبا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۰ بازی رومیزی و کارتی برگرفته از آثار فاخر ادبیات کهن فارسی و ادبیات معاصر از مجموعه «میز بازی ایرانی» از سوی کانون پرورش فکری طراحی شده است.

بازی رومیزی «زاهد و دزدان» یکی از بازی‌های این مجموعه است که از سوی فرحناز ورنان برای کودکان بالای هفت سال طراحی شده است.

ورنان درباره ایده این بازی توضیح داد: سرگرمی «زاهد و دزدان» بر اساس حکایتی از کلیله و دمنه با عنوان «گوسفند قربانی» طراحی شده است؛ این بازی از خانواده مهره و صفحه است که در آن یک بازیکن نماینده‌ سه فرد طماع با عنوان دزدان و بازیکن دیگر در نقش زاهد است؛ بازی «زاهد و دزدان» تمرین مستمر مبحث احتمال و پیش‌بینی را در خود جای داده و موجب تقویت قدرت پیش‌بینی، احتمال و همچنین تصمیم‌گیری و انتخاب در فرد می‌شود؛ علاوه بر این موارد تلفیق شانس و فکر در بازی بر جذابیت بازی افزوده است.

طراح «زاهد و دزدان» در مورد ویژگی‌های یک داستان خوب برای طراحی بازی افزود: داستان‌ها هر چه‌قدر فضاسازی بهتر و گویاتری داشته باشند و شخصیت‌های درون آن به خوبی تعریف شده باشند، در طراحی سرگرمی به طراح امکانات و دسترسی بیش‌تری برای پرداخت بازی می‌دهند.

به گفته طراح بازی «شوآن»، حفظ کیفیت محصول از لحاظ محتوا و کیفیت ظاهری، مواد تولیدی، معرفی از طریق رسانه در قالب انیمیشن و سایر ابزارهای تبلیغاتی و همچنین عرضه گسترده در سطح کشور و فروش به صورت حضوری و اینترنتی، به جذب مخاطبان کمک موثری می‌کند.

وی تاکید کرد: ارزش‌گذاری بیشتر برای بازی‌های ایرانی، جمع‌آوری جدی‌تر بازی‌های غیرایرانی از سطح کشور، امانت دادن بازی برای زمان معین و دریافت مبلغ اندک در قبال امانت‌دهی به شرط دارا بودن کارت عضویت کافه بازی، تولید بازی با موادهای مختلف و قیمت‌هایی در سه سطح ضعیف تا قوی با توجه به قدرت خرید خانواده‌ها، از دیگر مواردی است که در پذیرش مخاطبان تاثیر دارد.

ورنان ضعف نپرداختن به ظرفیت‌های ادبی در طراحی سرگرمی‌ها را ناشی از آشنایی کم با ارزش و پتانسیل آثار غنی ادبی، عدم ترویج و معرفی این آثار دانست و افزود: در صورتی‌که همین مهم به تنهایی می‌تواند بخش مهم و دامنه گسترده‌ای در پیشبرد صنعت اسباب‌بازی در مسیر صحیح بر دوش گیرد، چرا که ایران ما در این زمینه بسیار غنی هستند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: صنعت بازی‌های رومیزی در آینده‌ای نزدیک بسیار رشد خواهد کرد و به‌طور قطع تلاش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌ویژه در سال جهش تولید یکی از عوامل اصلی این رشد و پیشرفت خواهد بود.

طرح بازی‌های رومیزی به سفارش مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۹۷ شکل گرفته است.

انتهای پیام/