آخرین اطلاعات درباره تدوین دایره‌المعارف تئاتر شهر/ تاریخ قلب تئاتر کشور ثبت شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۱
پیمان شیخی با صبا مطرح کرد؛

آخرین اطلاعات درباره تدوین دایره‌المعارف تئاتر شهر/ تاریخ قلب تئاتر کشور ثبت شد

پیمان شیخی درباره تدوین جدیدترین کتاب خود با نام «کتاب تئاتر شهر» توضیحاتی را ارایه داد.

پیمان شیخی پژوهشگر تهران قدیم و تئاتر و مجری رادیو و تلویزیون درباره جدیدترین فعالیت های خود به خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: سال گذشته پیشنهاد کتابی را به اداره کل هنرهای نمایشی دادم که پس از رایزنی، به تدوین دایره‌المعارف تئاتر شهر رسیدیم که تاریخ این مجموعه ارزشمند تئاتری از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۸ را در آن گردآوری و ارایه می کنم.

او‌ افزود: گرچه پیمان شیخی این کتاب را تدوین و گردآوری کرده اما بحث اصلی این است که من به کمک عزیزان و هنرمندان و همراهان هنردوست، یک ثبت تاریخی مغفوله از بخشی از تئاتر کشور را انجام دادیم که خوشحال کننده است.

شیخی با اشاره به اینکه نام اثر «کتاب تئاتر شهر» است، بیان کرد: حدود هشتاد درصد گردآوری و تدوین کار پیش رفته است و هم اکنون در حال بازنویسی نهایی آن هستم و با این روند احتمال دارد صد در صد اثر تا یکماه آینده آماده شود و تحویل دهم تا دیگر بخش های لازم روی آن انجام شود.

این پژوهشگر بیان کرد: برای ابتدای کتاب یک تاریخچه مفصل و شبیه به مقاله در مورد تئاتر شهر در نظر گرفتم تا مخاطب با تمام جزییات و‌ اطلاعات مربوط به شکل گیری مجموعه تئاتر شهر روبرو شود در کنار آن از چند عکس، بریده جراید و سند مربوط به این مکان نیز استفاده کردم و بعد با اولین اثر نمایشی که در این مجموعه روی صحنه رفته است یعنی «باغ آلبالو»، کتاب آغاز می شود.

به گفته وی، اطلاعات این کتاب شامل مکتوبات تئاتر شهر، پوستر، بروشور، عکس های برخی آثار نمایشی و وقایع نگاری است.

این مجری برنامه های فرهنگی رادیو تصریح کرد: نکته مهم اینکه در بخش مکتوبات، سالن ها، اجراها و سال ها را تفکیک کردم و در هرکدام بصورت جداگانه به همه جزییات اشاره شده است و با این موضوع جلوی سردرگمی مخاطب گرفته می شود چون با یک نظم خاصی روبرو می شود. مخاطبان این کتاب می تواند از هر طیفی باشد و از محتویات آن بهره ببرد.

وی اضافه کرد: یک بخش تشکر در این کتاب به عزیزان پیشکسوت، طراحان، هنرمندان جوان، بازیگران و … اختصاص دادم که بی دریغ به من کمک کردند که در حقیقت این کمک به فرهنگ و هنر کشورمان است. البته هیچ کاری بدون کم و کاستی وجود ندارد و اگر من مدعی این قضیه باشم که کارم کم و کاستی ندارد اشتباه است پس این کتاب غلطی نخواهد داشت اما ممکن است کمی و کاستی های داشته باشد.

شیخی با اشاره به لذت تدوین این کتاب اظهار کرد: آنقدر این کار دشوار اما شیرین بود که فکر می کنم وقتی تمام شود باید در مورد وقایع پشت صحنه های آن، کتاب دیگری بنویسم به عنوان نمونه یک دوست عزیز من را از شرق به غرب تهران کشاند تا فقط دو بروشور به من بدهد و پس از اینکه کارم را انجام دادم دوباره به او پس دهم آن هم در زمانی که کرونا بیداد می کرد (با خنده). در واقع در تدوین این کتاب اشک و لبخندهای فراوانی داشتم و چقدر مهربانی و اندکی نامهربانی دیدم اما من فقط به هدفم فکر کردم و عزمم را جزم کردم که به انتها برسانم.

شیخی‌ در پایان عنوان کرد: در کنار این کتاب نگارش یک کتاب دیگر با نام فعلی «خاطره بازی هنرمندان تئاتر شهر» در نظر گرفتم که حدود ۴ ماه است روی آن هم کار می کنم یعنی با برخی از هنرمندان تئاتر شهر از طیف های مختلفِ سنی که برای جمع آوری اطلاعات «کتاب تئاتر شهر» تماس می گیرم می گویم یک خاطره از تئاتر شهر و یک‌ عکس پرتره به من بدهید و درنهایت این اطلاعات را در قالب کتاب تدوین می کنم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است