اتمام پروژه عکاسی از پرتره هنرمندان معاصر/ دینم را ادا کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۹

اتمام پروژه عکاسی از پرتره هنرمندان معاصر/ دینم را ادا کردم

مریم زندی از اتمام پروژه عکاسی از پرتره هنرمندان معاصر ایران خبر داد و اعلام کرد که تاکنون پرتره بیش از هزار هنرمند را عکاسی کرده و دینش را به جامعه هنری ادا کرده است.

مریم زندی عکاس که آرشیو بسیار غنی از عکس های تاریخ ایران در طول ۴۰ سال گذشته را در اختیار دارد، در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا با اشاره به انتشار تازه ترین کتابش با عنوان «حکومت ۵۸» بیان کرد: کتاب «حکومت ۵۸» را با همکاری نشر نظر منتشر کرده ام که دنباله کتاب «انقلاب ۵۷» است و به وقایع ایران در سال ۱۳۵۸ می پردازد.

وی درباره انتشار دیگر عکس های تاریخی خود از وقایع اجتماعی ایران توضیح داد: بخش بسیاری از عکس های آرشیو من به دلیل گذشت سالیان دراز، دارای ارزش تاریخی و سندی است و می توان برای انتشار آنها اقدام کرد.

عضو هیات موسس انجمن ملی عکاسان ایران در ادامه به شرایط انتشار کتاب اشاره و تصریح کرد: با توجه به اوضاع نامناسب انتشار کتاب و گرانی کاغذ هر  چه اندوخته داشتیم برای انتشار این مجموعه کتاب های اخیرم از جمله «انقلاب ۵۷»، «حکومت ۵۸»، «گیسوانم در باد» و « چهره های (۵) سیمایی از موسیقی معاصر ایران» هزینه کرده ایم چراکه هزینه بسیار زیادی برای چاپ آنها صرف شد و اگر چه تاکنون فروش خوبی داشته اند اما به هر حال باید با توجه به شرایط بازار کار کنیم که در حال حاضر بازار کتاب چندان خوب نیست بنابراین باید پس انداز کنیم تا بتوانیم مجموعه های دیگری را هم در آینده به چاپ برسانیم.

زندی افزود: یکی از تازه ترین برنامه هایم برای انتشار کتاب، لنداسکیپ هایی است که در طول سالیان دراز با سفر به مناطق مختلف ایران عکاسی کرده ام و این تصاویر طبیعت و مناظر ایران را به سبک و شیوه خودم در قالب کتاب منتشر خواهم کرد. این تصاویر بیشتر مربوط به سالیان اخیر است و باید با در نظر گرفتن شرایط چاپ کتاب و برآورد هزینه ها برای انتشار آن اقدام کنم که اگر شرایط مساعد باشد، انتشار آن تا سال آینده ا مکان پذیر خواهد شد.

این بانوی عکاس با اشاره به انتشار آخرین شماره از مجموعه «چهره ها» که با عنوان «چهره های (۵) سیمایی از موسیقی معاصر ایران» اواخر سال ۹۶ منتشر شد، بیان کرد: آخرین کتاب من در زمینه پرتره هنرمندان کتاب «چهره های(۵) سیمایی از موسیقی معاصر ایران» است که زمستان دو سال پیش رونمایی شد و به این ترتیب پرونده عکس های پرتره من به پایان رسید.

وی درباره ادامه ندادن پروژه عکاسی پرتره هنرمندان بیان کرد: عکاسی از پرتره هنرمندان کار بسیار سختی است و نیاز به صبر و حوصله بسیار زیادی دارد. من هم ۳۵ سال از عمرم را صرف عکاسی از پرتره هنرمندان کرده ام و حاصل آن را در چندین جلد کتاب منتشر کرده ام. مابقی را به عهده جوانان می گذارم، صبر من به اندازه انتشار همین چند جلد کتاب بوده است.

این هنرمند عکاس همچنین یادآور شد: من دین خودم را در زمینه عکاسی از پرتره هنرمندان معاصر کشورم ادا کرده ام و اکنون ترجیح می دهم که کارهای آسان تری را به لحاظ فکری انجام دهم.

وی درباره عکاسی از پرتره هنرمندانی که موفق به ثبت آنها نشده است، گفت: هنرمندانی بودند که یا من موفق به یافتن آنها برای عکاسی نشدم و یا آنها موافق حضور در مقابل دوربین نبودند اما موفق شدم که پرتره طیف وسیعی از هنرمندان معاصر کشور را عکاسی کنم که تعداد آنها بالغ بر هزار نفر می شود.

زندی در پایان درباره پروژه تقویم های سالانه خود نیز اظهار کرد: تقویم های سال جدید را هر ساله از مهرماه شروع به آماده سازی می کنم و اواسط آذرماه نیز این تقویم ها روانه بازار می شود که معمولاً تا اسفندماه تمام می شود و به این ترتیب کار روی تقویم های سال ۱۳۹۹ را نیز از مهرماه سال جاری شروع خواهم کرد.

مریم زندی متولد ۲۰ دی ۱۳۲۵ در گرگان، عضو هیئت موسس انجمن ملی عکاسان ایران، اولین رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران و دارای لیسانس از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

از جمله آثار مریم زندی که تاکنون به چاپ رسیده است می توان به مجموعه عکس ترکمن صحرا، تک چهره نویسندگان در کتاب آنتولوژی داستان‌نویسی در ایران، چهره‌های (۱) سیمایی از ادبیات معاصر ایران، چهره‌های (۲) سیمایی از نقاشان معاصر ایران، چهره‌های (۳) سیمایی از هنرمندان سینما و تئا‌تر معاصر ایران، چهره‌های (۴) سیمایی از ادبیات معاصر ایران ۲، چهره های (۵) سیمایی از موسیقی معاصر ایران، گیسوانم در باد و انقلاب ۵۷ اشاره کرد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است