«چی چکا» واقعا یک فیلم مستقل است/ ساخت دو مستند جاده‌ای جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۵
رها فریدی در گفتگو با صبا:

«چی چکا» واقعا یک فیلم مستقل است/ ساخت دو مستند جاده‌ای جدید

رها فریدی که مستند «چی چکا» را در حال اکران دارد، از ساخت دو مستند جاده ای جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، مستند «چی چکا قصه شب» به کارگردانی رها فریدی پس از وقفه ای که در اکران آن به دلیل تعطیلی سینماها به دلیل کرونا پیش آمد، بار دیگر در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمده است. این مستند داستان زندگی ابراهیم منصفی است که سال های زیادی در زمینه موسیقی و ترانه های محلی با ساختاری نوگرایانه در جنوب کشور فعالیت داشته است.

رها فریدی درمورد اکران مجدد مستند «چی چکا قصه شب» در سینماها در شرایط فعلی به خبرنگار صبا گفت: وقتی اکران «چی چکا قصه شب» بعد از بازگشایی سینماها شروع شد، من در عذاب وجدان بودم که آیا مردم را برای تماشای این فیلم به سینما دعوت کنم یا نه؟ و اینکه فکر می‌کردم در شرایط بحرانی کرونا آیا اطلاع رسانی از فیلم و تماشای آن در سینما اصلا درست است؟ ابتدا تقاضا کردم که اکران را تا جای ممکن به تعویق بیندازند و بعد از یک ماه تصمیم گرفتم خودم به بازدید سینماها بروم و در اولین اکران‌ها با تماشاچیان همراه باشم. دیدم سینماها ظاهرا خیلی خوب ضدعفونی می‌شوند و پروتکل‌ها سختگیرانه در حال اجرا هستند و تهویه سینماها در جریان است. همه با ماسک در فواصل نشسته اند و در مواردی در سالن‌هایی با ظرفیت ۲۰۰ نفر، کمتر از ۴۰ نفر حضور دارند پس با خودم کنار آمدم که اگر این تنها شانس «چی چکا قصه شب» برای اکران عموم بر پرده است، اطلاع رسانی درمورد اکران فیلم را شروع کنم.

او درمورد راهکارهای تبلیغاتی خود برای آوردن مخاطب به سینما در این ایام توضیح داد: «چی چکا قصه شب» یک فیلم کاملا مستقل است و حتی تبلیغاتش با بودجه شخصی پیش می رود. در زمینه تبلیغات نسبت به فیلم‌های دیگر بر پرده، تبلیغات «چی چکا» نزدیک به هیچ بوده است. بنده به دو، سه مصاحبه و اطلاع رسانی اکران‌ها در صفحه نوپای چیچکا در اینستاگرام و حمایت‌های هنروتجربه اکتفا کردم. خوشحالم که «چی چکا» از طریق تبلیغ گوش به گوش مخاطبانش قبل از کرونا سالن‌ها را پر می کرد، اما الان با وضعیت کرونا تصمیم دارم تیزرهایی مرتبط با فیلم منتشر کنم. پیش از این فقط صحنه هایی از فیلم پخش شد و هیچ تیزری از «چی چکا قصه شب» منتشر نکرده بودم که فکر می‌کنم این کار به تبلیغات فیلم کمک خواهد کرد.

به گفته وی، «چی چکا قصه شب» تابستان پیش به جشنواره هایی در مونیخ و تورنتو راه پیدا کرد که آن زمان خبری منتشر نشد چون فیلم هنوز در هنر و تجربه اکران نشده بود.

عکس فیلم جدید رها فریدی

فریدی درمورد تازه ترین فعالیت‌های سینمایی خود نیز توضیح داد: در این مدت تدوین فیلم جدیدم را شروع کردم که فیلمبرداری آن تابستان گذشته تمام شده بود. اصولا من همه کارهای فیلم مثل فیلمبردای یا تدوین و… را خودم انجام می دهم. در واقع من روی دو فیلم کار می‌کنم؛ یکی «نان و سفر» است و یکی دیگر درمورد سفری است که به آفریقا داشته ام و از زندگی پناهنده های دارفور در کمپ مایو در سودان می‌گوید و مخاطب را با جهانی متفاوت و جذاب آشنا می‌کند، باقی داستان بماند برای کشف بر پرده سینما.

عکس فیلم «نان و سفر»

او در پایان عنوان کرد: ماجرای مستند «نان و سفر» در ایران روایت می‌شود. در این مستند من به روستاهای مختلف به بهانه نان ارگانیک سفر می‌کنم؛ نانی که گندمش کود طبیعی می‌خورد و در آخرین آسیاب آبی در فین کاشان آرد می‌شود و به صورت هیزمی پخت می‌شود. در طول مسیر آدم‌ها و روستاهای مختلف سر راهم قرار می‌گیرند. افراد در روستاهای مختلف و مشاغل متفاوت روایت‌های جذابی دارند که ما مشاهده گر بخشی از زندگی آنها می‌شویم. این فیلم هم به نوعی فیلمی جاده ای و مردم نگار است و موسیقی در آن نقش دارد. «چی چکا قصه شب» هم در نوع خودش جاده ای بود، اما هرکدام از این مستندها با وجودی که عنصر مشترکشان سفر است، سبک و سیاق مخصوص خودشان را دارند.

فاطمه رستمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است