مراسم «آیین پرده خوانی غدیر» برگزار شد/ رونمایی از اولین پرده غدیرخم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۹
صبا گزارش می‌دهد؛

مراسم «آیین پرده خوانی غدیر» برگزار شد/ رونمایی از اولین پرده غدیرخم

مراسم «آیین پرده خوانی غدیر» روز دوشنبه 13 مردادماه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، مراسم «آیین پرده خوانی غدیر» با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما، مدیران رادیویی و جمعی از هنرمندان روز دوشنبه ۱۳ مردادماه در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

مراسم «آیین پرده خوانی غدیر» با پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

سپس ضرب و زنگ نقالی در وصف حضرت علی نواخته شد و علیرضا تابان که اجرای این مراسم را برعهده داشت، ضمن خوشامدگویی به مهمانان برنامه زنده «پرده عشاق» را که از رادیو فرهنگ نیز به صورت زنده پخش می شد، آغاز کرد.

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ که اولین سخنران این مراسم بود، عنوان کرد: به مهمانان عزیز خوشامد می‌گویم. این هنر نقاشی اصیل ایرانی و پرده کشی که منسوخ شده بود دوباره توسط هنرمندان عزیز احیا شد. ما برای اولین بار پرده غدیرخم را که مهدی طالعی نیا طراحی شده است، امروز رونمایی خواهیم کرد. همچنینی برای اولین بار مراسم پرده خوانی توسط ابوالفضل ورمزیار را در این مراسم خواهیم داشت.

سپس با حضور مهدی طالعی نیا هنرمند نقاش صاحب اثر پرده، حمید شاه آبادی معاون صدا، ابوالفضل ورمزیار پرده خوان، غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رضا سجودی رییس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی و علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ پرده غدیرخم رونمایی شد.

مهدی طالعی نیا صاحب اثر پرده غدیرخم در ادامه درباره این اثر توضیح داد: باعث افتخار من است که در جمع مدیران و برگزیدگان رادیو هستم. زمینه کاری من به صورت تخصصی پرده کشی است که زیرشاخه هنر قهوه خانه‌ای است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای دو گونه محصول دارد. اولین آن تابلو است که با یک تا دو قصه طراحی می‌شوند. دومین آن پرده است که قدمت طولانی دارد و در هیات‌های عاشورایی نیز این پرده‌ها وجود داشته است. ما چهار نوع پرده داریم که نمونه‌های مختلف آن موجود است. امیدوارم بتوانیم با اصحاب رسانه بیشتر تعامل داشته باشیم تا این اثری که بیشتر در موزه‌ها است، در رسانه نیز معرفی و استفاده شود.

حمید شاه آبادی معاون صدا در ادامه مراسم در سخنانی اظهار کرد: از همه بزرگوارانی که برای این دهه مبارک اثر ارزشمندی را طراحی کرده‌اند، تشکر می‌کنم. پیشینه فرهنگی کشور ما نشان از همین اقدامات ارزشمند دارد. ما افتخار می‌کنیم که هنرمندان کشور ما جریان ساز بوده و امروز ما سر این سفره نشسته ایم. واقعیت این است که این دهه مبارک ویژگی های منحصر به فردی برای ما دارد. نعمت ولایت و امامت چیزی است که مردم ما سال‌های سال است از آن بهره‌مند هستند. اساسا نعمت ولایت است که مردم ما را به اینجا رسانده است. اگر بخواهیم بزرگترین نعمت خود را در کشور نام ببریم این است که شیعه علوی هستیم.

وی ادامه داد: ما در طول چهار دهه اخیر از نعمت ولی فقیه بهره‌مند هستیم. آن چیزی که کشور را در بحران‌های مختلف نجات داده است فصل الخطاب بودن سخنان ولی فقیه است. چیزی که کشورهای دیگر از آن بهره مند نیستند. ما باید در اشکال مختلف نسبت به این نعمت ها شکرگزار خداوند باشیم. ما داشته های غنی مانند هنر پرده خوانی و پرده کشی در فرهنگ خود داریم و باید از افرادی که در این حوزه همچنان به این هنر پایبند هستند، تشکر کرد. رادیو نیز وظیفه دارد این نوع اقدامات را پاس بدارد و به آن توجه کند. امیدوارم حضور این جمع مشوق دوستانی باشد که در این حوزه فعالیت می کنند. همه دست اندرکاران عرصه فرهنگ و رسانه باید تلاش کنند تا نمادهایی را که در فرهنگ ما وجود دارند، احیا کرده و جاری و ساری کنند.

سپس ابوالفضل ورمزیار مراسم پرده خوانی را اجرا کرد.

غلامرضا منتظری نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه مراسم اظهار کرد: از تمام کسی که آغازگر این مسیر درخشان هستند، تشکر می کنم. اجزای تشکیل دهنده واژه فرهنگ پیامی در خویش دارند و می توانند زمینه رشد و بالندگی انسان باشند. هنر تماشایی ترین بخش فرهنگ است. هنر هدیه خداوند به انسان است. در بین هنرهای متعدد هنرهای تجسمی و سنتی اصیل ایران مانند صنایع دستی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در این مراسم هنر اصیل ایرانی با همه شکوه و عظمتش آمده است تا شکوه خویش را به نمایش بگذارد. در کنار معرفی این هنر لازم است که آموزش و پژوهش آن را نیز همزمان پیش برد. همچنین باید این هنر را با حمایت‌های مادی و معنوی از هنرمندان به جایگاهی برسانیم که بیگانگان آن را به نام خود ثبت نکنند.

رضا سجودی رییس مرکز میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی نیز در سخنانی گفت: از ابوالفصل ورمزیار به دلیل اجرای پرده خوانی بی نظیری که در این مراسم داشت، تشکر می کنم. عناصر فرهنگی هویت ما را تشکیل می دهند. ما در جهان تقریبا یک دست امروزی زندگی می کنیم. این یک دستی با شتاب عجیبی پیش می رود و فرآیند جهانی شدن در حال تحقق پیدا کردن است. اجرای ابوالفصل ورمزیار اگر به تصویر کشیده نشود نمود ملموسی برای آن باقی نمی ماند. نقالی یا پرده خوانی از مصادیق روشن میراث فرهنگی ناملموس است. متاسفانه با توجه به فرآیند جهانی شدن می شود گفت نقالی به شکل سنتی آن با کمال تاسف وجود خارجی ندارد و از بافت خارج شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما در کشور شیعه زندگی می‌کنیم و عید غدیر برایمان اهمیت دارد، شاید این پرده خوانی غدیر به این هنر از یاد رفته کمک کند. این اتفاق با احیا و زنده کردن میراث فرهنگی ناملموس نیازمند همکاری و همراهی دستگاه ها و نهادها و هنرمندان است. در وزارت میراث فرهنگی کارگروهی تحت عنوان میراث فرهنگی ناملموس تشکیل شده است و نماینده وزارتخانه‌های مختلف در این کار گروه حضور دارند. یک جلسه از این کارگروه تشکیل شده است و امیدوارم بتوانیم با تشکیل جلسات متعدد تلاش کنیم تا این هنر را زنده نگه داریم.

در ادامه محمدرضا معجونی علی نامه را با ضرب و زنگ ویژه اجرا کرد و در پایان با حضور حمید شاه آبادی، رضا سجودی، غلامرضا منتظری و علیرضا حبیبی از محمدرضا معجونی، ابوالفضل ورمزیار و مهدی طالعی نیا تجلیل شد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است