ساعتی قبل از پایان جنگ جهانی دوم چه گذشت/ هیتلر در «برلین ۱۰:۱۰» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۴
رها حاجی زینل با صبا مطرح کرد:

ساعتی قبل از پایان جنگ جهانی دوم چه گذشت/ هیتلر در «برلین ۱۰:۱۰»

رها حاجی زینل ضمن اشاره به برخی جزییات نمایش «برلین ۱۰:۱۰» از لزوم حمایت از جوان های تئاتری سخن گفت.

رها حاجی زینل کارگردان «برلین ۱۰:۱۰» درباره شروع اجرای این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا گفت: پیش تبلیغات این نمایش آغاز شده و از دوازدهم تا ۳۱ مرداد ساعت ۱۹ در خانه نمایش دا اجرا خواهد داشت.

وی در پاسخ به این که چطور ریسک اجرای این نمایش را با علم به اینکه به علت وجود کرونا استقبال آنچنانی از نمایش ها نمی شود پذیرفت، بیان کرد: بچه های تیم من جوان و تحصیلکرده هستند و اشتیاق فراوانی در آن ها برای اجرای این نمایش وجود دارد از سویی تولید این اثر با هزینه های شخصی خودشان پیش می رود و من هم سعی کردم با تمام توان در کنار آن ها بایستم پس ریسکش را به جان خریدیم تا بتوانیم از جنگی که اتفاق افتاده است پیروز بیرون بیاییم و‌ امیدواریم در وضعیت کرونایی که استقبال چشمگیری از نمایش ها نمی شود و بلیت فروشی فقط برای نیمی از سالن اتفاق می افتد بتوانیم به بهترین شکل ممکن اجرا را پیش ببریم تا توانسته باشیم نتیجه چند ماهه تلاش بچه ها را به ثمر بنشانیم.

حاجی زینل تاکید کرد: هر کسی هم جای من بود و آنقدر اشتیاق و هیجان و انگیزه در بچه ها می دید قطع به یقین جای آن ها می ایستاد.

این کارگردان با اشاره به موضوع نمایش «برلین ۱۰:۱۰» اظهار کرد: این ساعت یعنی ۱۰:۱۰ پایان جنگ جهانی دوم است و ایده از همین جا شکل گرفت و پس از گفتگوهای فراوان، نویسنده راجع به این جریان شروع به نوشتن نمایشنامه کرد ولی مضمون نمایش ما به دقایقی قبل از این ساعت برمی گردد چون همه می دانند ده و ده دقیقه جنگ جهانی دوم تمام شد اما آیا کسی می داند قبل از آن چه اتفاقی افتاده است. زمانی که هیتلر در آن زمان تصمیم های خاص و عجیبی می گیرد تا کسی نتواند به اطلاعات او و افرادش دست پیدا کند. در کنار آن به افرادی می پردازیم که به دنبال هویت گمشده خودشان هستند. در واقع ساعاتی قبل از جنگ جهانی دوم اتفاقات درون یک پایگاهی که چندین نفر در آنجا مشغول هستند مرور می کنیم.

این بازیگر در مورد اینکه موضوع این نمایش چه تناسبی با فضا و محتوای جامعه امروز ما دارد، تصریح کرد: محتوای نمایش ما تناسبی با فضای فعلی جامعه ندارد بلکه قصه ای را روایت می‌کند که برای مخاطب قابل لمس و درک باشد و در نهایت این باور را برای مخاطب ایجاد خواهد کرد که هر کسی جای افراد آن پایگاه بود چه تصمیمی می گرفت.

او با اشاره به یکی از مهمترین دغدغه های امروز تئاتر کشور، گفت: همه بچه های تئاتری بخصوص آنهایی که سن کمی دارند تخصیلکرده و در ابتدای راه هستند نیاز به حمایت دارند، این عزیزان سرمایه گذاران آنچنانی ندارد و در سالن های کوچکی اجرا می روند که شاید اجرای آن ها به لحاظ کیفی در سطح بالایی باشد، ولی نیست فرد یا ارگانی که این عزیزان را حمایت کند و البته از تماشاخانه هایی مانند خانه نمایش دا که شرایط اجرا را برای این قشر از تئاتر فراهم می کند، تشکر می کنم چون باعث می شود بتوانند تحصیلات خود را از تئوری به مرحله عملی برسانند و برای ادامه راه با انگیزه مضاعفی قدم بردارند.

حاجی زینل در پایان عنوان کرد: امیدوارم از این نوع حمایت ها بیشتر ببینیم، سالن ها از اجاره های سنگین دست بردارند و فضایی ایجاد کنند تا بچه های تازه نفس تئاتری بتوانند اتفاق خوبی رقم بزنند چون این ها آینده تئاتر هستند. از بین رفتن هرچه سریعتر ویروس کرونا یکی دیگر از امیدواری های من است چون محیط فرهنگی ما دچار آسیب شدیدی شده و ضررهای فراوانی در ابعاد مختلف به ما وارد کرده است.

در خلاصه داستان «برلین ۱۰:۱۰» آمده است: وقتی پشت ویترین ساعت فروشی‌ها می‌ایستیم، همه ساعت‌ها روی ۱۰:۱۱ دقیقه تنظیم شدند، باور بر این است که در این ساعت جنگ جهانی دوم به پایان رسیده، اما چه کسی میدونه که یک دقیقه قبل از پایان جنگ چه اتفاقاتی افتاد؟

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است