«بیوه سیاه، بیوه سفید» دغدغه زنان امروز افغانستان است/ سه‌گانه‌ای از جنس مونولوگ | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۰
حسن جودکی در گفتگو با صبا:

«بیوه سیاه، بیوه سفید» دغدغه زنان امروز افغانستان است/ سه‌گانه‌ای از جنس مونولوگ

کارگردان نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» با اشاره به سختی های پیش رو برای اجرای یک مونولوگ، ریتم را از مهمترین عناصر این سبک از نمایش عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار صبا، «بیوه سیاه، بیوه سفید» سومین مونولوگ حسن جودکی است که از ۱۶ اردیبهشت در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته است. این کارگردان در مورد این اثر خود به خبرنگار صبا گفت: «بیوه سیاه، بیوه سفید» سومین مونولوگی است که من کار کردم و دو مونولوگ دیگرم «صد سال تنهایی» نوشته سجاد افشاریان با بازی سیامک صفری و «دوست کافکا» نوشته سجاد افشاریان و بازی خودش بود.

به گفته وی، مونولوگ سوم را مژگان خالقی نوشته است و خودش هم بازی می کند.

جودکی با بیان اینکه مونولوگ یکی از علاقه مندی ها و دغدغه های اوست، عنوان کرد: بر خلاف چیزی که شاید تصور شود، مونولوگ کار سختی است زیرا ارتباط برقرار کردن با تماشاگر با وجود تنها یک بازیگر و تاثیرگذاری روی او چالش برانگیز است.

وی شکل گیری نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» را ۶ ماه پیش بیان کرد و گفت: مژگان خالقی یک داستان یک خطی در حوزه زنان جامعه افغانستان داشت که شروع به نوشتن نمایشنامه اش کرد، سپس آن متن بازنویسی شد و به نمایشنامه ای که در حال اجرا هست رسیدیم. فکر می کنم در این نمایش بخشی از دغدغه زنان امروز مناطقی مثل افغانستان به ویژه خشونتی که علیه جامعه زنان افغانستان وجود دارد، مطرح می شود.

کارگردان «صد سال تنهایی» مهمترین سختی در مونولوگ را قرارگیری بار درام و اتفاقات نمایشی روی دوش بازیگر و کارگردان دانست و عنوان کرد: در
این سبک نمایشی اتفاقات نمایشی به صورت سخت تری تصویرسازی می شود. همچنین در مونولوگ به دلیل تک گویی اگر نمایش ریتم خوبی نداشته باشد برای تماشاگر ملال آور و خسته کننده می شود.

وی با اشاره به اینکه دوست داشته است نمایش های مونولوگش به یک سه گانه تبدیل شود، گفت: در مونولوگ سبک هایی مانند فاصله گذاری یا ارتباط برقرار کردن با تماشاگر توسط دیالوگ با او و یا بداهه پردازی وجود دارد ولی در مونولوگ ما این اتفاقات نمی افتد و بازیگر بدون ارتباط مستقیم با تماشاگر یک روایت را پیش می برد که این کار را مشکل تر می کند. در حقیقت اجرای ما روی خِرَدورزی تمرکز دارد و این کمی انجام کار به صورت مونولوگ را خطرناک می کند برای همین فعلاً برنامه ای برای مونولوگ دیگری ندارم و ادامه این مسیر بستگی به شرایط و حال و هوای آن روز دارد.

جودکی در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند با نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» در جشنواره تئاتر فجر شرکت کند.

نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» به کارگردانی حسن جودکی و نویسندگی و بازی مژگان خالقی تا ۱۳ خرداد هرشب در سالن یک تماشاخانه نوفل‌لوشاتو ساعت ۲۲ روی صحنه می رود.

محمدفواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000