تماشاگران خارجی دنبال فیروزه «دلبند» می‌گردند/ ۶ ماه پژوهش برای «کارمانیا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۱۹
یاسر طالبی در گفتگو با صبا:

تماشاگران خارجی دنبال فیروزه «دلبند» می‌گردند/ ۶ ماه پژوهش برای «کارمانیا»

یاسر طالبی که مستند «دلبند» او حضورهای موفقی در جهان دارد درباره دلایل موفقیت اثر و همچنین کارهای جدیدش صحبت کرد.
یاسر طالبی مستندساز در گفتگو با خبرنگار صبا درباره حضور مستند «دلبند» که حضورهای پرتعدادی در جشنواره های خارجی دارد، عنوان کرد: پس از اولین نمایش جهانی «دلبند» در جشنواره «ایدفا» هلند در یکی از بخش های «برلیناله» حضور یافتیم و تنها نماینده سینمای ایران در بخش مستند بودیم و پس از کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران در فستیوال فیلم «ترنتو» ایتالیا در جشنواره «کازان» روسیه نیز برنده جایزه بهترین فیلم مستند شدیم.
وی افزود: «دلبند» در ادمه حضورها، در جشنواره معتبر «هات داکس» کانادا، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد و در حال حاضر نیز در یکی از جشنواره های معتبر پذیرفته شده است.
این مستندساز با بیان اینکه زمان حضور «دلبند» در فستیوال های مهم جهانی بازخورد بسیار خوبی از مخاطبان گرفته اند، بیان کرد: ارتباط مخاطبان خارجی با فیلم نشان می دهد که اگرچه ما فیلمی بومی ساختیم اما موضوع را به زبان جهانی روایت کردیم.
طالبی اعلام کرد: در فیلم «دلبند» زندگی فیروزه به عنوان شخصیت اصلی تقریبا بی‌هیچ فراز و فرودی به سادگی جریان دارد. اتفاق خاصی نمی‌افتد و قرار هم نیست بیفتد. او آنقدر مشغول زندگی خود است که تماشاگر احساس نمی‌کند که حضور چشم‌هایش مزاحمتی در زندگی فروتنانه فیروزه دارد. فرقی ندارد که او مشغول چیدن میوه‌های کوهی باشد یا رسیدگی به گاوها یا پختن آش، انگار برای او دوربین وجود ندارد و این یکی از نقاط قوت فیلم است.
وی با اشاره به اینکه پس از نمایش فیلم در همه فستیوال هایی که در آن حضور داشته اند جلسه پرسش و پاسخ برگزار شده است، گفت: تماشاگران یک ساعت بعد از نمایش فیلم در جلسه پرسش و پاسخ حضور داشتند و می خواستند بدانند که شخصیت اصلی ماجرا کجاست و چه می کند و من چه طور توانسته ام با او ارتباط برقرار کنم و چه طور با او زندگی کرده و فیلمش را روایت کرده ام. جالب است که بسیاری از مخاطبان خارجی از طریق ارسال ویدیو و ایمیل برای ما حس و عشق خود را نسبت به قهرمان مستند نثار کرده و از ما می خواستند که آنها را به شخصیت اصلی فیلم نشان دهیم تا ببیند مخاطبان تا چه حد با قصه او ارتباط برقرار کرده اند.

کارگردان «فرزندان» ادامه داد: زمانی که برای حضور در جشنواره معتبر «هات داکس» در کانادا بودم باخبر شدم مخاطبی هلندی آدرس فیروزه فیلم را پیدا کرده و به دیدنش رفته بود.

وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره پروژه های جدید خود مطرح کرد: «کارمانیا» عنوان چهارمین فصل از مجموعه مستندی است که در گذشته سه فصل آن را کار کرده ام. «کارمانیا» در ۱۳ قسمت برای شبکه مستند ساخته می شود و در حال حاضر در استان کرمان مشغول فیلمبرداری هستیم.

طالبی با بیان اینکه تحقیق و پژوهش «کارمانیا» ۶ ماه طول کشیده است درباره موضوع آن توضیح داد: «کارمانیا» مستند سفر است که در واقع داستان مسافری را روایت می کند که با سفر به استان کرمان قصد دارد با جاذبه های گردشگری و طبیعی، میراث ملموس و ناملموس، اماکن تاریخی، آیین ها و سنت ها، سوغات، غذاهای خاص و اقوام آن محل آشنا شود.

وی در پایان درباره پروژه دیگر خود گفت: «بوق ها برای که به صدا درمی آیند» به کارگردانی حسن جعفری و تهیه کنندگی و فیلمبرداری من نام مستند تک قسمتی است که به موضوع تخریب جنگل ها و جنگل خواری می پردازد. این مستند برای تلویزیون ساخته می شود. در حال حاضر نیز چند سوژه در مرحله پژوهش دارم که امیدوارم امسال بتوانم یکی از آنها را کار کنم.

«دلبند» قصه‌ زندگی دشوار اما شیرین یک مادر هشتاد و سه ساله و تنها به نام «فیروزه» را روایت می‌کند که زندگی منحصر به فردی در دل رشته کوه‌های البرز دارد.

این مستند به تهیه کنندگی الهه نوبخت و  محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شرکت تصویر گستر الهه پارسی (الی ایمیج) است.

عوامل تولید مجموعه «کارمانیا» عبارتند از تهیه کننده: میترا روحی منش، کارگردان: یاسر طالبی، راوی: مهدی خلیلی، فیلمبردار: محمد رضایی، صدابردار: سید مجید حسینی و پژوهشگر: تمنا رستگار.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است