کرونا و تعطیلی کتابفروشی‌ها خسارت زیادی به ققنوس زد/ فروش اینترنتی جبران‌کننده نبود | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس در گفتگو با صبا:

کرونا و تعطیلی کتابفروشی‌ها خسارت زیادی به ققنوس زد/ فروش اینترنتی جبران‌کننده نبود

زهره حسین‌زادگان مدیر روابط عمومی گروه انتشارات ققنوس درباره مشکلات پیش آمده برای نشر در روزهای کرونایی توضیح داد.
زهره حسین‌زادگان مدیر روابط عمومی گروه انتشاراتی ققنوس در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره فروش اینترنتی ققنوس در روزهای کرونایی توضیح داد: به صورت کلی سیاست انتشارات ققنوس بر پایه خرید اینترنتی نیست و در این زمینه نیز هیچگاه تبلیغاتی انجام نداده است و به دنبال فروش کتاب از سایت ققنوس نیست. شعار ما این است که کتاب باید در کتابفروشی فروخته شود اما شرایط سختی که به دلیل کرونا بوجود آمد ما را مجبور به فروش اینترنتی کرد.
به گفته وی، فروش بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر شد اما نه به شکلی که قابل توجه باشد و اصلا نتوانست جبران خسارت‌های پیش آمده باشد.
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس درباره فروش کتاب‌های الکترونیک ققنوس گفت: مرجع اصلی فروش کتاب‌های الکترونیک فیدیبو است و این برنامه با تسهیلات خوبی که برای مخاطبان خود در نظر گرفته است توانست فروش خوبی داشته باشد.
وی درباره طیف کتاب‌های الکترونیکی که بیشتر توجه مخاطبان را جلب کرده است، عنوان کرد: در این روزها بیشتر از کتاب‌های فلسفی عام و سپس رمان‌های نشر ققنوس و کتاب‌های تاریخی استقبال شد.
تعطیلی ۲ کتابفروشی ققنوس
حسین‌زادگان درباره خسارتی که شیوع کرونا به انتشارات ققنوس تحمیل کرد، توضیح داد: شیوع این بیماری خسارت بسیار زیادی به انتشارات وارد کرد زیرا ققنوس کتاب‌های زیادی را در شرایط عادی تولید و منتشر می‌کند و این کتاب‌ها در سراسر ایران پخش می‌شود. در این دوره زمانی پخش و توزیع کتاب‌های سراسری قطع شد و کتابفروشی‌ها بسته شدند و ققنوس بازار فروش خود را از دست به همین علت متحمل خسارت زیادی شد. انتشارات ققنوس خود نیز دو کتابفروشی دارد که تعطیلی آن‌ها نیز این خسارت‌ها را دو چندان کرد.
مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس با اشاره به اینکه کمترین میزان افزایش قیمت را داشته‌اند، بیان کرد: قیمت کتاب‌ها گواه این ادعاست که ما تمام تلاشمان پایین نگه داشتن قیمت کتاب‌ها است زیرا سعی می‌کنیم با پایین آوردن هزینه‌های تولید افزایشی در قیمت کتاب‌ها نداشته باشیم.
حسین‌زادگان درباره لغو نمایشگاه کتاب تهران و سرنوشت کتاب‌هایی که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: به دلیل اینکه در ابتدا زمان نمایشگاه به ۲۵ فروردین تغییر پیدا کرد، ما از بهمن و اسفند مشغول چاپ کتاب‌های نمایشگاه بودیم و حتی کتاب‌های موجود را بازنشر کردیم زیرا ققنوس همیشه فروش خوبی در نمایشگاه کتاب داشته است و درنهایت تعطیلی نمایشگاه ضرر ما را دو چندان کرد.
وی افزود: گروه انتشارات ققنوس فقط ناشر نیست و پخش کننده نیز هست به همین علت پس از تعطیلی کتابفروشی ‌ها در کل کشور و لغو نمایشگاه کتاب، کتابفروشی‌ها قادر به پرداخت چک‌های خود نیستند. این اتفاق هم باعث افزایش خسارت‌ها شد.
مدیر انتشارات ققنوس تاکید کرد: میزان آسیب‌پذیری در هر صنعتی متفاوت است و بعضی مشاغل به دلیل سودهای بالایی که دارند در چنین شرایط غیرقابل پیش‌بینی یعنی شیوع بیماری کرونا، به شکل گسترده‌ای دچار آسیب نمی‌شوند اما متاسفانه صنعت نشر یک صنعت ضعیف است که فکر نمی‌کنم تحمل این شکل از آسیب‌ها را داشته باشد.
وی درباره اینکه آیا حمایتی از سوی مسئولان در این دوران انتشارات ققنوس دریافت کرده است یا خیر، گفت: از ابتدا که این بیماری شیوع پیدا کرد تا به الان حمایتی صورت نگرفته است و نمی‌دانم آن بخش از بودجه‌ای که قرار بوده است صرف نمایشگاه کتاب شود تا ناشران بتوانند راحت‌تر کتاب‌های خود را بفروشند الان چه کمکی می‌تواند به ناشران برساند.
حسین زادگان در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: امیدوارم در این روزها که باید مراقب سلامتی خود و اطرافیانمان باشیم و در بیشتر زمان خود را در خانه بگذرانیم بیشتر کتاب بخوانیم زیرا همانقدر که بدن به غذا برای ادامه حیات خود نیاز دارد روح انسان نیز نیازمند تغذیه سالم است و بخش زیادی از این بیماری نیز روح و روان انسان را درگیر می‌کند پس می‌توانیم با مطالعه به آن نیروی مورد نیاز برای مقابله با کرونا دست پیدا کنیم.
فاطمه شوقی
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید:

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است