صدساله های زنده سینما را بشناسید/ «بربادرفته» هنوز بازمانده دارد!

به گزارش  خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، با اعلام خبر درگذشت اولیویا دی هاویلند آخرین ستاره بازمانده از دوران طلایی هالیوود می توان برخلاف گذشته با قاطعیت گفت یک عصر به پایان رسیده است.

دیگر بدون تردید هیچ بازیگر زنده ای در سینمای جهان وجود ندارد که ستاره تاثیرگذار چندتا از پرفروش ترین فیلم های دهه 30 همان دهه ای که کلارک گیبل پادشاهش بود، باشد با مرگ ملانیِ فیلم «بربادرفته» دیگر ستاره ای از عصر طلایی استودیوهای بزرگ سینما وجود ندارد.

حالا شاید دیگر آنجلا لنزبری 94 ساله را می توان قدیمی ترین بازیگر زنده مطرح دنیا قلمداد کرد کسی که اولین فیلم زندگی اش یعنی «چراغ گاز» را 9 سال بعد از به شهرت رسیدن اولیویا دی هاویلند بازی کرد.

با مرگ کرک داگلاس و اولیویا دی هاویلند در فاصله چند ماه می توان گفت کهنه کارترین ستاره های زنده سینمای جهان دیگر سیدنی پواتیه، کیم نواک و اوا ماری سنت هستند کسانی که آغاز موفقیت شان به نیمه دهه 50 یعنی نزدیک به دو دهه بعد از اولیویا دی هاویلند برمی گردد.

اما حالا به بهانه درگذشت این آخرین ستاره کهنه کار سینما با توجه به منبع وبسایت فیلم‌اکسپرینس، به معدود بازیگران زنده سینمای جهان که اکنون در دومین قرن زندگی خود نفس می کشند نگاهی انداخته ایم البته باید اشاره کنیم این افراد نام چندانی در دنیای سینما ندارند و شاید حتی مرگ شان برخلاف اولیویا دی هاویلند برای رسانه های دنیا اهمیت چندانی هم نداشته باشد.

لقب پیرترین هنرپیشه زنده دنیا را امروز نورمن لوید بازیگر کناری برخی از فیلم های آلفرد هیچکاک چون «خرابکار» و «طلسم شده» یدک می کشد البته لوید حتی تا پیش از مرگ دی هاویلند با 105 سال پیرترین بازیگر زنده دنیا بود.

او اولین بار سال 1939 جلوی دوربین تله فیلم «خیابان های نیویورک» رفت. لوید البته در سینما به عنوان بازیگر چندان کارنامه پُر و پیمانی ندارد او کارگردان و تهیه کننده نیز بوده که مجموعه «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» یکی از فعالیت های شاخص او پشت دوربین است.

مارشا هانت بازیگر 102 ساله آمریکایی که اولین بار همان سال ظهور اولیویا دی هاویلند یعنی سال 1935 جلوی دوربین رفت دیگر بازیگر بیش از صد ساله زنده سینماست، مهم ترین اثری که امروز از  مارشا هانت در دنیای سینما به جا مانده فیلم «غرور و تعصب» با بازی لارنس اولیویه است البته برای پیدا کردن مارشا هانت در این فیلم باید خیلی تلاش کرد او یکی از نقش های کناری فیلم یعنی نقش «مری بنت» را ایفا کرده است. مارشا در دهه 50 در دوران مک کارتیسم به دلیل گرایشات فکری اش به فهرست سیاه هالیوود راه پیدا کرد.

نحمیا پرسوف یکی دیگر از صد ساله های زنده سینماست، اگر فیلم «دربارانداز» الیا کازان را دیده اید احتمالا صحنه مشهور تاکسی فیلم و گفتگوی شنیدنی میان مارلون براندو و راد استایگر را فراموش نکرده اید، راننده آن تاکسی نحمیا پرسوف بود این بازیگر و نقاش آمریکایی که اکنون 100 ساله است در طول نیم قرن فعالیت هنری در بیش از 200 فیلم و سریال تلویزیونی جلوی دوربین رفت و البته مهم ترین نقشش راننده تاکسی «دربارانداز» نبود او بعدها در اواخر دهه 50 در شاهکار «بعضی ها داغشو دوست دارند» بیلی وایلدر افسانه ای در نقش بناپارت کوچولو که به گونه ای تمسخر بنیتو موسولینی بود نیز ظاهر شد. نقش پدر باربارا استرایسند در فیلم «ینتل» و همینطور حضور در فیلم «مرد عوضی» هیچکاک از دیگر کارهای شاخص این هنرپیشه کم نام و نشان است. پرسوفِ یهودی زاده فلسطین اشغالی سال 1999 در هشتاد سالگی بازیگری را برای همیشه کنار گذاشت و وقت خود را به طور کامل صرف نقاشی کرد.

مارج چامپیون بازیگر زن صد ساله آمریکایی دیگر هنرپیشه زنده کهنسال سینماست. او که در 14 سالگی به عنوان مدل برای کمپانی انیمیشن سازی دیزنی استخدام شد اولین بار سال 1939 جلوی دوربین رفت با این حال شروع شهرت چامپیون به دهه 50 میلادی برمی گردد، با وجود موفقیت این بازیگر در موزیکال های دهه 50 کمپانی ام جی ام امروزه نام چندانی از فیلم های وی به جا نمانده است.

در پایان درباره آخرین نام این فهرست، اگر فکر می کنید از آن گروه عظیم بازیگران و سیاهی لشکرهای فیلم «بربادرفته» تنها همان اولیویا دی هاویلند تا به امروز زنده بوده باید بگوییم سخت در اشتباهید اولیویا دی هاویلند آخرین بازمانده در میان بازیگران «بربادرفته» حتی بازیگران کناری فیلم بود ولی در میان سیاهی لشکرهای این فیلم شخصی بود به نام کارن مارش دال که اکنون 101 ساله است.

مارش که در فیلم دیگر ویکتور فلمینگ در سال 1939 یعنی فیلم «جادوگر شهر از» در جایگاه جانشین جودی گارلند در صحنه های تمرینی پیش از شروع فیلمبرداری حضور داشت در «بربادرفته» در نقش یک دختر در بازار بدون آنکه نامش در تیتراژ بلندبالای فیلم ذکر شود ظاهر شد مارش که اکنون در دومین قرن زندگی اش به سر می برد در دنیای بازیگری چندان توفیقی نداشت و خیلی زود این حرفه را در اواخر دهه 40 رها کرد.

محمدامین شکاری

انتهای پیام/