ساخت سریالی درباره غلامرضا تختی/ هشت سال درگیر «شهسوار» بودم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۲۶
علی شاه‌محمدی به صبا گفت:

ساخت سریالی درباره غلامرضا تختی/ هشت سال درگیر «شهسوار» بودم

کارگردان مستند «شهسوار» قصد دارد مجموعه ای تلویزیونی درباره غلامرضا تختی بسازد.

علی شاه محمدی نویسنده و کارگردان که این روزها مستند «شهسوار» را در گروه «هنر و تجربه» اکران دارد درباره فعالیت های خود پس از اکران این فیلم به خبرنگار حوزه سینمای صبا گفت: در حال حاضر اکران «شهسوار» را در گروه سینمایی «هنر و تجربه» دارم و پس از آن می خواهم یک سریال در تلویزیون درباره زنده یاد تختی بسازم و آرزویم این است که این سریال مانند بعضی از سریال ها در تاریخ صدا و سیمای ما باقی بماند و از آن به نیکی یاد کنند.

وی افزود: البته غیر از آن پروژه، دو فیلمنامه دارم که احتمالا پس از اکران «شهسوار» برای ساخت آن ها اقدام خواهم کرد؛ یکی از این فیلمنامه ها کمدی است که البته با کمدی هایی که این روزها در سینمای ایران می بینیم فاصله بسیاری دارد و اصطلاحا «خالتور» نیست. دیگر فیلمنامه ای که دارم اجتماعی است که پس از اکران «شهسوار» برای ساخت آن اقدام خواهم کرد.

وی درباره اکران مستند «شهسوار» که با موضوع زندگی غلامرضا تختی روی پرده است، گفت: این جدی ترین تلاش مستند درباره زنده یاد تختی است که بعد از مرگ وی، ساخته شده است. پس از مرگ او و تا قبل از انقلاب نمی شد درباره تختی فیلمی ساخت و دلیل آن هم این بود که عده ای معتقد بودند ساواک تختی را کشته است و شواهد کافی هم موجود بود. بعد از انقلاب جهانگیر کوثری فیلمی درباره غلامرضا تختی ساخت که تقریبا همه جنبه های زندگی تختی را به طور کامل بررسی نکرده بود. بعد از آن هم بعضی افراد آثاری را درباره تختی تهیه کردند که بعضی موفق و بعضی ناموفق بود. بعد از آن هم علی حاتمی سعی در ساخت اثری درباره تختی داشت که متاسفانه بار اول و دوم به دلیل جذب نشدن سرمایه نتوانست این کار را بسازد و بار سوم هم سرطان امانش نداد.

شاه محمدی با بیان مطلب که به دلیل خصوصی بودن سرمایه «شهسوار» باید امکانات بیشتری در اختیار اکران این فیلم قرار بگیرد، تصریح کرد: من هشت سال درگیر تحقیق و نگارش و تدوین این کار بودم. چهار بار این فیلم تدوین شد که دو بار اول را به طور کامل حذف کردیم و مجدد از ابتدا شروع به تدوین کردیم. دلیل آن هم این بود که احساس کردم آن چیزی که من تصور می کردم در فیلم به نمایش درنیامده است.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل انتخاب اسم «شهسوار» برای این فیلم، پاسخ داد: شهسوار شهری است که تختی زمینی را در آن خریداری کرد و شواهد اینطور نشان می دهد که در آن به تختی اجحاف شده است. البته انتخاب این اسم یک دلیل دیگر هم دارد آن هم این است که شهسوار سوارکاری چابک است که خصوصیات پهلوانی دارد و ما هر دو معنی آن را موقع انتخاب اسم در نظر داشتیم.

وی درباره شباهت ها و تفاوت های این فیلم با فیلم بهرام توکلی یعنی «غلامرضا تختی» گفت: قبل از پاسخ به این پرسش لازم است این نکته را بگویم که من تلاش او را از این جهت قابل تحسین می دانم که در سینمای فعلی کشورمان که حتی مردم نمی توانند با فرزندان خود هم به سینما بروند، او فیلمی قابل دفاع ساخته است. تفاوت اول این است که کار من مستند و فیلم بهرام توکلی داستانی است. در این فیلم درباره خودکشی صحبت شده است اما من فکر می کنم که مردم دوست ندارند درباره قهرمان ها به این شکل نگاه شود. هنوز ثابت نشده است که مرحوم تختی خودکشی کرده است.

کارگردان «شهسوار» ادامه داد: من فکر می کنم با توجه به امکاناتی که فیلم بهرام توکلی داشته است، می توانست این فیلم، فیلم بهتری باشد اما چون این فیلم نگاه آقای توکلی است نمی شود به آن خرده گرفت. فکر می کنم سال ۹۸ به دلیل اکران همزمان دو فیلم درباره مرحوم تختی، در تاریخ سینمای ایران باقی خواهد ماند و تاریخ درباره این دو فیلم قضاوت خواهد کرد.

شاه محمدی در پایان و در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل انتخاب پرویز پرستویی در این مستند، بیان کرد: به نظرم پرویز پرستویی صدای گرمی دارد و خیلی خوب هم از این صدا استفاده می کند. پرویز پرستویی شباهت زیادی به مرحوم تختی دارد که این موضوع را از صفحه اینستاگرام او می توان فهمید. دلیل دیگر اینکه پرستویی راوی خوبی است و از طرفی هم‌محلی مرحوم تختی هم بوده است و خودش هم علاقه داشت تا درباره این قهرمان صحبت کند.

صادق پریدری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000