پاسخگو نبودن مسئولان محصول نگاه بالا به پایین است/ تاثیر مدیریت فرهنگی بر بداخلاقی جامعه

به گزارش خبرنگار صبا، نمایش «تراس» نوشته ژان کلود کری‌یر و به کارگردانی مسعود کرامتی از 22 اردیبهشت در سالن سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه رفته است و تا 27 خرداد اجرای خود را ادامه می دهد.
کرامتی در گفتگو با خبرنگار صبا این نمایش را دارای نگاه منتقدانه به مدرنیته عنوان کرد و گفت: «تراس» این پیام را دارد که مدرنیته انسان را به سوی تنهایی سوق می دهد و او را از ارتباطات، مناسبات و ارزش های انسانی خالی می کند؛ این نگرشی است که پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه دهه شصت و هفتاد میلادی اوج گرفت البته هنوز هم این حرف تازگی دارد چراکه مناسبات آدم ها با مدرنیسم و شرایط جدید تغییری نکرده و همچنان ابزوردیسم را در زندگی امروز شاهد هستیم، همانطور که کاراکترهای این نمایش حتی خودکشی هم نمی توانند بکنند.
وب با بیان اینکه این نمایش نسبت به نسخه اصلی نمایشنامه تقریبا بی کم و کاست به اجرا در آمده است، عنوان کرد: در این نمایش طنز به معنای خودِ طنز وجود دارد نه طنز به معنای هجو و حرف های رکیک که امروز در برخی تئاترهای ما روز به روز بیشتر می شود.
به گفته وی، «تراس» نمایشی است که می توان آن را با آرامش و به همراه خانواده دید.
این هنرمند آنچه را که گاهی در نمایش های نسل جوان به عنوان طنز به اجرا در می آید ولی حاوی بی اخلاقی ها است حاصل تربیت نادرست جامعه دانست و گفت: نسل ما در نوجوانی و شروع جوانی نوع دیگری از تربیت داشتیم نه تربیتی که در این چند دهه تبلیغ شد و متاسفانه برعکس هم جواب داد. تمام مدت تلویزیون ما و برخی از افراد از اخلاق حرف زدند و حسن اخلاق را تبلیغ کردند، ولی اتفاقی که افتاد به نظر من یک بی اخلاقی عجیب است که دامنگیر جامعه مان شده است. من به عنوان کسی که کاملاً از این ضد ارزش و ضد اخلاق اذیت می شوم، می توانم به صراحت بگویم که بخشی از این بی اخلاقی مربوط به مدیریت فرهنگی است. مدیریت فرهنگی نادرست این بی اخلاقی و سَبُک بودن و به نوعی زرد بودن در تمام زمینه ها را تبلیغ کرد.
کرامتی در پایان پاسخگو نبودن مسئولان را حاصل یک باور غلط در جامعه دانست و تصریح کرد:  ما یک باوری در جامعه داریم و آن این است که کسی که دارد خرجت را می دهد می تواند توی سر و دهانت بزند و برایت همه جوره تعیین تکلیف کند. می تواند اصلاً با تو صحبت نکند و فقط تو هستی که باید از او دفاع کنی. این شیوه تربیتی در جامعه ما جاری است و متاسفانه پیرو همین نگاه از بالا به پایین است که پاسخگو نبودن مسئولان هم جا می افتد و کسی اصلا به خودش زحمت پاسخگو بودن را نمی دهد.
از عوامل این نمایش می توان به بازیگران مونا فرجاد، احمد ساعتچیان، رویا میرعلمی، فریده سپاه منصور، سید جواد یحیوی، امیررضا دلاوری و مسعود کرامتی اشاره کرد. این نمایش تا 27 خرداد هر شب ساعت 30/21 در سالن ایرانشهر، سالن استاد ناظرزاده کرمانی روی صحنه می رود.
محمد فواد وکیلی