حاتمی: آزادی فیلمساز بیشتر نمی‌شود/ افزایش سخت‌گیری‌های بی‌دلیل | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۲
ادغام پروانه‌های سینمایی و ویدیویی-2

حاتمی: آزادی فیلمساز بیشتر نمی‌شود/ افزایش سخت‌گیری‌های بی‌دلیل

مسعود حاتمی نویسنده و کارگردان می گوید طرح ادغام پروانه های سینمایی و ویدیویی که در دستور کار سازمان سینمایی است کمکی به رفع ممیزی های بی دلیل نمی کند و حتی سخت گیری های بی دلیل را بالا می برد.
مسعود حاتمی نویسنده و کارگردان سینما درباره برنامه جدید سازمان سینمایی برای ادغام پروانه ساخت و نمایش در بخش های فیلم های سینمایی و ویدیویی در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: دلیل این را که قرار است پروانه های ویدیویی و سینمایی یکی شود متوجه نمی‌شوم و نمی‌دانم این کار با چه هدفی و با چه سیاستی  اتفاق می افتد. فکر می کنم مساله پروانه ساخت و پروانه نمایش و نظارتی که روی ساخت فیلم ها وجود دارد چیز دیگری است.
وی ادامه داد: من از جزییات کاری که قرار است انجام شود باخبر نیستم ولی این موضوع به نظر من خاک در چشم مخاطب پاشیدن است. اینکه این کار چه دردی در مسیر ممیزی کمتر و آزادی بیشتر از هنرمند دوا می کند نمی دانم بلکه این موضوع کاغذبازی دولتی به روالی دیگر است.
حاتمی با اشاره به اینکه کسانی که پروانه ویدیویی به راحتی می گرفتند هم دیگر نمی توانند با این طرح به راحتی این پروانه را دریافت کنند، اذعان کرد: با ایجاد این طرح پروانه ساخت ویدیویی معنای پروانه ساخت سینمایی می دهد و این کار را بسیار مشکل می کند. می توان گفت این موضوع به این معناست که پروانه ویدیویی را حذف می‌کنند تا با همان سخت‌گیری هایی که پروانه سینمایی می دهیم، پروانه ویدیویی صادر کنیم ولی اسمی برایش بگذاریم که همه راضی باشند.
کارگردان فیلم سینمایی «موریانه» با بیان اینکه از بسیاری از ممیزی ها و کاغذبازی ها خسته است، توضیح داد: این موضوعات فیلمسازان را به مرحله ای رسانده که حتی این تغییرات را نمایشی می بینند تا مسئولان اهداف خود را دنبال کنند. من هر ایده ای که دارم به دلیل ممیزی های ارشاد نمی توانم بسازم، به همین دلیل به این نتیجه می رسم که یا زیرزمینی فیلم بسازم و یا به خارج از ایران مهاجرت کنم و با بودجه کمتری آن ها را بسازم.
او با تاکید بر اینکه با تصویب این قانون دیگر کسی نمی تواند پروانه ویدیویی هم بگیرد، گفت: باید به این نکته توجه کرد که این افراد حساسیت های خود را برای صدور پروانه سینمایی در سطح پروانه ویدیویی پایین نمی آورند و قطعا حساسیت ها را برای صدور پروانه ویدویی در سطح پروانه سینمایی بالا می برند و عملا پروانه ویدیویی از بین می‌رود.
حاتمی درباره آخرین وضعیت اکران فیلم سینمایی «موریانه» نیز خبر داد: متاسفانه فیلم حضور فستیوالی موفقی نداشت و از مرحله ای به بعد خیلی پیگیر اکران آن نشدم و برای من تجربه ای بود که باید به آن بسنده می کردم و برنامه خاصی برای اکران آن ندارم.
او در پاسخ به اینکه چرا فیلم را در گروه «هنر و تجربه» اکران نمی کند، افزود: اکران در «هنر و تجربه» هم یک شوخی است تا بگویند فیلم اکران شد. اگر قرار است یک سری دوست و رفیق فیلم را ببینند ترجیح می دهم از راه های دیگر اقدام کنم و یا فیلمم را اکران نکنم. با تمام احترامی که برای سینمای هنر و تجربه و افراد حاضر در آن قائلم، می گویم در اکران «هنر و تجربه» اثر به دست مخاطب نمی رسد و گویا فقط می خواهند فیلمساز به این نتیجه برسد که فیلمش اکران شده است.

حاتمی در پایان درباره فعالیت های جدید خود اذعان کرد: قصد دارم یک فیلم کوتاه بسازم ولی از آن جایی که قرارداد من با انجمن سینمای جوانان ایران است و بودجه آن بودجه یک سال پیش است، امسال با این گرانی، انجمن توانایی پرداخت این هزینه ها را ندارد و به این دلیل ساخت این فیلم کوتاه به تعویق افتاده است تا بتوانم سرمایه را تامین کنم. یک فیلمنامه برای سریال می نویسم و برنامه ساخت فیلم سینمایی هم دارم، ولی در حال حاضر بیشتر از آن که به سینما بپردازم تمرکزم به سمت هنرهای تجسمی است و به دلیل اوضاع سینما ترجیح می دهم نقاشی بکشم تا فیلم بسازم.

زهرا دمزآبادی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است