سرنوشت حراج تهران در سال ۹۹ چیست/ سه سناریو نوشته شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۰
علیرضا سمیع‌آذر با صبا مطرح کرد؛

سرنوشت حراج تهران در سال ۹۹ چیست/ سه سناریو نوشته شده است

بنیان‌گذار حراج تهران درباره زمان برگزاری حراج هنر کلاسیک و مدرن و نیز حراج هنر معاصر در شرایط کرونایی سال 99 توضیح داد.

علیرضا سمیع‌آذر بنیان‌گذار حراج تهران در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره زمان برگزاری حراج تهران با توجه به تاخیر آن به علت شیوع کرونا بیان کرد: برنامه‌ریزی اولیه ما این بود که بر اساس تقویم سال‌های گذشته، حراج تهران با عنوان «حراج آثار کلاسیک و مدرن» در تاریخ ۲۷ تیرماه برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا این زمان با دو ماه تاخیر به جمعه ۲۸ شهریور ماه موکول شد. اما در حال حاضر تصویر روشنی از وضعیت عمومی جامعه در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در شهریور ماه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت همچون روزهای جاری در اوج شیوع بیماری به‌ سر ببرد ما قادر به برگزاری حراج در این تاریخ نخواهیم بود و احتمالا این رویداد با حراج هنر معاصر که همه ساله در دی ماه برگزار می‌شود، ادغام خواهد شد.

سه سناریو برای برپایی حراج تهران در سال ۹۹

این کارشناس هنرهای تجسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳ وضعیت را برای برگزاری حراج هنر مدرن و کلاسیک ایران در ۲۸ شهریور ماه پیش‌بینی می‌کنند در این باره توضیح داد: وضعیت اول شرایط ایده‌ال است که بحران کرونا به شکل چشم‌گیری فروکش کند، در آن صورت حراج برگزار خواهد شد و کاملا حضوری خواهد بود؛ وضعیت دوم به این صورت است که شرایط شیوع کرونا از الان که در پیک آن هستیم قدری بهتر شود، ولی همچنان تجمعات اطمینان بخش نباشد که در این صورت نمایشگاه حراج برگزار خواهد شد ولی خود حراج به صورت نیمه حضوری اجرا می‌شود. حالت سوم بدترین شرایط آن است که وضعیت کرونا به همین شکل سخت و تهدیدکننده باقی بماند که در آن صورت حراج قطعاً برگزار نخواهد شد و چنانچه این حراج برگزار نشود ما به فکر تمدید آن نخواهیم بود زیرا فرصت زیادی تا حراج هنر معاصر در دی ماه باقی نخواهد ماند. در این وضعیت این حراج با حراج هنر معاصر، احتمالا حوالی دی ماه قبل یا بعد از تعطیلات سال نو میلادی، بخاطر متقاضیانی که خارج از ایران به حراج می‌پیوندند، ادغام خواهد شد. امیدوارم طی روزهای آینده وضعیت بهتر از الان قابل پیش‌بینی شود.

بنیان‌گذار حراج تهران درباره داشتن برنامه‌ای برای آنلاین یا مجازی کردن حراج تهران توضیح داد: حراج دو قسمت دارد؛ قسمت اول ارائه آثار است که در واقع یک نمایشگاه است و در خلال آن آثار به مدت سه روز در معرض دید همگان قرار می‌گیرد. قسمت دوم، برگزاری خود مراسم حراج یا مزایده برای فروش این آثار است. قسمت اول از فشردگی کمتری برخوردار است به این دلیل که افرادی می‌خواهند این آثار را ببینند سه روز کامل وقت دارند و ما شاید امسال یک دو روز را هم به این سه روز اضافه کنیم. لذا فشردگی زیادی از حیث حضور بازدیدکنندگان نخواهیم داشت. با توجه به سالن نسبتا بزرگی که وجود دارد، ما می‌توانیم نمایش آثار است را با اتخاذ تدابیر ویژه به صورت حضوری برگزار کنیم تا افرادی که تمایل دارند کارها را از نزدیک ببینند و در مورد خرید آن تصمیم بگیرند. قسمت دوم یا همان روز حراج به شکل متراکم است یعنی افرادی که می‌خواهند آثاری را بخرند و یا افراد دیگری غیر از خریداران که لازم می‌دانیم در جلسات حراج حضور داشته باشند، مانند نمایندگان رسانه‌ها، مدیران گالری‌ها و یا شخصیت‌های فرهنگی که حضورشان مهم است، باید برای برنامه‌ای دو ساعته در سالن جمع شوند که این قسمت دشوار کار است. در این دو ساعت صدها نفر که در حراج‌های قبلی تا ۷۰۰ نفر می‌شدند به‌صورت نشسته یا ایستاده در سالن زرین هتل آزادی گردهم ‌آمده بودند.

ابتکارهای جدید در راه است

وی ادامه داد: امسال چنانچه حراج برگزار شود قسمت دوم را با تمهیداتی ویژه برگزار می‌کنیم؛ اولا شانس خرید تلفنی را تقویت می‌کنیم به صورتی که افرادی که آثار را دیده و در مورد خرید تصمیم‌گیری کرده‌اند بتوانند تلفنی در مزایده شرکت کنند که این چندان مستلزم حضور فیزیکی در سالن حراج نیست. در ایران مثل همه نقاط دنیا بسیاری از خرید‌ها به صورت تلفنی انجام می‌شود. افراد نیاز دارند آثار را از نزدیک ببینند و در مورد خرید آن تصمیم بگیرند، اما موقعی که می‌خواهند در مزایده شرکت کنند می‌توانند تلفنی این کار را انجام دهند.

سمیعی آذر اضافه کرد: امکان خرید تلفنی یک صورت از چیزی است که امروزه از آن به عنوان حراج آنلاین یاد می‌شود اما اگر شرایط بسیار نامساعد باشد، در این صورت ممکن است حتی نمایشگاه حراج نیز امکان برگزاری نداشته باشد و این بدان معناست که ما حتی تعداد اندکی را برای دیدن آثار در سالن نمی‌توانیم گرد هم آوریم. در این صورت مجبوریم به تعویق زمان حراج فکر کنیم. من احتمال زیاد نمی‌دهم که شرایط به بدترین سناریو تبدیل شود چراکه در سطح جهانی مشاهده می‌کنیم وضع زندگی عمومی به‌تدریج به سمت عادی شدن می‌رود. مردم تا اکنون به خوبی آموخته‌اند چگونه خود را با شرایط جدید وفق دهند. این تصمیمی است که موسسات بین‌المللی مانند حراج کریستیز و ساتبیز نیز گرفته‌اند که امکان نمایش آثار را در فرصت بازتری فراهم کنند ولی خود مراسم حراج را به صورت کنترل شده اجرا کنند.

مدیر حراج تهران درباره تاثیر ویروس کرونا بر وضعیت فروش و قیمت‌های آثار هنری عنوان کرد: بحران کرونا مستقیما روی قیمت‌ها تاثیر نمی‌گذارد ولی به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه‌های گالری‌ها و رویدادهای مرتبط با مارکت هنر در همه نقاط دنیا طبیعتا یک رکود نسبی در خرید و فروش صورت گرفته است ولی این رکود به معنی افت قیمت‌ها نخواهد بود چراکه قیمت‌ها تابع پارامترهای دیگری هستند. اگر مدتی به‌هر دلیل خریدی صورت نگیرد قیمت‌ها لزوما پایین نمی‌آیند، بلکه حتی ممکن است بعد از این مدت تقاضا بالا رفته و قیمت‌ها روندی صعودی را طی کنند. بنابراین فکر نمی‌کنم کرونا در ایران و یا در هیچ جای دیگری به افت قیمت هیچ چیزی مانند ملک زمین و یا محصولات صنعتی و همینطور اثر هنری منجر شود. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر وضعیت بازار هنر ایران را در نظر بگیریم و نسبت به روند قیمت‌ها اظهارنظر کنیم باید بین آثار گران‌تر متعلق به هنرمندان تثبیت شده و آثار هنرمندان نوظهور و غالبا جوانتر که آثاری ارزان‌تر دارند، تفکیک قائل شویم.

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران در پایان درباره تاثیرگذاری کرونا بر قیمت آثار هنری اظهار کرد: آثار هنرمندان شناخته شده و یا آنچه در مارکت به غلط به عنوان مَسترها یاد می‌شود، روند صعودی خود را ادامه خواهند داد. در هفته‌های اخیر نیز شاهد افزایش قیمت این نوع آثار بوده‌ایم. قیمت آثار هنرمندان صاحب نام تابع افزایش ارزش ارز ملی، وضعیت عمومی اقتصاد، اشتیاق به سرمایه گذاری در هنر، میزان نقدینگی در جامعه و شوقی که مردم به فرهنگ و هنرنشان می‌دهند، است؛ این‌ها پارامترهایی نیست که در وضعیت کرونا تحت تاثیر قرار گیرد و ما شاهد آن هستیم که خرید و فروش‌هایی خصوصی که بعضی مواقع خبر آن‌ها شنیده می‌شود، حاکی از افزایش قیمت آثار مسترها است. اما آثار هنرمندان جوان چون مستلزم به نمایش گذاشتن و معرفی هستند به دلیل توقف نسبی فعالیت گالری‌ها با رکود مواجه شده است. البته قیمت آن‌ها کاهش پیدا نکرده لیکن خرید و فروش  راکد شده و اشتیاق کمتری نسبت به خرید آن‌ها وجود دارد. بنابراین احتمالا از وضعیت کرونا هنرمندان جوان و کمتر شناخته شده تاثیرات منفی گرفته‌اند. البته این وضعیت تا زمانی است که رکود نسبی در فعالیت‌های هنری وجود دارد و به محض برپایی مجدد نمایشگاه‌ها و به ریل افتادن قطار رویدادهای هنری و معرفی آثار هنرمندان نوظهور، بازهم این قیمت‌ها به روند پرشتاب قبلی خود بازمی‌گردند.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

یک نظر