کرونا و لغو نمایشگاه کتاب تمام برنامه‌های نشر را بهم زد/ افت فاحشِ فروش | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۰۳
مدیر فروش نشر چشمه در گفتگو با صبا:

کرونا و لغو نمایشگاه کتاب تمام برنامه‌های نشر را بهم زد/ افت فاحشِ فروش

بهرنگ کیائیان مدیر فروش نشر چشمه درباره وضعیت این نشر در دوران کرونا توضیحاتی را مطرح کرد.
بهرنگ کیائیان مدیر فروش نشر چشمه در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره فروش اینترنتی نشر چشمه در دوران شیوع کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی گفت: فروش اینترنتی افزایش پیدا کرد اما نتوانست جای فروش حضوری را بگیرد و فقط توانست درصد کمی از افت فروش را جبران کند.
مدیر فروش نشر چشمه درباره کتاب‌های الکترونیک و صوتی چشمه و شیوه برخورد مخاطب با آنها در شرایط جدید نیز عنوان کرد: به صورت کلی نشر چشمه با برنامه‌هایی که کتاب الکترونیک می‌فروشند همکاری می کند و تعداد خرید کتاب الکترونیک و کتاب صوتی نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است اما به قدری این فروش چشمگیر نبود که بتواند جایگزینی برای کتاب‌های کاغذی باشد.
وی افزود: تا زمانی که کتابفروشی‌ها تعطیل بودند خرید کتاب‌های الکترونیک و صوتی افزایش پیدا کرد اما پس از باز شدن کتابفروشی ها باز هم برای خرید کتاب‌های کاغذی به نشر چشمه مراجعه شد.
مدیر فروش نشر چشمه درباره خسارتی که شیوع کرونا به نشر چشمه زده است، توضیح داد: قطعا این شرایط باعث بروز خسارت و ضررهای بسیاری در صنعت نشر که صنعتی بدون حامی و پشتوانه است، شد. به ویژه با لغو نمایشگاه کتاب تهران همه برنامه‌ریزی های چشمه تغییر کرد زیرا نمایشگاه کتاب با خود نقدینگی به همراه می‌آورد.
وی افزود: کتاب یک کالای کشش ناپذیر است به همین دلیل با اینکه فروش اینترنتی بالا رفت اما جای کتاب‌های کاغذی و گشت و گذار در کتابفروشی هیچوقت پر نشد.
تغییر در برنامه‌ریزی انتشار بعضی کتاب‌ها
کیائیان درباره اینکه آیا در این مدت از چاپ کتاب منصرف شده‌اند یا خیر، گفت: منصرف خیر اما برنامه‌ریزی خود را برای انتشار کتاب‌ها تغییر داده‌ایم. نزدیک به ۵۰ عنوان کتاب جدید برای نمایشگاه کتاب درنظر گرفته شده بود که با لغو نمایشگاه برنامه‌ریزی ها تغییر کرد و تصمیم گرفته شد این کتاب‌ها در تابستان روانه بازار کتاب شوند.
وی افزود: این تغییر برنامه‌ریزی در نوع انتشار کتاب‌ها نیز اتفاق افتاده است به عنوان مثال در گذشته، در کنار کتاب‌هایی که به اقتصاد نشر کمک می‌کردند، کتاب‌هایی به چاپ می‌رسید که مهم بودند و وجودشان در بازار کتاب واجب، اما روی فروش آن‌ها به طور جدی حسابی باز نمی‌کردیم مانند حوزه شعر که تا سال گذشته در نشر چشمه به انتشار می‌رسید اما الان برای انتشار آن‌ها باید خیلی سختگیرانه‌تر تصمیم بگیریم.
مدیر فروش نشر چشمه با اشاره به اینکه در این وضعیت نمی‌توان به بازار کتاب اتکا کرد، بیان کرد: چشمه در پایان سال ۹۸ چند کتاب منتشر کرد که مقارن شد با اسفندماه و اوج بیماری کرونا، تعطیلی‌ها و دورکاری‌ها و این اتفاقات باعث شد که این چند کتاب تازگی خود را از دست بدهند.
قیمت کتاب افزایش پیدا نکرد اما هزینه‌های تولید بالا رفت
کیائیان درباره تغییر قیمت‌ها و تخفیف‌های چشمه تاکید کرد: تخفیف‌ها دست کتابفروشی‌ها است تا بتوانند خرج کتابفروشی خود را به یک ثباتی برسانند.
وی افزود: اما درباره بحث قیمت‌ها، اصلا تغییر در آن‌ها امکان پذیر نیست؛ زیرا در ایران قیمت کتاب در مقایسه با قیمت تمام شده برای هزینه‌های چاپ و توزیع آن‌ها بسیار کمتر است. همچنین قیمتی که برای یک کتاب درنظر گرفته و پشت جلد آن نیز نوشته می‌شود ماندگار می‌شود. زیرا اگر آن کتاب‌ها به فروش نرسند باز هم پس از چندسال باید با همان قیمت اولیه آن‌هارا به فروش برسانیم و نمی‌توان آن‌ها را افزایش داد.
مدیر فروش نشر چشمه با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید، عنوان کرد: در این دوران هزینه‌های چاپ و صحافی افزایش پیدا کرده‌اند اما نمی‌توان گفت این اتفاق تقصیر کسی است زیرا زمانی که تورم رخ می‌دهد کار کمتر می‌شود و به طبع کتاب نیز کمتر منتشر می‌شود و عوامل تولید نیز زمانی که کارشان کمتر می‌شود حقوق کمتری می‌گیرند و به همین دلیل قیمت را بیشتر از حالت عادی هر ساله بالا می‌برند.
به گفته وی، این جریان یک چرخه معیوب است که همگی گرفتار آن هستیم.
کیائیان درباره کتاب‌هایی که در این روزها بیشتر مورد توجه مخاطبان نشر چشمه قرار گرفته‌اند، گفت: در چشمه اکثرا کتاب‌های ادبیات به ویژه ادبیات خارجی مخاطب بیشتری دارند.
سرنوشت کتاب‌هایی که به نمایشگاه نرسیدند
مدیر فروش نشر چشمه درباره سرنوشت کتاب‌های رونمایی نشده در نمایشگاه کتاب تهران که لغو شد، توضیح داد: نشر چشمه هر سال تعدادی کتاب را مخصوص نمایشگاه کتاب منتشر می‌کند و از تابستان کم کم کتاب‌های تازه‌ای را چاپ و منتشر می‌کند اما الان که نمایشگاه کتاب تهران لغو شده است، انتشار کتاب‌هایی که برای در تابستان در نظر گرفته شده بودند به نیمه دوم سال موکول شد.
کیائیان در پایان اظهار کرد: متاسفانه در ایران کتاب کالای لوکس در نظر گرفته می‌شود در صورتی که گردش مالی که در این صنعت وجود دارد اصلا قابل قیاس با صنایعی نیست که کالای لوکس تولید می‌کند. باید به حوزه نشر توجه بیشتری شود، البته که در این اوضاع اسف‌بار نمی‌توان از مردم تقاصای خرید کتاب کرد اما صنعت نشر کتاب صنعت در خطری است و دست‌اندرکاران و ناشران باید به آن توجه کنند.
فاطمه شوقی
انتهای پیام/
بیشتر بخوانید

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است