بورس راه سینماگران را هموار می‌کند/ تامین سرمایه‌های خُرد توسط مردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۷
مهرداد فرید در گفتگو با صبا:

بورس راه سینماگران را هموار می‌کند/ تامین سرمایه‌های خُرد توسط مردم

مهرداد فرید می‌گوید شرایط اقتصادی ایران نیاز به تعامل بین سینما و بورس را پررنگ‌تر کرد و به نظرش این همکاری چندان پیچیده نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، چندی پیش انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان (اکت) از برگزاری جلسه ای برای تعامل دو جانبه میان سینما و بورس خبر داد؛ تعاملی که فرشته طائرپور اعلام کرد به دعوت سازمان فرابورس-ایران با هدف توسعه اقتصاد فرهنگ با حضور نمایندگانی از صنوف تهیه کنندگی در جلسه ای با کارشناسان سازمان مذکور برگزار شد تا شرایط مطلوب ورود سرمایه بازار بورس به صنعت سینما و راه‌های تعامل دوجانبه میان سینما و بازار رونق گرفته بورس را مورد بررسی قرار دهند. این نشست تحت عنوان «سینما و زیست اقتصادی جامعه» برگزار شد و مهرداد فرید از صنف «تهیه کننده-کارگردانان» در این جلسه حضور داشت.

او در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درمورد ملزومات ورود عرصه های فرهنگی مثل سینما به بسترهای اقتصادی گفت: این پیوند بین صنعت سینما و حوزه های اقتصادی مثل بورس می‌تواند بستری فراهم کند تا سرمایه های کوچک برای کارهای بزرگ جمع آوری شود. سینما صنعت پرخرجی است و اگر در راستای همان صنعت، افراد علاقه مند به سرمایه گذاری که سرمایه های کوچک دارند به واسطه بورس بتوانند سرمایه هایشان را به سمت سینما بیاورند اتفاقات خوبی می افتد و سینماگران هم می‌توانند دنبال محتواهایی باشند که سرمایه داران بزرگ خیلی مایل به همکاری در آن زمینه ها نیستند و فیلمساز می‌تواند با کمک سرمایه های کوچک به محتوای مورد نظرش برسد.

وی افزود: بنابراین شاید همکاری سینما و بورس منجر به شکل گیری محتواهایی خاص در حوزه فیلمسازی شود که همیشه نیازمند حامی مالی بوده است.

مردم در هنر-صنعت سینما شریک می شوند

فرید در مورد سلامت سرمایه هایی که از این راه به سینما می رسند و تاثیرات آن در نحوه فیلمسازی توضیح داد: سرمایه های خرد در این مسیر سر و شکل پیدا می‌کنند و برای صاحبان فکر، راه رسیدن به هدفشان را هموار می‌کنند. فیلمسازان می‌توانند با دست باز فیلم تولید کنند. امروز تقریبا سرمایه های بزرگی که در دست افراد خاصی است، معمولا صرف موضوعات محدودی که در دست همین صاحبان سرمایه راکد مانده و تثبیت شده، می‌شود و فیلمسازان هم مجبورند به این دیدگاه های تحمیلی تن در بدهند، اما وقتی خرده سرمایه ها که به دنبال کار فرهنگی هستند در راستای سینما جمع آوری شوند، مردم در هنر-صنعت سینما شریک شده و از سود آن بهره مند می‌شوند.

او ادامه داد: این سرمایه ها شاید خرد و در حد بلیت‌های سینما باشد یعنی قبل ساخت یک فیلم بلیتش از سوی سرمایه گذار خریده شده باشد ولی این اتفاق به آسایش فکری فیلمساز کمک می‌کند و او دیگر مدام برای فروش فیلم و جذب گیشه مجبور به چرخش از مسیر فکری خودش نمی‌شود و همین موضوع موجب پدید آمدن ایده های تازه و خلاقانه در اندیشه سینماگران خواهد شد.

دبیر سابق شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درمورد لزوم آموزش اقتصادی سینماگران برای تعامل با بورس و نهادهای سرمایه گذار دیگر تصریح کرد: فیلمساز از نظر دانش ساخت فیلم، کارش را بلد است و می‌داند دقیقا می‎خواهد چه کاری انجام دهد. اگر تهیه کننده های آشنا با هنر-صنعت سینما با صندوق ارزی که سازمان بورس می‌خواهد افتتاح کند و در قالب سهام به مردم بفروشد، ارتباط درستی برقرار کند همه چیز روشن می‌شود و چیز غریبی نیست. آنهایی که در سازمان بورس صندوق مربوطه را افتتاح می‌کنند، باید دانش کافی از این تعامل را داشته باشند تا بتوانند به خوبی از مردم دعوت کنند در این صندوق مشارکت جدی داشته باشند و سرمایه مورد نیاز فیلمساز را برمبنای کارشناسی که انجام می‌شود تامین کند و در اختیار فیلمساز بگذارد. از سوی دیگر فیلم‌هایی که تولید می‌شوند، به فراخور درصد سهام از درآمدهایش به صندوق واریز می‌کنند و سهام دارها هم از این سود منتفع می‌شوند.

کارگردان «آرامش در میان مردگان» ادامه داد: چنین ساز و کاری خیلی پیچیده نیست کمااینکه مردمی که در بورس سرمایه گذاری می‌کنند که همه دانش فوق العاده اقتصادی و بورس ندارند. فعلا جوی به پا شده و بورس در کشورمان رونق گرفته و نه تنها دولت که حتی رهبر انقلاب هم از این فعالیت حمایت کرده است. چه اشکالی دارد گوشه ای از این منفعت و سود سرمایه گذاری در بورس به سینما و حوزه های فرهنگی برسد.

با توجه به اینکه در زمان ریاست حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی بحث همکاری نهادهای سرمایه گذار و بورس با سینما مطرح شده بود، مهرداد فرید در پاسخ به این که چرا این همکاری که قبلا هم عنوان شده بود تا امروز عملی نشده است، گفت: گاهی می‌گویند میوه باید برسد تا آن را بچینند و بتوان از آن استفاده کرد. شرایط دشواری که امروز کشور ایران در آن قرار گرفته است، مسئولان اداره کشور را وادار کرده است به این باور برسند که یکی از راه های رونق اقتصادی، بها دادن به بورس است. وقتی به این ذهنیت رسیده ایم و نیاز به رونق اقتصادی حس می‌شود، باید سینما به عنوان هنر-صنعت هم برای خودش کاری کند و این اولین قدمی است که می‌توان در راستای تعامل سینما و بورس برداشت و حتما مبارک خواهد.

فرید در پایان درمورد فعالیت‌های سینمایی تازه اش اظهار کرد: این روزها من هم مشغول فعالیت‌هایی هستم. قرنطینه ناشی از کرونا باعث شد در نوشتن متمرکزتر شوم. علاوه براین مقدمات درخواست صدور پروانه ساخت برای یک فیلم به تهیه کنندگی خودم و کارگردانی شخصی دیگر را ترتیب داده ایم که امیدواریم به زودی همه چیز به خوبی پیش برود و بعد از قطعی شدن، اخبار آن را اعلام خواهیم کرد.

فاطمه رستمی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000