گلمکانی: کیفیت فیلم باید محل عرضه آن را مشخص کند/ لزوم حذف یک محدودیت

هوشنگ گلمکانی روزنامه نگار و منتقد سینما درباره برنامه جدید سازمان سینمایی برای ادغام پروانه های ساخت و نمایش در بخش های فیلم های سینمایی و ویدیویی که سوال شخص او از حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای بود در گفتگو با خبرنگار صبا عنوان کرد: کیفیت بعضی از فیلم ها در دوران تحول تکنولوژی کیفیت قابل پیش بینی نیست و باید ساخته شوند تا متوجه کیفیت آن ها شویم پس به نظرم دولت باید این قانون را بگذارد که هر فیلمسازی قبل از ساخت فیلمش فقط اطلاع دهد که می خواهد فیلم بسازد و درباره کیفیت بعدا قضاوت شود.
وی ادامه داد: پس از آماده شدن فیلم می توان آن محصول را دید و اگر از نظر مقررات رسمی، نمایش آن بلامانع بود فیلمساز بتواند فیلم را اکران کند یا در شبکه نمایش خانگی قرار دهد.
گلمکانی اذعان کرد: تفکیک پروانه سینمایی و ویدیویی موانعی ایجاد می کند مثلا فیلمی که پروانه نمایش سینمایی ندارد امکان نمایش گسترده در سینماها را هم ندارد.
این منتقد و نویسنده سینمایی درباره اکران فیلم هایی که پروانه ویدیویی دارند در گروه «هنر و تجربه» گفت: در بعضی موارد فیلمی بسیار خوب با پروانه ویدیویی در گروه «هنر و تجربه» اکران می شود که ظرفیت این را دارد تا در سینماهایی خارج از گروه خودش هم نمایش داده شود ولی اجازه این کار را به آن نمی دهند و دلیل آن نداشتن پروانه نمایش سینمایی و داشتن پروانه ویدیویی است.

او در پایان توضیح داد: باید این قوانین تغییر کند، به این شکل فیلم هایی که قابلیت عرضه بیشتری دارند، می توانند از ظرفیت هایشان استفاده کنند و این حق از آن ها سلب نمی شود.

زهرا دمزآبادی