بازطراحی دیوارنگاری شهدا در تهران/ سردیس استاد مشایخی بدون مجوز بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
مجتبی موسوی به صبا گفت:

بازطراحی دیوارنگاری شهدا در تهران/ سردیس استاد مشایخی بدون مجوز بود

مجتبی موسوی از بازطراحی دیوارنگاری شهدا در سطح شهر تهران خبر داد و اعلام کرد ساخت و اجرای سردیس مشایخی بدون نظارت و مجوز سازمان زیباسازی صورت گرفت.
سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه های این سازمان در زمینه دیوارنگاری تصاویر شهدا در تهران بیان کرد: برخی دیوارنگاری ها به مرور زمان مستهلک می شوند و نیاز به مرمت، بازطراحی و اجرای مجدد دارند به همین منظور برنامه اجرای مجدد این دیوارنگاری ها را در طول سال در دستور کار داریم.
وی افزود: امسال هم برای ساماندهی دیوارنگاری های شهدا در سطح شهر برنامه هایی داریم که مشغول مطالعه و برنامه ریزی آن هستیم.
موسوی در توضیح دیوارنگاری های در دست اجرا اظهار کرد: تا پایان سال تعداد زیادی از دیوارنگاری های شهدا را در دستور کار داریم که تعدادی از آنها را شروع کرده ایم، از جمله پروژه دیوارنگاری شهید خسرو خسروپور در اتوبان شهید باقری که در حال اجراست و همزمان پروژه دیوارنگاری شهید کاظمی را در بزرگراه بسیج در حال اجرا داریم که بازطراحی و اجرای مجدد می شوند.
وی درباره زمان بندی اجرای این طراحی ها و مرمت دیوارنگاری های شهدا خبر داد: برنامه مفصلی برای ساماندهی و مرمت دیوارنگاری های شهدا در تهران داریم که طبق برنامه ریزی ها ممکن است در مجموع بین سه تا پنج سال اجرای همه این طراحی ها به طول انجامد. بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم قرار است حداقل بیست پروژه طراحی و اجرای مجدد دیوارنگاری شهدا را تا پایان سال جاری انجام دهیم که در همین راستا، از ابتدای سال تاکنون دو پروژه دیوارنگاری شهدا را به اتمام رسانده ایم و دو پروژه دیگر را نیز در دست اجرا داریم. مابقی دیوارنگاری ها را بعد از رسیدن به مرحله اجرا، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
نقش شهرداری در سردیس جمشید مشایخی چه بود؟
این هنرمند مجسمه ساز، درباره سردیس زنده یاد جمشید مشایخی و مشکلاتی که در اجرای اولیه این سردیس به وجود آمد، بیان کرد: ساخت سردیس زنده یاد مشایخی در زمره سفارش های سازمان زیباسازی نبود اما طبق ضوابط سازمان، نظارت بر اجرا و نصب این آثار برعهده سازمان زیباسازی است که باید با مجوز سازمان همراه باشد اما این موضوع به دلایلی رعایت نشده بود و مشکلاتی را به دنبال داشت.
معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی بر لزوم کسب مجوز از این سازمان برای هر اتفاق هنری در شهر تهران تاکید کرد و ادامه داد: پیش از این هم مواردی از این قبیل پیش آمده بود که بدون نظارت و مجوز سازمان زیباسازی انجام شده و مشکلاتی را به دنبال داشت. ساخت سردیس زنده یاد مشایخی نیز از ابتدا بدون نظارت و مجوز سازمان زیباسازی صورت گرفته بود که مشکلاتی را به همراه داشت و در آینده نیز ممکن است باز هم چنین مواردی بدون مجوز سازمان رخ دهد.
موسوی درباره پیشگیری از موارد مشابه در آینده اظهار کرد: ما در سازمان زیباسازی تذکرات و راهنمایی های لازم را در این زمینه ارائه می کنیم و مکاتبات لازم انجام می شود. در نظام نامه سازمان زیباسازی نیز تاکید شده است که به منظور وحدت رویه، تنها نهاد مرجع برای صدور مجوز برای امور هنری این سازمان است. در اقداماتی که خارج از این رویه صورت می گیرد، معمولا ما شاهد بروز مشکلاتی بوده ایم.
وی در پایان تصریح کرد: به طور معمول شهرداران مناطق و سایر ارگان ها برای کسب مجوز نصب مجسمه در سطح شهر با ما در ارتباط هستند و اگر شورای هنری سازمان این موارد را تایید کند مجوز برای آن صادر می شود. اگر این ضابطه رعایت نشود، همچون مورد مجسمه زنده یاد مشایخی، ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
چندی پیش سردیس زنده یاد جمشید مشایخی برای نصب در خیابانی که به نام این هنرمند فقید نامگذاری شده بود، رونمایی شد که در زمان رونمایی، این سردیس از تشابه کافی با چهره هنرمند برخوردار نبود و با بروز اعتراضاتی مواجه شد.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است