سری به گالری هور بزنید/ نقاشی‌های دیده نشده از دهه ۵۰ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۵
پیشنهاد آخر هفته

سری به گالری هور بزنید/ نقاشی‌های دیده نشده از دهه ۵۰

نقاشی های دیده نشده ایوب امدادیان روز جمعه 10 خردادماه در گالری «هور» به نمایش درمی آید.

به گزارش خبرنگار صبا، گالری «هور» از روز جمعه ۱۰ خردادماه به استقبال نمایشگاهی انفرادی از آثار ایوب امدادیان می رود.

به گفته یعقوب امدادیان مدیر گالری «هور»، این آثار از مجموعه های شخصی مجموعه داران گردآوری شده است و شامل نقاشی های دیده نشده ایوب امدادیان است که در دهه ۵۰ آنها را خلق کرده است.
ایوب امدادیان متولد ۱۳۲۹ در تبریز است که از دهه ۵۰ تاکنون کارنامه پرکاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی خود ارائه کرده است.
جاوید رمضانی در یادداشتی درباره آثار این هنرمند نوشته است: «می‌توان سه دسته مشخص را در مضامین کار هنرمند تشخیص داد.
دسته نخست، مناظر طبیعی است که فضایی آکنده از نور و رنگ را در ساحتی ذهنی ارائه می دهند. نقاش در عین تعلق به مرزهای عینیت سعی در فراتر رفتن از آن را دارد. گویا این خود شکوفا شدن طبیعت، مرزهای خیال انسانی را فراتر برده و از ناکجای ذهن نقاش به سمت یک رویداد درونی حرکت کرده است.طبیعتی که در عین عظمت، حامل خشونتی سرد و ساکت است. تکنیک استادانه رنگ و روغن در تابلوهای کوچک و بزرگ امدادیان عرض اندام می‌کند و در اختیار جهان ذهنی و زاییده آرامش درونی است.
مکتب مدرنیسم که هنرمند را در جایگاهی والا می‌نشاند باری سنگین و بی پیرایه از اخلاقیات انسانی بر دوش‌اش می‌گذارد و او را به تبعیدی خودخواسته دعوت می‌کند. تبعیدی به‌دور از هرگونه نگاه به گستره اجتماعی به‌صورتی مستقیم و بدون پرده پوشی.
آثار دسته دوم نقاش، طبیعت بیجان‌هایی است که در فضای بسته شکل گرفته اند. نگاه هنرمند به اشیا در قالبی اسطوره‌ای فرم را به گونه‌ای عظمت بخشیده است که در گریز از نور و بافت و شکست‌‌های فضای هندسی، ترکیب‌بندی‌های محکمی را رقم می‌زند. نقاش در این  آثار به‌سختی از فرم واقعگرایانه گریخته است و در مرزهای تجربه شخصی خود گام می‌زند.
در سومین دسته آثار مخاطب شاهد حضور انسان است. انسانی که در جایگاهی برابر با طبیعت زیستن خود را رقم زده است. ماهیگیرانی که در میان امواج نور و آب غوطه می‌خورند، افق‌های بلند این مناظر، شاعرانگی وسیعی در تجربه زیبایی شناسانه بیننده شکل می‌دهد که مرزی بین درون و برون ندارند.»
این نمایشگاه روز جمعه ۱۰ خردادماه ساعت ۱۶  افتتاح می شود و تا ۲۸ خردادماه از ساعت ۱۵ تا ۲۰  آماده بازدید علاقه مندان است.
گالری «هور» در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره ۱۲ واقع است.
فاطمه حامدی خواه

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است