«کتاب شب» از با دوام‌ترین برنامه‌های رادیوست/ قلق‌های شنیدنی کردن کتاب‌ها

محمدباقر رضایی سردبیر و نویسنده برنامه رادیویی «کتاب شب» در گفتگو با خبرنگار صبا گفت: در برنامه «کتاب شب» کتاب‌های برتر دنیا اعم از ایرانی و خارجی را تنظیم رادیویی کرده و به مانند یک کتاب صوتی رادیو طی ۶ شب به گویندگی بهروز رضوی برای شنونده‌ها می خوانیم.
وی درباره چگونگی انتخاب کتاب‌ها توضیح داد: انتخاب کتاب‌ها در اتاق فکری که در گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران که برنامه «کتاب شب» هم در این گروه تولید می شود، انجام می گیرد. کتاب‌هایی که در برنامه خوانده می شود از بین کتاب‌هایی است که خودمان و یا شنوندگان برنامه معرفی می کنند.
رضایی با بیان اینکه موضوع کتاب‌ها متفاوت است و رمان‌های معروف دنیا و حتی کتاب‌هایی با موضوع ادبیات در برنامه خوانده می شود، افزود: کتاب‌هایی که قیمت گران دارند و یا به دلیل حجم بالای یک کتاب شاید مردم وقت خواندن آن را نداشته باشند انتخاب می کنیم همچنین کتاب‌ها باید روایی و داستان‌گونه باشند به دلیل آنکه شنونده رادیو عموم مردم هستند. بعضی از کتاب‌ها پست مدرن هستند که برای خواندن در رادیو مناسب نیستند و با در نظر گرفتن تمام این شرایط ما کتاب‌ها را انتخاب می کنیم و با تنظیم رادیویی برای مردم پخش می کنیم.
سردبیر و نویسنده برنامه «کتاب شب» در توضیح تنظیم رادیویی بیان کرد: کتاب‌ها نوشته می شوند که خوانده بشوند نه شنیده. اینکه در حال حاضر مد شده است که کتاب‌ها را صوتی می‌ کنند و یک بازیگر هم می آید کتاب را از رو می خواند درست نیست پس برای آن که یک کتاب برای شنیده شدن مناسب باشد و شنونده را جذب کند باید تنظیم رادیویی شود. به همین دلیل است که کتاب‌های صوتی اغلب مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.
رضایی افزود: تنظیم رادیویی یک کار تخصصی است و فردی که مسئول این کار است اول از همه باید ذائقه مردم را بشناسد همچنین باید سیاست‌های جاری و چهارچوب‌های فضای فرهنگی را بداند. به عنوان مثال کتاب «موبی دیک» اثر هرمان ملویل حدود چهارصد صفحه است، حدود چهل صفحه از رمان درباره توصیف شکار نهنگ است. به نظر من فردی که کتاب صوتی را انتخاب می کند نیازی ندارد که آن چهل صفحه‌ را کاملا گوش بدهد زیرا خسته کننده است و از جذابیت کتاب برای شنونده کاسته می شود. در تنظیم رادیویی توصیفات طولانی و شاخ و برگ‌های اضافی و دیالوگ‌های بلند هر کتابی را کوتاه می کنیم تا برای شنونده خسته کننده نباشد.

وی در پایان با بیان اینکه برنامه «کتاب شب» سال‌هاست از رادیو پخش می شود، گفت: استقبال خوبی از برنامه از طرف مردم و از همه مهمتر انجمن نابینایان شده است. خوشبختانه «کتاب شب» یکی از با دوام‌ترین برنامه‌های رادیویی است.

برنامه «کتاب شب» از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران با تهیه کنندگی محمود احمدی و رضا قربانی، سردبیری و نویسندگی محمدباقر رضایی، هرشب ساعت 23:30 به مدت ۲۰ دقیقه به صورت تولیدی از رادیو تهران پخش می شود.

یاسمن رئیسی‌یکتا