اسکار از دیوید لینچ و یک بازیگر سرخپوست تجلیل می کند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۷

اسکار از دیوید لینچ و یک بازیگر سرخپوست تجلیل می کند

هیات مدیره آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) اسامی دریافت کنندگان جوایز اسکار افتخاری امسال را که شامل دیوید لینچ، یک بازیگر سرخپوست و کارگردان مطرح ایتالیایی است، اعلام کرد.

به گزارش صبا به نقل از لس آنجلس تایمز، هیات مدیره آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) روز دوشنبه سه ژوئن اسامی دریافت کنندگان جوایز افتخاری گاورنرز یا همان اسکار افتخاری را اعلام کرد. در جوایز امسال از دیوید لینچ کارگردان سرشناس آمریکایی، وس استودی بازیگر سرخپوست فیلم های «مخمصه» و «با گرگ ها می رقصد» و لینا ورتمولر کارگردان زن ایتالیایی با اهدای جایزه گاورنرز تجلیل می شود. در این دوره همچنین به جینا دیویس بازیگر فیلم «تلما و لوییز» جایزه ژان هرشولت که ویژه کارهای خیرخواهانه است، اهدا می شود.

مراسم جوایز گاورنرز اگرچه از مراسم پخش تلویزیونی اسکار جدا است و طی مراسمی جداگانه برگزار می شود، با این حال از آن به عنوان جایزه افتخاری اسکار نامبرده می شود.

در اینجا به صورت مختصر با برندگان جوایز امسال آشنا می شویم:

جینا دیویس که برنده جایزه ژان هرشولت است، پیش از این یک بار جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن را برای فیلم «جهانگرد اتفاقی» بدست آورده است. «تلما و لوییز» اما مشهورترین فیلم دیویس در دنیای سینما است. دیویس موسس و رییس بنیاد غیرانتفاعی ای است که تمرکزش بر مساله جنسیت در رسانه است. این بازیگر همچنین در سال ۲۰۱۵ جشنواره فیلمی برای حمایت از زنان در صنعت فیلم تاسیس کرد.

دیوید لینچ کارگردان مطرح آمریکایی، اولین کار سینمایی خود را سال ۱۹۷۷ با نام «کله پاک کن» ساخت، فیلمی که او را به عنوان یکی از موثرترین کارگردانان دنیا معرفی کرد. این کارگردان پس از آن در سال ۱۹۸۰ فیلم «مرد فیل نما» را ساخت که نامزد هشت جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم شد. لینچ با وجود ساخت آثار درخشانی چون «مخمل آبی» و «جاده مالهالند» تا به امروز هیچگاه جایزه اسکار رقابتی را بدست نیاورده است.

وس استودی بازیگر سرخپوست عضو قبیله چروکی دیگر برنده جایزه گاورنرز امسال است، او بیشتر برای ایفای نقش شخصیت های بومی آمریکایی شناخته می شود. استودی در فیلم های «با گرگ ها می رقصد»، «آخرین موهیکان»، «جرونیمو: یک اسطوره آمریکایی»، «مخمصه»، «دنیای جدید» و «هوانورد» بازی کرده است.

لینا ورتمولر کارگردان زن اهل ایتالیا است، او در سال ۱۹۷۶ با نامزدی جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «هفت زیبایی» نام خود را به عنوان اولین فیلمساز زن تاریخ سینما که نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد، ثبت کرد. ورتمولر بیشتر برای بررسی مسایل سیاسی و اجتماعی در فیلم هایش شناخته می شود.

سال گذشته جوایز گاورنرز به سیسلی تایسون بازیگر، لالو شیفرین آهنگساز و ماروین لوی مسئول تبلیغات اهدا شد. در دوره گذشته همچنین جایزه ایروینگ جی تالبرگ به کاتلین کندی و فرانک مارشال اهدا شد.

مراسم اهدای جوایز گاورنرز امسال روز ۲۷ اکتبر برگزار می شود.

محمدامین شکاری

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است