«کمیته نان» ۲ قصه موازی دارد/ تلاش برای اجرای رایگان برای کارگران میوه و تره بار | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۱
لیلی عاج در گفتگو با صبا:

«کمیته نان» ۲ قصه موازی دارد/ تلاش برای اجرای رایگان برای کارگران میوه و تره بار

کارگردان نمایش «کمیته نان» با اشاره به دغدغه های اجتماعی که در مورد معیشت کارگردان دارد، از «دایره آبی» به عنوان نمایش بعدی اش نام برد.

به گزارش خبرنگار صبا، نمایش «کمیته نان» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج از ۲۳ اردیبهشت در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. «کمیته نان» در امتداد نمایش های دیگر این کارگردان با نگاه اجتماعی و با تاکید بر طرح مشکلات طبقه کارگری اجرا می شود.

لیلی عاج در گفتگو با خبرنگار صبا با اشاره به دغدغه ای که در مورد معیشت طبقه کارگر دارد، گفت: نمایش «کمیته نان» را در امتداد نمایش های دیگرم از جمله «روزمرگی» که در مورد زنان کارگر بود، طراحی کردم.

وی ادامه داد: «کمیته نان» دو قصه را به طور موازی پیش می برد؛ یکی قصه زن و مرد کولبر که محل زندگیشان نزدیک مرز است و حالا به امید اینکه با
نماینده شهرشان ملاقات کنند به تهران آمده اند. قصه دوم زندگی یک خانواده کُرد است که در بازارهای میوه و تره بار کارگر روزمزد هستند. زندگی این دو خانواده بر حسب اتفاق با هم تلاقی پیدا می کند و ماجراهایی برایشان پیش می آید.

عاج با بیان اینکه تولید نمایش وقتی منابع مالی مشخصی وجود نداشته باشد کار چالش برانگیزی است، عنوان کرد: من همیشه به این فکر می کنم تولید نمایشی که اجرا می کنیم چه نتیجه ای در اجتماع دارد بنابراین وقتی این کار برای من ارزش دارد که موضوعی که بهآنمی پردازم، حرفی برای گفتن داشته باشد. در مورد نمایش «کمیته نان» هم همینطور است و برای همین در حال تلاش هستم تا برخی از کارگران روزمزد میوه و تره بار این نمایش را به صورت رایگان ببینند.

ایننویسنده در پایان با نام بردن از نمایش بعدی خود «دایره آبی» که به زندگی کارگران زن در کارخانه خاتون آباد می پردازد که درِ بطری آب معدنی می سازند، در مورد فعالیت تلویزیونی اش گفت: من به صورت روتین برای شبکه قرآن می نویسم. در حال حاضر با برنامه «ایستگاه نیایش» که در مورد نماز است همکاری می کنم. در این برنامه سعی شده به آرامش، تکامل فردی و تاثیرات اجتماعی نماز پرداخته شود. کارگردان این برنامه محمد حسن زاده است که سال ها پیش برنامه «نیم رخ» را کارگردانی می کرد.

نمایش «کمیته نان» تا ۳۱ خرداد هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در سالن قشقایی تئاتر شهر روی صحنه می رود. از دیگر عوامل این نمایش می توان به بازیگران الهام شعبانی، ارسطو خوش رزم، غزاله جزایری، شاهو رستمی، لبخند بدیعی و سعید احمدی اشاره کرد. 

محمدفواد وکیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است