چهار سالگی «سر سفره خدا» چگونه گذشت/ اینجا آنتن برای روزه اولی‌هاست | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۸
صبا گزارش می‌دهد

چهار سالگی «سر سفره خدا» چگونه گذشت/ اینجا آنتن برای روزه اولی‌هاست

«سر سفره خدا» ویژه برنامه سحر شبکه نهال در حالی امسال چهار سالگی خود را پشت سر گذاشت که خیلی از روزه اولی ها سحرهای خود را با این برنامه گذراندند.
به گزارش خبرنگار صبا، «سر سفره خدا» ویژه برنامه سحر شبکه نهال سال ۹۵ برای اولین بار به طور زنده از شبکه نهال پخش شد و با توجه به نظرسنجی سازمان صدا و سیما پرمخاطب ترین برنامه سحر تلویزیون معرفی شد. این برنامه به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید عطارد ویژه بچه‌های ۱۲_۹ که برای اولین بار روزه می گیرند از ساعت ۳ بامداد با اجرای حامد مدرس و با بازی احسان مهدی و امیر سهیلی و همراهی جمعی از مهمانان برنامه به صورت زنده قبل و بعد از اذان صبح مهمان رمضان ۹۸ هم بود.
سری چهارم این برنامه به مناسب رمضان ۹۸ با تغییرات جدیدی روی آنتن شبکه نهال رفت که حمید عطارد کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «سر سفره خدا» درباره این برنامه این گونه توضیح می دهد: برنامه از آنجایی شروع شد که شبکه نهال قصد داشت یک برنامه سحرگاهی برای مخاطب کودک ساخته شود و دو هدف را در دستور کار خود داشت؛ یکی کمک به خانواده‌هایی که بچه های روزه اولی دارند که بچه‌ها به واسطه برنامه هم که شده بیدار شوند و خموده نباشند تا بتوانند وعده سحری را بخورند. دومین هدف این بود که با ایجاد فضایی خلاف برنامه‌های سحر که صرفا فضای معنوی دارند، با ایجاد یک فضا با نشاط که مخاطب را می خنداند و  پخش آیتم‌های طنز که اتفاقا در تلویزیون سابقه نداشته است، ماه رمضان تبدیل به یک خاطره ماندگار برای بچه‌ها شود.
وی ادامه داد: برای همین پلاتوهای مجری همراه با بازیگر است که هر روز بر اساس موضوع برنامه اتفاق‌های طنز بین این دو رقم می خورد. دغدغه دیگر ما این است که با تولید این برنامه احساس تشخص به بچه‌ها بدهیم و به آن‌ها نشان بدهیم که برنامه‌ای مستقل و ویژه برای آن‌ها تولید شده است.
عطارد درباره چگونگی انتخاب مهمانان برنامه گفت: مهمان‌ها بسته به دغدغه هر سال برنامه انتخاب می شوند. سال اول چون برنامه تازه شروع شده بود طبیعتاً مهمان‌ها کسانی بودند که بچه‌ها می شناختند و برایشان جذابیت داشت. از سال دوم تا به امروز به دلیل آنکه برنامه مخاطب زیادی پیدا کرد به جای آنکه سلبریتی‌ها برنامه را معرفی کنند ما مهمان‌ها را به مخاطبان معرفی کنیم.
به گفته وی، معمولا بینندگان مهمان را تا به آن لحظه که در برنامه حضور پیدا کرده است نمی شناسد یا اگر می شناسند با ابعاد دیگری از شخصیت آن فرد آشنا می شوند.
وی با بیان این که امسال تعداد مهمانان کودکشان کم شده بود، افزود: امسال از بین مجموعه سی و چند نفره مهمان‌های ما فقط هانیه از کرمانشاه که برای نجات خواهرش از زلزله وارد خانه شده و زیر آوار گیر کرده بود یا آرین غلامی شطرنج باز و امیرحسین عرب کاراته کا که در فینال مقابل رژیم صهیونیستی بازی نکردند مهمان برنامه بودند، اما بقیه مهمان ها مثلاً محمد انصاری فوتبالیستی که با ایجاد مدرسه فوتبال سعی دارد با جذب کسانی که در این زمینه مستعد هستند روی تکنیک و اخلاق آنها تومان کار کند، خانم دکتری که در سراسر کشور ویزیت‌ رایگان انجام می دهد و افرادی از این دست بودند.
این تهیه کننده دلیل انتخاب این افراد را اینگونه بیان کرد: به نظر من این افراد باید به جامعه معرفی شوند زیرا اینها هستند که کار خوبی در زندگیشان انجام داده اند و باید الگوی بچه‌ها باشند.
عطارد درباره بحث‌هایی که با مهمان‌ها صورت می گیرد، گفت: مهمان ها از کودکی خود می گویند یا با حضور بچه های مهمان‌ها یا یک کودک دیگر در کنار مهمان‌، به واسطه آن‌ها بحث‌ها کودکانه می شود.
 
اینجا کار دست بچه هاست

وی همچنین درباره آیتم‌های «سر سفره خدا» اینگونه توضیح داد: اجرای آیتم‌ها با خود بچه‌ها است تا مخاطب کودک ببیند که هم سن و سال‌های خودش برنامه اجرا می کنند و این احساس که این برنامه برای خودش است در او پر رنگ تر شود. همچنین ترجمه دعاهای مخصوص ماه رمضان توسط نویسندگانی که در حوزه کودک فعالیت می کنند به ادبیات قابل فهم کودکان تبدیل شده و به صورت آیتم پخش می شود.

عطارد با بیان این که برنامه زنده حساسیت فراوانی دارد و کار را برای سازنده سخت می کند، گفت: زنده بودن برنامه باعث می شود مخاطب احساس کند کسی که برایش برنامه اجرا می کند مثل او بیدار است و حال خوبی برای مخاطب دارد.
وی دلیل دوام برنامه «سر سفره خدا» را که چهارمین سالی است پخش می شود اینگونه دانست: ارتباط با مخاطبان دو سویه است به گونه ای که هر روز پیامک‌های بچه ها رصد می شود و در شکل گرفتن قسمت‌های بعدی دخیل است. برنامه هرچه جلوتر آمد تلاش شد که آن مولفه‌هایی که باعث جذب مخاطب شد پررنگ تر کنیم و نقاط ضعف برنامه را پوشش دهیم.
عطارد معتقد است شبکه نهال دغدغه محتوای برنامه هایی را که برای کودکان ایرانی می سازد، دارد و اگرچه تولید اینگونه برنامه ها برای سازنده سخت است اما خروجی آن قابل دفاع است.
حامد مدرس: مخاطب ما حساس و باهوش است
همچنین حامد مدرس مجری برنامه «سر سفره خدا» از سختی های این کار به خبرنگار صبا گفت: بعد از گذشت این همه سال که در حوزه اجرا فعالیت دارم به لحاظ حرفه‌ای کار سختی برای من نبود اما به لحاظ حساسیت مخاطب به شدت سخت بود به دلیل آنکه مخاطب کودک و نوجوان حساس و باهوش است.
وی در جواب به این سوال که مجری_ بازیگر بودن برایش سخت بوده است یا خیر، بیان کرد: بله سخت است به ویژه که برنامه زنده است و زمانی برای اشتباه وجود ندارد و نمی شود ضبط را نگه داشت و همه چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و این موضوع کار را برای مجری_ بازیگر سخت می کند زیرا مجری باید حواسش به اجرا و پلاتوهای نمایشی باشد و حتی مدیریت بخش مهمان هم به عهده مجری است و همه این‌ها کار را سخت می کند، اما برای من به دلیل آنکه مخاطب برنامه کودکان هستند و این حس که بچه‌ها برنامه را نگاه می کنند یک نیرویی ایجاد می کند و کار را برایم شیرین می کند.
مجری مسابقه «شور و اندیشه» درباره اینکه بر چه اساسی سوال‌ها از مهمانان برنامه پرسیده می شود، توضیح داد: تیم محتوایی برنامه یک جلسه‌ای با مهمانان هر قسمت دارند و این موضوع هم به دلیل این است که شاید من با مهمان آن قسمت آشنا نباشم و اتفاقاتی را که در زندگی مهمان برنامه اتفاق افتاده است با من در میان می گذارند. تیم محتوایی از قبل سوالاتی را آماده می کنند اما در روند برنامه اگر سوالی به ذهنم برسد حتما خواهم پرسیم.
وی با بیان اینکه موضوع برنامه امسال احساس مسئولیت و تاثیرگذاری اجتماعی بوده است، گفت: شعار «سر سفره خدا» در انتخاب مهمان این است که برنامه به دنبال چهره‌ها نیست و سعی داریم در حد توان برنامه چهره سازی کنیم.
مدرس در پایان صحبت هایش بیان کرد: خیلی‌ها این انتقاد را دارند که موضوع نمایش‌ها با مهمانان همخوانی ندارد ولی باید بگویم که شاید به طور مستقیم ارتباطی به هم نداشته باشند اما حتما درباره موضوع برنامه با مهمان صحبت خواهیم کرد.
امیر سهیلی: «سر سفره خدا» چیز دیگری است
همچنین امیر سهیلی بازیگر نقش آقا فری در «سر سفره خدا» از تجربه حضور خود در این برنامه به خبرنگار صبا گفت: بعد از ۱۲ سالی که کار کودک انجام می دهم به جرات می توانم بگویم «سر سفره خدا» بسیار برنامه ویژه‌ای است. عوامل بسیار خوبی دارد به صورتی که اگر قرار باشد بین این برنامه و کار دیگر یکی را انتخاب کنم بدون شک «سر سفره خدا» را به دلیل آرامشی که به من می دهد انتخاب خواهم کرد.
بازیگر نقش بلبل خان در «محله گل و بلبل» توضیحاتی هم درباره نقش آقا فری ارایه داد: معمولا در تلویزیون و متن‌ها کاراکترها مستقیم گو هستند و نصیحت می کنند ولی این شیوه تربیتی منسوخ شده است حتی در گفته‌های بزرگان دینی هم آمده است که باید با دیدن رفتار و نه گفتار تربیت بچه‌ها انجام شود به همین دلیل سعی کردم کاراکتری را طراحی کنم که خاکستری باشد؛ نقشی که نه کاملا مثبت و نه کاملا منفی است؛ فردی که بچه‌ها شبیه آن را در اطراف خود می بینند. معمولا بچه‌ها با این کاراکترها ارتباط بهتری برقرار می کنند.
وی ادامه داد: کاراکتر آقا فری به این صورت است که اگر کاری را انجام می دهد که درست نیست از روی نیت قبلی نیست و صرفا اشتباه می کند و اگر آقا فری میل به بدی دارد از کج فهمی‌اش است و ذاتا آدم بدی نیست. بچه ها به دلیل سادگی ای که در رفتارشان دارند و این که اهل دروغ گفتن نیستند، الگوی من در اجرای آقا فری قرار گرفتند و احساس کردم در این قالب راحت‌تر می توان پیغام‌ها را به بچه‌ها رساند.
سهیلی با بیان اینکه برای ثانیه به ثانیه «سر سفره خدا» زحمت کشیده شده است، مطرح کرد: من نمی دانم برنامه چقدر مورد اقبال قرار گرفته است و اساسا دنبال این بحث‌ها نیستم و برایم فرقی نمی کند که مخاطب برنامه نسبت به دیگر برنامه‌های کودک که در ساعت‌های مختلفی پخش می شوند کمتر است یا بیشتر. مهم این است همه عوامل برنامه بدون هیچ کم و کاستی تلاش می کنند که برنامه خوبی را برای بچه‌ها پخش کنند.
وی در پایان با ذکر این نکته که ساخت برنامه برای کودکان بسیار کم است و در این زمینه فقیر هستیم، گفت: اکنون که برنامه ویژه سحر برای کودکان ساخته شده است امیدوارم حمایت‌های لازم از برنامه شود تا این برنامه پا برجا بماند. بچه‌های ایران مظلوم هستند و سعی می کنند با هر سختی که شده است به موفقیت برسند و حداقل حق بچه ها داشتن برنامه‌هایی ویژه خودشان است.
 
احسان مهدی: خانواده ها استقبال کردند
همچنین در ادامه گفتگویی با احسان مهدی دیگر بازیگر «سر سفره خدا» که در نقش بچه همسایه بازی می کند، داشتیم.
مهدی ابتدا به پرمخاطب بودن برنامه اشاره کرد و گفت: در سال اول من و تمام عوامل برنامه هیچ ذهنیتی درباره برنامه نداشتیم و بدون اطلاع از اینکه برنامه مخاطب دارد یا نه برنامه را روی آنتن می بردیم ولی بعد از آنکه دهه اول رمضان گذشت متوجه شدیم که برنامه مخاطب خوبی دارد.
وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌ها دغدغه این را داشته‌اند که بچه‌های روزه اولی را چگونه برای سحر بیدار کنند، توضیح داد: خیلی از خانواده‌ها از برنامه استقبال کردند و به ما اطلاع دادند که بچه‌ها برای دیدن برنامه بیدار می شوند و حتی مادر و پدر‌های خودشان را هم بیدار می کنند. همه این‌ها برای من و عوامل بسیار لذت بخش بود و باعث شد که کار را با قدرت ادامه دهیم.
مهدی درباره چگونگی شروع همکاری خود با برنامه «سر سفره خدا» توضیح داد: در ابتدا که بیان شد «سر سفره خدا» ساخته شود قرار بر این بود که برنامه‌ای با خواندن متن‌های ادبی برای کودکان و نوجوانان با اجرای حامد مدرس باشد و خبری از آیتم نمایشی در این برنامه نبود. از آنجایی که من با حامد مدرس دوستی ای قدیمی داریم ایشان با توجه به اینکه از بازی کردن من و خودشان رو به روی هم اطمینان داشتند اول به من و بعد به شبکه پیشنهاد آیتم‌های نمایشی را دادند که بعد از رفت و آمدهایی شبکه نهال پذیرفت.
مهدی در پاسخ به این پرسش که نقش بچه همسایه چگونه است و چقدر مخاطب کودک با این کاراکتر ارتباط برقرار کرده است، گفت: بچه همسایه حدود ۱۰_ ۱۱ سال سن دارد. من وقتی این نقش را بازی می کنم واقعا کودک می شوم و کارها و بداهه‌هایی که بچه همسایه می گوید و انجام می دهد انگار واقعا یک کودک ۱۰ ساله آن کارها را انجام می دهد.
این گوینده و دوبلور با ذکر این نکته که بچه‌ها با کاراکتر بچه همسایه ارتباط برقرار کرده‌اند، مطرح کرد: تمام سعیم را کرده‌ام تا بچه ها را دست کم نگیرم به همین دلیل تلاش می کنم بچه همسایه را جدی بازی کنم زیرا در واقعیت هم بچه ها در این سن‌ها دلشان می خواهد جدی گرفته شوند.
وی تاکید کرد مه در بازیِ نقش بچه همسایه سعی کرده است نقش لوس نشود.
مهدی در پایان درباره تجربه بازی مقابل امیر سهیلی نیز توضیح داد: در این دو سالی که آقای سهیلی به جمع ما پیوسته‌اند و مقابل یکدیگر بازی می کنیم احساس می کنم خیلی سریع نوع بازی‌های هم را متوجه شدیم و توانستیم رو به روی هم بازی کنیم و با توجه به بازخوردهای امسال مخاطبان گویا بازی من مقابل امیر سهیلی موفق و به دل مخاطبان نشسته است.

یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000