«پَر» را با اقتباس از داستانی خارجی می‌سازم/ نوسان دلار انیمیشن‌سازی را زیان‌ده کرده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۴
کارگردان «روباه» در گفتگو با صبا:

«پَر» را با اقتباس از داستانی خارجی می‌سازم/ نوسان دلار انیمیشن‌سازی را زیان‌ده کرده است

صادق جوادی اعتقاد دارد که افزایش قیمت دلار انیمیشن‌سازی را با مشکل جدی مواجه کرده است.

صادق جوادی که با انیمیشن کوتاه «روباه» توانسته جوایز متعددی را از مهم ترین جشنواره های جهان تصاحب کند در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره شرایط انیمیشن سازی در روزهای کرونایی و همچنین اثر جدید خود گفت: در حال حاضر نگارش فیلمنامه‌ای با نام «پَر» را تقریبا به پایان رسانده‌ام که این اثر با همکاری مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تولید خواهد شد. این انیمیشن اقتباسی از یک داستان خارجی و حدودا ۱۰ دقیقه‌ است و از لحاظ تکنیک به «روباه» شباهت‌هایی دارد زیرا این اثر هم دو بعدی سنتی به حساب می آید.

وی درباره داستان آن هم توضیح داد: کاراکترهای انیمیشن آدم هستند و قصه هم در داخل شهر بین همین آدم‌ها اتفاق می افتد. در کل وقتی انیماتور قصه کار را خودش می نویسد خیلی راحت تر و با اشراف بالاتری می تواند دست به تولید بزند و کار سفارشی معمولا از کیفیت پایین تری برخوردار است.

کارگردان انیمیشن‌هایی همچون «رویاها در یک روز» و «کچل کفترباز» درباره تولید اثر در روزهای قرنطینه هم عنوان کرد: این شرایط جدید به وجود آمده در اثر کرونا تغییری برای ما نداشته است زیرا ما همیشه در قرنطینه بوده‌ایم. انیمیشن سازها همه زندگی‌شان کامپیوتر و صفحه مانیتور آن است که همیشه فقط همین را می بینند. پیش از این ما در اتاق‌های استودیوها قرنطینه بودیم حالا در خانه قرنطینه شده‌ایم. انیمیشن این قابلیت را دارد که خیلی نیاز به حضور فیزیکی و کار حضوری برای تولید ندارد و گروه می توانند هر کدام کارشان را به صورت دورکاری انجام دهند.

جوادی با شاره به چندین برابر شدن قیمت ارز اظهار کرد: پروسه تولید یک فیلم کوتاه مثلا یک ماه است و فیلم سینمایی نهایتا سه ماه فیلمبرداری آن طول می کشد اما یک انیمیشن کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای اگر بخواهد قابل دفاع و حرفه‌ای باشد دست کم بین یک تا دو سال زمان می برد. با این اوصاف ببینید زمانی که من قرارداد کار را با تهیه کننده می بندم قیمت دلار یک عددی است اما موقع اتمام کار قیمت دلار چندین برابر شده است و کار ما هم یک سری لوازم مصرفی دارد که با دلار محاسبه می شوند و تمام کردن پروژه برای ما ضرر است.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم ثبات به بازار اقتصادی ما بازگردد تا همه اصناف از جمله هنرمندان در یک حاشیه امنیتی بتوانند کار خود را پیش ببرند.

امید پویانفر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است