«شوتبال» خودِ زندگی است/ شرکت‌کنندگان ما برنده زندگی خودشان هستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۷
مقداد مومن نژاد در گفتگو با صبا:

«شوتبال» خودِ زندگی است/ شرکت‌کنندگان ما برنده زندگی خودشان هستند

تهیه‌کننده «شوتبال» درباره ویژگی‌های سری جدید این مسابقه و جزییات آن که از شبکه نسیم روی آنتن می رود، توضیحاتی را ارایه داد.

مقداد مومن‌نژاد تهیه‌کننده مسابقه «شوتبال» که در حال حاضر روی آنتن شبکه نسیم است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این مسابقه عنوان کرد: در حال حاضر فصل دوم مسابقه «شوتبال» روی آنتن رفته است. فصل اول تقریبا ۵۸ قسمت بود که خرداد سال گذشته پخش آن به پایان رسید.

وی افزود: فصل اول ویژه شرکت‌کنندگان مرد بود. زمانی که بازخوردهایی از بانوان دریافت می‌کردیم برای آن‌ها این پرسش به وجود آمده بود که به چه دلیل بانوان نمی‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. باتوجه به این موضوع از خرداد سال گذشته طرح فصل دوم این مسابقه با این محوریت که بانوان کشورمان هم بتوانند در این مسابقه شرکت کنند، مطرح شد که نزدیک ۶ تا هفت ماه طول کشید تا به نتیجه مطلوب برسیم.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه گروه سازنده از مهر سال گذشته اقدام به ساخت دکور مسابقه «شوتبال» کرده بودند، بیان کرد: از مهر سال گذشته اقدام به ساخت دکور کردیم که قرار بر آن شد که اوایل فروردین ماه امسال روی آنتن برویم اما به دلیل شرایط کرونا از اول تیر ماه پخش مسابقه از شبکه نسیم آغاز شد.

مومن نژاد درباره نحوه پخش این مسابقه توضیح داد: مسابقه «شوتبال» در دو بخش روی آنتن می رود؛ ۳۸ قسمت قبل از ماه محرم و صفر پخش می‌شود و قسمت‌های باقی مانده بعد از ماه محرم و صفر روی آنتن می‌رود.

تهیه کننده «شوتبال» درباره نحوه برگزاری این مسابقه تشریح کرد: در این مسابقه دو گروه خانم‌ها و آقایان شرکت می‌کنند که هر گروه دوازده تیم هستند و چهار تا سه تیم بانوان و چهار تا سه تیم آقایان در این مسابقه با هم به صورت جداگانه به رقابت می‌پردازند. به دلیل آنکه آیتم‌های مسابقه سخت هستند خانم‌ها و آقایان نمی‌توانند با یکدیگر مسابقه دهند و مانند فضای المپیک و مسابقات ورزشی باید جداگانه به رقابت بپردازند.

وی ادامه داد: در هر گروه دو تیم به مرحله بالا می‌روند و به ترتیب مرحله یک هشتم، یک چهارم، نیمه نهایی و در نهایت مرحله نهایی که فینالیست‌ها مشخص می‌شوند و با هم به رقابت می‌پردازند. در نهایت تیم قهرمان جایزه خودش را دریافت کند.

مومن نژاد درباره قسمت‌هایی از مسابقه «شوتبال» که قرار است پس ماه محرم و صفر پخش شود، توضیح داد: پس از ماه محرم و صفر تقریبا ۶۰ قسمت از این مسابقه روی آنتن می‌رود که در این ۶۰ قسمت ما ۶ تیم داریم که به صورت ۶ گروه سه تیمی در این مسابقه به رقابت می‌پردازند.

این تهیه کننده درباره نحوه رقابت بین شرکت‌کنندگان این مسابقه عنوان کرد: در مسابقه «شوتبال» بیست و چهار نوع مسابقه طراحی شده است که ما برای اولین بار در تلویزیون بعد از مسابقه «ایران» در بخشی بزرگتر از یک ال ای دی که با تمام مراحل مسابقه از لحاظ گرافیکی و نقطه گذاری تصویری هماهنگ است، استفاده کرده‌ایم و فضای مسابقه‌های ما را این ال ای دی طراحی کرده است.

وی ادامه داد: مسابقات ما به دو قسمت فیزیکی و تمرکزی تقسیم می‌شوند. ۲۴ مسابقه بین خانم‌ها و آقایان تقسیم شده است بعضی از مسابقه‌های ما بنا به فضای صداوسیما و کشور فقط ویژه آقایان است و از ۲۴ مسابقه بانوان می‌توانند در ۱۸ مسابقه شرکت کنند. در هر بخش شرکت‌کنندگان بر اساس نرم‌افزاری که بر مبنای آن طراحی شده است بین دو تا سه بازی فیزیکی و تمرکزی می‌توانند انتخاب کنند.

تهیه کننده «شوتبال» درباره نحوه امتیازدهی به شرکت‌کنندگان این مسابقه تشریح کرد: هر قسمت در مسابقه شوتبال ۱۰۰ امتیاز دارد که در مرحله اول شرکت‌کنندگان می توانند در مجموع ۵۰۰ امتیاز کسب کنند. شرکت‌کنندگان با انجام پنج بازی در هر قسمت باید به یک مجموع امتیازاتی برسند تا بتوانند از گروه خود به مرحله بعد صعود کنند.

وی درباره بازی‌های طراحی شده در مسابقه «شوتبال» گفت: طراحی بازی‌های این مسابقه به صورت گروهی انجام شده است البته بعضی از بازی‌ها نمونه خارجی دارند و برخی دیگر از بازی‌ها با طراحی خودمان تولید شده‌اند.

این تهیه کننده درباره دو مجری خانم و آقا مسابقه «شوتبال» عنوان کرد: در ابتدا باید بگویم برای اولین بار است که در تلویزیون در یک مسابقه بین خانم‌ها اینگونه رقابتی وجود دارد. در گذشته بیشتر خانم‌ها با بستگان خود در مسابقه‌ها شرکت می‌کردند البته در مسابقه ما هم خانواده و بستگان شرکت‌کنندگان به عنوان تماشاچی حضور دارند. به دلیل آنکه برای اولین بار دست به چنین کاری زده بودیم تصمیم گرفتیم شخصی را به عنوان مجری برنامه انتخاب کنیم که بتواند فضای صحنه ای ما را به ویژه در بخش بانوان جمع کند.

وی با اشاره به اینکه مبینا نصیری که سابقه ۱۰ سال اجرا را دارد یکی از مجریان مسابقه است، ادامه داد: ما گزینه‌های زیادی از بازیگران برای انتخاب مجری خانم داشتیم اما مبینا نصیری به دلیل آنکه نیروی رسانه‌ای است، فضای رسانه را به خوبی می‌شناسد، متناسب با اهداف برنامه پیش می‌رود انتخاب شد. در بخش آقایان به دلیل آنکه بازی‌های فیزیکی پرتحرک و جذابی دارند و همچنین اینکه برنامه از شبکه نسیم پخش می‌شود و باید فضای شادی برای بینندگان ایجاد کند از میان گزینه‌های زیادی که برای مجری مرد داشتیم حامد آهنگی را انتخاب کردیم.

مومن نژاد درباره تفاوت فصل دوم این مسابقه با فصل اول آن تشریح کرد: بین مخاطبان مسابقه «شوتبال» هنوز ذهنیتی از فصل اول این مسابقه وجود دارد. هنوز بینندگان تطابق لازم را با فصل دوم این مسابقه ایجاد نکرده‌ و با اهداف برنامه به طور کامل آشنا نشده‌اند. ما اعتقاد داریم که «شوتبال» یک مسابقه نیست بلکه خود زندگی است افرادی که در این مسابقه شرکت می‌کنند در یک مرحله‌ای برنده زندگی خودشان بوده‌اند. افرادی بودند که در نقاط مهم زندگی خود پیروز شده و ما به عنوان سازندگان برنامه «شوتبال» این افراد را در برنامه آورده‌ایم که به مخاطبان این مفهوم را انتقال دهیم که اگر برای شما در زندگی مشکلی پیش آمد، می‌توانید تلاش کنید و همین تلاش باعث پیشرفت خودتان نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در فصل گذشته بازیگران و فوتبالیست‌های زیادی در برنامه شرکت کردند، درباره نوآوری در فصل جدید بیان کرد: برای فصل جدید فضای اجتماعی جامعه را وارد مسابقه کردیم به عنوان مثال در قسمت دوم دختر عشایری که قهرمان بوکس بود از استان لرستان در مسابقه شرکت کرد. نکته قابل توجه درباره وی این بود که پدرش ابتدا با ورود او به ورزش بوکس مخالفت می کرد اما الان بسیار تلاش می‌کند که دخترش به مراتب بالای قهرمانی برسد. افراد زیادی در فصل دوم برنامه حضور دارند که از جنس خود مردم جامعه هستند مثلا پسری که عضو تیم کبدی است در برنامه می‌گوید که من دعا می‌کردم تیم کبدی قهرمان نشود که سال دیگر بتوانم عضو تیم شوم که همینطور هم شد و این پسر در حال حاضر عضو تیم کبدی است و به آرزوی خودش رسید.

تهیه‌کننده «شوتبال» تاکید کرد: افرادی در برنامه ما شرکت می‌کنند که تا به الان در تلویزیون حضور پیدا نکرده‌ یا اگر هم به تلویزیون آمده‌اند در برنامه‌های گفتگومحور حضور داشته‌اند و صرفا زندگی و سرگذشت خودشان را بازگو کرده‌اند. هدف کلی ما این است که بگوییم کسی که در زندگی پیشرفت می‌کند با تلاش و پشتکار به این موفقیت رسیده و قهرمان زندگی خودش شده است و اگر مخاطبان با دقت قسمت مصاحبه برنامه را ببینند، پیام ما را دریافت خواهند کرد.

مومن نژاد درباره نحوه گزینش و انتخاب شرکت کنندگان این مسابقه خاطرنشان کرد: در فصل اول همراه با تیم سازنده و در بازه زمانی حدود دو تا سه ماه در کل کشور دنبال سوژه‌ها و شرکت‌کنندگان می‌گشتیم، اما در این فصل با کمک فضای مجازی از شرکت‌کنندگان خواسته‌ایم که چند قسمت برنامه را ببینند و اگر مایل هستند که در برنامه شرکت کنند ویدیوهای خودشان را از طریق شبکه‌های مجازی برای ما ارسال کنند. اتاق فکر برنامه ویدیوها را می‌بینند و اگر مورد قبول باشد برای شرکت در فصل بعدی با آن‌ها تماس گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه متقاضی شرکت در برنامه برای فصل بعدی بسیار زیاد است، توضیح داد: تاکنون نزدیک به چهار صد پیام از طرف متقاضیان دریافت کرده‌ایم که بسیاری از آنها صرفا علاقه‌مند بودند در مسابقه شرکت کنند و قصه‌ای از زندگی خود که برای مخاطبان جنبه الگو داشته باشد، نداشتند.

به گفته وی، تاکنون هشت گروه برای سری بعد مسابقه انتخاب شده‌اند.

تهیه‌کننده مسابقه «شوتبال» درباره بازخوردهایی که تا به الان دریافت کرده است، توضیح داد: با وجود اینکه بودجه محدودی داریم و امکان تبلیغات در فضای مجازی برایمان وجود ندارد ولی بازخورد مخاطبان خوب بوده است. همچنین نظراتی را که از طریق صداوسیما رصد می‌کنم در دوازده قسمتی که از این مسابقه در تلوبیون بارگذاری شده است سی هزار نفر مسابقه را از طریق اینترنت دیده‌اند و بازخوردها روز به روز بیشتر می‌شود.

وی در پایان گفت: سری قبل برنامه بیشتر جنبه سرگرمی داشت اما در این فصل مخاطبان با یک تیم همراه می‌شوند و به همین دلیل علاقه دارند تیم شان برنده شود. سری گذشته مسابقه بین دو شرکت کننده بود و در آخر بازی تمام می‌شد اما در این فصل گروه‌ها مسابقه می‌دهند تا به مرحله فینال برسند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است