عرصه هنر در کرونا مورد حمایت قرار نگرفت/ استقبال از لایو اینستاگرامی «گویش ویستا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۱
پریسا پهلوان در گفتگو با صبا:

عرصه هنر در کرونا مورد حمایت قرار نگرفت/ استقبال از لایو اینستاگرامی «گویش ویستا»

مدیر گالری ویستا درباره برگزاری نمایشگاه آنلاین در دوران شیوع کرونا و استقبال هنرمندان توضیح داد.

پریسا پهلوان مازندرانی مدیر گالری ویستا در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی صبا درباره آسیب‌های وارد شده به گالری‌ها و برنامه‌های آن در زمان شیوع بیماری کرونا توضیح داد: شیوع کرونا یک بحران جهانی است که تمام کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک و عرصه هنر را تحت تاثیر قرار داده است و مشکلاتی را برای ما گالری‌داران به خصوص برای گالری‌هایی که استیجاری نیز هستند به وجود آورد.

وی افزود: در این شرایط، برای هنرمند به ویژه از لحاظ مالی، مشکلات زیادی به وجود آمد که باید کمک‌های بسیاری چه از سمت گالری‌ها و چه از سمت مسئولان انجام شود. در بسیاری از کشورها، عرصه هنر در این زمان مورد حمایت قرار گرفت اما در کشور ما همچنان چیزی مشاهده نمی‌شود.

مازندرانی درباره تصمیم و برگزاری نمایشگاه‌های مجازی گالری ویستا در شرایط شیوع کرونا گفت: ما نمایشگاهی از آثار هنرمندان خود در اسفند ماه داشتیم که در واقع می‌خواستیم کنار هم قرار بگیریم و فروش خوبی داشته باشیم اما با شیوع کرونا بلافاصله به فکر برگزاری این نمایشگاه به صورت آنلاین افتادیم و درباره آن با دیگر هنرمندان نیز صحبت کردیم و نتیجه آن برگزاری نمایشگاه «از قاب بهار» شد که تجربه اول ما به این گستردگی برای برگزاری نمایشگاه آنلاین بود و مورد استقبال نیز قرار گرفت. همچنین در آن زمان شاید ما از اولین گالری‌ها نیز بودیم که به شکل مجازی نمایشگاهش برگزار شد و خیلی از هنرمندان نیز استقبال نیز کردند و تا چندی پیش حتی سفارش خرید و  فروش داشتیم، هرچند که قیمت‌ها پایین بود زیرا از هنرمندان رقم‌های بالا نخواسته بودیم و حتی به پیشکسوتان گفته بودیم که در یک حوزه محدود، آثار کوچک را با قیمت مناسب ارائه بدهند تا علاقه‌مندان بتوانند خریداری کنند.

مدیر گالری ویستا با اشاره بر رضایت خود از نمایشگاه‌های آنلاین بیان کرد: در حال حاضر ما زیرساخت‌های خود را به سمت برگزاری نمایشگاه آنلاین سوق می‌دهیم تا آن را در آینده ادامه دهیم. شاید تدابیر جدید درباره برگزاری نمایشگاه آنلاین در آینده دیده شود ولی در نظر داریم که فروش آنلاین را داشته باشیم.

این گالری‌دار درباره برنامه‌ها و پروژه‌های گالری ویستا در این زمان اظهار کرد: ما در کنار نمایشگاه‌های مجازی خود در اینستاگرام نیز لایوها و پخش‌های زنده‌ای را با عنوان «گویش ویستا» گذاشته‌ایم که در آن سخنرانی‌هایی با استادان عرصه هنر و نظریه‌پردازان هنرهای تجسمی و هنر معاصر انجام می‌شود که مورد استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: در کنار این کارها پروژه‌ای داشتیم که گالری‌هایی که با ما همکاری داشتند انتخاب کرده و از آن‌ها خواستیم تا ۱۰ اثر از خود که در طول زمان کاریشان انجام شده است انتخاب کنند و یک رزومه و استیتمنتی را بنویسند و بفرستند که این رویداد بسیار خوب بود و می‌خواهیم آن را ادامه دهیم و هر ۱۰ روز یک بار هنرمندی، به خصوص هنرمندان جوان، به این شکل مطرح شود که البته ما این کار را با بهزاد شیشه‌گران شروع کردیم و بعد ستاره حسینی، عرفان شهیاد و به همین ترتیب دیگر هنرمندان.

مازندرانی درباره تفاوت بازخورد نمایشگاه‌های مجازی با نمایشگاه حضوری عنوان کرد: ویژگی اثر هنری و رویارویی مخاطب با هنرمند و اثر هنری از چیزهایی است که در حضور شکل می‌گیرد و هیچ وقت نمی‌تواند نمایشگاه مجازی جای نمایشگاه حضوری را بگیرn و با توجه به شرایط ما انصاف را در نظر گرفتیم تا بتوانیم در کنار هنرمند قرار بگیریم بلکه دلسرد نشود و چرخش مالی کوچکی از سمت گالری برایش ایجاد شود؛ در واقع برگزاری نمایشگاه آنلاین نوعی مسئولیت اجتماعی بود.

مدیر گالری ویستا در پایان درباره برگزاری هر دو نمایشگاه حضوری و مجازی این گالری توضیح داد: در این زمان ما تجربه برگزاری نمایشگاه حضوری را نیز داشتیم و بعد از افتتاحیه حتی کارهای هنرمندان این نمایشگاه‌ها را در فضای مجازی قرار می‌دادیم. از ابتدای کرونا ۸ نمایشگاه داشتیم که ۳ مورد آن حضوری نیز انجام شد. برای مرداد ماه نیز نمایشگاه آثار مینا فشنگچی را داریم که به صورت مجازی است در واقع ما نمایشگاه‌ها را به حالت تلفیق مجازی و حضوری انجام می‌دهیم البته شاید نمایشگاه یک هنرمند حضوری انجام نشود اما ما تلاشمان به انجام هر دوی این هاست که البته هنرمندان هم از این ایده استقبال کرده‌اند و دوست دارند حتی کارهایشان به این شکل هم دیده شود و تمایل به شرکت در پروژه های گالری ویستا دارند.

سبا جهانگیری

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است