اعتراض فلسطینی‌ها به روایت نمایشگاه «بازخواهم گشت»

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، نمایشگاه انفرادی مجتبی امینی با عنوان «بازخواهم گشت» از تاریخ 3 تا 22 مرداد ماه در گالری محسن (منفی یک) برگزار است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:«عنوان «أنا-راجع» از وقایع اعتراضی فلسطینی‌ها در نوار غزه و گسترش‌اش به شبکه‌ مجازی توییتر در سال ۲۰۱۸ الهام گرفته است. این طوفان توییتری به یاد هنرمندی به نام محمد ابوعمرو قدرت گرفت؛ مجسمه‌سازی که بر شن‌های دریا در نوار غزه، عباراتی چون «أنا-راجع» (بازخواهم گشت)، «عائدون» (رجعت‌کنندگان)، «صامدون» (ثابت‌قدم‌ها)، «الحریه» (آزادی) و اسامی شهیدان فلسطینی را به صورت برجسته حک می‌کرد تا وقایعِ درجریان را با زبان هنر و مستندنگاری به گوش جهانیان برساند. او تنها پس از گذشت یک روز از حک «أنا-راجع» بر ساحل و در راه بازگشت از یک راهپیمایی که همزمان با روز زمین بود به شهادت رسید.

میدان‌ها فضاهایی بینابینی در شهر هستند و صحنه‌ درگیری و تعارض که در کنار خیابان‌ها گاه میعادگاه جشن و سرور و گاه مفاهیم زیبایی‌شناختی ناشی از آن هستند. میدان اولین تدبیر انسان برای اجتماعی‌کردن شهر بود و بعد، آخرین چار‌ه‌ی او برای دادرسی شد. مجتبی امینی در نمایش حاضر، این رابطه‌ پیچیده میان فضا، رسانه و معناسازی را با شیوه‌‌ تکه‌چسبانی و تجمع لایه‌های برهمِ کاغذ و تصویر بیان می‌کند. او مجموعه‌ای از عکس‌های بی‌شماری را که پس از رخداد‌های مختلف سلسه‌وار در اینترنت منتشر می‌شوند، بدون دخل‌ و تصرف از زمینه‌ اصلی‌شان یعنی شهر جدا و عریان کرده و سپس آن‌ها را لایه‌به‌لایه و تکه‌تکه در قطعات و ابعاد مختلف اجرا کرده است.

امینی در این مجموعه که ترجمه «بازخواهم گشت» را برای عنوانش برگزیده در لا به لای خیابان های اقصی نقاط جهان و شبکه‌های اینترنتی که سنگرگاه و نمایشگاه مجازی اعتراض‌های سرکوب شده است سرک و سوژه‌هایی را بیرون کشیده است که در شمارش رسانه‌ها از نام فردی شان به اعداد و آمار تقلیل یافته‌اند. این بدن‌های پوسته پوسته بر بستر زمخت و ناصاف کاغذ سنباده نشسته‌اند که همچون پوشش آسفالتی شهرها زبر، خشن و بٌرّان است.

ماهیت آثار مجتبی امینی میان تصویرسازی، حجم، نقاشی و چیدمان در نوسان است. پس از تجسم بخشی به تعامل‌ها و تقابل‌های شهری (در مجموعه‌های «تلقین»، «خبط» و «اشک در شهر») و پرداختن به زندگی کارگران (در مجموعه ی «ظل»)، مفهوم «عوده» یا بازگشت دغدغه اصلی او در این مجموعه است.»

نمایشگاه «بازخواهم گشت» از تاریخ 3 تا 22 مرداد ماه در گالری محسن (منفی یک) به نشانی تهران، ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک 42 آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود. همچنین این گالری در روزهای پنجشنبه تعطیل است.

انتهای پیام/