گالری پروژه‌های آران میزبان نمایشگاه گروهی «کلمه به کلمه» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۶
پیشنهاد آخر هفته؛

گالری پروژه‌های آران میزبان نمایشگاه گروهی «کلمه به کلمه»

نمایشگاه گروهی «کلمه به کلمه» از تاریخ 3 تا 20 مرداد ماه در گالری پروژه‌های آران برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی صبا، نمایشگاه گروهی با عنوان «کلمه به کلمه» به گردآوری اکرم احمدی توانا از تاریخ ۳ تا ۲۰ مرداد در گالری پروژه‌های آران برگزار خواهد شد.

گردآورنده این نمایشگاه در بیانیه آن آورده است: «برای هنری که نقاشی را به همراهی متن ملزم می‌کرد، عجیب نیست که مستقیم و بی‌واسطه کلام را وسیله قرار دهد. این بار زمینههای تازهای نیز اضافه شده‌اند که بدون هیچ تغییری در محتوا و شکلِ کلمه و تنها با جابجایی و تغییرِ بستر معنا را دگرگون می‌کنند. حالا کلمات جابجا می‌شوند و جهان مکتوب نه فقط در کتاب و کتیبه که در هر کجای ممکن و پذیرا شکل می‌گیرد. کلمات از بستری به بستر دیگر سُر می‌خورند که در این سُریدَن‌ها هم شیب اهمیت دارد و هم میل سوژه. اما در هر بار مواجه، متن با ریزبینیِ بیش از پیش و کلمه به کلمه خوانده ‌می‌شود. در هزارتوی زمینه‌ها و در تمامی زبان‌ها، هر اختلال و ارجاع مضاعفی پیچیدگی‌های معنا را افزون می‌کند. البته در زبانِ پر تعارف و تَکَلُّف فارسی، ابهام گاهی می‌تواند نَصِّ صریح و پیراسته تلقی ‌شود و گاهی استعاره‌ای پیچیده و گمراه‌کننده؛ اما همه آبستن. نقل کلامی فاخر حالا وسیله‌ برای نقد تحکم می‌شود، معمولی‌ترین واژ‌ه‌ها به یک جریان اشاره می‌کنند، عمومی‌ترین لغات بیانیه‌های شخصی می‌شوند و خصوصی‌ترین کلمات خواست عمومی را بازگو می‌کنند. هر توصیه‌ا‌‌ی توهین تلقی می‌شود و به سخره گرفتن، کنش سیاسی و اجتماعی. به این ترتیب حتی حذف و عدمِ امکانِ دسترسی به معنا، تولید معنا محسوب می‌شود و پرشور‌ترین متن‌ها اخته و الکن…»

هنرمندان این نمایشگاه عبارتند از محمود بخشی، مهدی پازوکی، آناهیتا رزمی، زروان روح‌بخشان، نوید سلاجقه، آریتا شهرزاد، امیرحسین شهنازی، ایمان صفایی، ماهور طوسی، اله‌یار نجفی، حسین والامنش، نیکو وسلاری.

نمایشگاه «کلمه به کلمه» از تاریخ ۳ تا ۲۰ مرداد ماه در گالری پروژه‌های آران به نشانی تهران، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵ آماده بازدید علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است