مستندسازان به این درک رسیده‌اند که با مسئولان باید به زبان تصویر و فیلم حرف زد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۴
در مراسم رونمایی از مستند عنوان شد:

مستندسازان به این درک رسیده‌اند که با مسئولان باید به زبان تصویر و فیلم حرف زد!

مراسم رونمایی از مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» با حضور مشاور فرهنگی رییس جمهور برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مراسم رونمایی و اکران آنلاین مستند ۸ قسمتی «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» به کارگردانی علی خسروی و تهیه‌‌کنندگی احمد شفیعی، روز سه‌شنبه ۳۱ تیرماه در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد.

حسام‌الدین آشنا رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ابتدای این مراسم ضمن تجلیل از عوامل مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» با اشاره به شکل‌گیری نهضتی جدید در عرصه مستندسازی اظهار کرد: گردش مالی بخش کشاورزی و بخش صنعت غذای کشورمان، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، آن‌قدر است که اگر حتی یک میلیونیوم آن را برای مطالعه و به‌سازی زنجیره تولید و مصرف صنایع غذایی استفاده کرده بودیم، شاید اتفاقات دیگری در کشورمان رخ داده بود.

وی افزود: دست‌اندرکاران تولید این مستند، کسانی هستند که به مکتبی از مستندسازی روی آورده‌اند که اسم آن را می‌توان مکتب «مستندسازی_سیاستی» یا مکتب «مستندسازی سیاست‌پژوهانه» گذاشت. در واقع مستندسازان ما به این درک رسیده‌اند که حتی با مسئولان کشور هم باید به زبان تصویر و فیلم حرف زد!

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: وقتی در مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» می‌بینیم چه مقدار از محصولات در سال گذشته از درختان چیده نشده‌اند یا زایل و خراب شده‌اند، این سوال به ذهن متبادر می‌شود که این اعداد و ارقام آیا صرفا یک عدد است یا زندگی انسان‌هاست که در پشت آن پنهان است؟! این پس‌انداز انسان‌هاست که در حال نابودی است یا نبود دسترسی عده زیادی به مواد اولیه غذایی؟

مشاور رییس جمهور افزود: راه حل چنین مشکلاتی را می‌توان در مطالعات مقایسه‌ای و تطبیقی جست؟ اینکه یاد بگیریم دیگران با مشکلات‌شان چه کرده‌اند و چگونه امورشان را در زمینه امنیت غذایی اداره می‌کنند. اگر ما گرفتار موضوع‌های مهمی چون تعارض منافع، فساد، جهل و نادانی و دروغ نبودیم، وضع کنونی‌مان در خیلی از امر من‌جمله حوزه «امنیت‌غذایی» بسیار متفاوت بود.

آشنا تصریح کرد: اگر باشند کسانی که در وزارت جهاد کشاورزی شاغل هستند و همزمان در واردات منافع داشته باشند، اگر باشند کسانی که در وزارت نیرو کار کنند و در چاه‌های آب غیرمجاز منافع داشته باشند، اگر باشند کسانی که در وزارت کشور کار کنند و در انتخابات منافعی داشته باشند یا در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، با «تعارض منافع» بسیار جدی روبرو خواهیم شد و این مساله تا با قدرت_قاهره حل نشود، در بسیاری از عقب‌ماندگی‌های کشور می‌توان رد پای «تعارض منافع» را دید.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: اگر فساد بد است، باید برای همه بد باشد. نه اینکه فساد بد باشد اما برای دیگران! به طور مثال اگر قوه قضاییه به فساد درون خودش در هر دوره‌ای به شکل یکسان توجه کند و باور کند که قوه قضابیه است که باعث کاهش اعتماد مردم به عدالت شده است، با چنین مسایلی مواجه نخواهیم بود. اگر این قوه نه به دنبال افزایش نمایش عدالت بلکه به دنبال افزایش اصل عدالت باشد، اتفاقات بزرگی در کشور رخ خواهد داد. یا در مجلس شورای اسلامی؛ اگر یاد بگیریم به جای طرح شعارهای بزرگ و طرح‌های دوفوریتی توخالی، پیگیر این باشیم که چه کارها و تصمیماتی از گذشته بر زمین مانده و آن‌ها را به سرانجام برسانیم، می‌توان امید بست که مشکلات کشور به سرانجامی خوشایند برسند.

وی افزود: حتی در دولت، اگر هر دولتی چه دولت‌های قبلی، چه دولت کنونی و چه دولت‌های آینده باور کند که قبلی‌ها هم می‌خواستند کاری انجام بدهند اما نتوانستند، زودتر می‌توان به سرانجام رسیدن مسایل و مشکلات امید بست. این مشکلات ساختاری هستند که ما با آن مواجه هستیم و اگر دولت‌ها به سراغ این مشکلات نروند، همچنان پابرجا خواهند ماند!

مشاور رییس جمهور در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: آخرین نکته‌، دروغ است. دروغ رهبران به مردم، ناشی از ترس و طمع است. وقتی مردم سخنان ناراست و نادقیق زیادی از ما بشنوند، بر اعتماد آنان خدشه وارد می‌شود! در صورتی که اگر هزینه راست گفتن را با هزینه دروغ گفتن مقایسه کنیم، متوجه هزینه سنگینی خواهیم شد که دروغ گفتن برایمان به همراه خواهد داشت. اگر بپذیریم مردم می‌فهمند و نمی‌توان به همگان در همه امور و همواره دروغ گفت شاهد کاهش رواج آن خواهیم بود. در عصری که سواد رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی به این رشد و گستردگی رسیده‌اند، دروغ گفتن جسارت و حماقت می‌خواهد. چون مردم خواهند توانست به سرعت سخنان را کنار هم بگذارند و راست یا دروغ بودن آن را بفهمند.

در ادامه این مراسم و پس از سخنان حسام الدین آشنا رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری یک قسمت از مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» برای حاضران به نمایش درآمد و همزمان نیز از طریق کانال رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک در سایت آپارات بصورت آنلاین پخش شد.

پس از پایان نمایش یک از مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند»، سجاد فتاحی از پژوهشگران ارشد این موسسه به ارایه توضیحاتی درباره این مستند و مباحث مطرح شده در آن پرداخت و سپس کارگردان و تهیه‌کننده اثر نیز به بیان توضیحاتی پرداختند.

علی خسروی کارگردان مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» در این مراسم عنوان کرد: ما این فیلم را به این دلیل ساختیم تا بگوییم کشاورزی چقدر مهم است و به دنبال یافتن این سوال بودیم که چرا «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند»؟ و بقدر بضاعت و توانمان در این مستند سعی کردیم پاسخ درستی به این سوال ارایه بدهیم. در واقع اگر این مستند در حد خودش بتواند باعث شود تا مسولان به موضوع مهم کشاورزی اهمیت بیشتری بدهند بزرگترین دستاورد و جایزه برای ما خواهد بود.

احمد شفیعی تهیه کننده مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» نیز در سخنانی اظهار کرد: ما در خانه مستند و سپس گروه تولید مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» وقتی فهمیدیم که چقدر موضوع کشاورزی مهم است، تلاش کردیم تا با تولید و پخش این مجموعه مستند موضوع و اهمیت کشاورزی را به سطح رسانه‌ها بیاوریم و در صدر توجهات قرار دهیم و اگر این توجه به کشاورزی در سطح رسانه‌ها صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی افزود: من از دولت خواهش می‌کنم در همین سال پایانی دولت دوازدهم به اهمیت کشاورزی بیش از پیش توجه شود که در این صورت تاثیر آن را در جای جای کشور احساس خواهیم کرد و به همین دلیل از تمامی مردم دعوت می‌کنم تا به تماشای مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» بنشینند تا از این طریق پی به بسیاری از مشکلات موجود در کشور ببرند. ضمن اینکه در این مستند ما فقط صورت مساله طرح نکردیم و راه‌حل هم ارائه دادیم و به همین دلیل اعتقاد داریم که تماشای این اثر قطعا می‌تواند برای همه راه‌گشا باشد.

در ادامه این مراسم عباسعلی زالی وزیر کشاورزی در دولت‌های سوم و چهارم، سید حسین گلدانساز رییس پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز نقطه نظرات خود را پیرامون مسایل مطرح شده در مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» و مشکلات موجود در حوزه کشاورزی کشور بیان کردند.

در بخش پایانی این مراسم نیز سازندگان مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» مجموعه کامل ۸ قسمتی این مستند را به نمایندگی از رییس جمهور به حسام‌الدین آشنا هدیه دادن تا با توجه به اهمیت موضوع کشاورزی، از این پس دیگر هیچ میوه‌ای روی درختان باقی نماند.

از نکات قابل تامل در این جلسه، نلود حضور هیچ نماینده‌ای از وزارتخانه جهاد کشاورزی بود.

مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» مستندی است که به بررسی تحلیلی صنعت کشاورزی در محورهای تولید، عرضه، صادرات، واردات، قاچاق، دلالیسم و مدیریت کشاورزی در ایران و همچنین ارایه راهکار در هرکدام از بخش‌ها می‌پردازد که در ۸ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای در سایت‌های نمایش آنلاین فیلم عرضه شده است.

مجموعه مستند «میوه‌ها روی درخت مانده‌اند» به کارگردانی علی خسروی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی تولید شده در ‌خانه مستند انقلاب اسلامی و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است