برنامه‌‏های حمایتی معاونت فرهنگی از ناشران اعلام شد/ نمایشگاه آنلاین در دست بررسی | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۹
در پی لغو برگزاری نمایشگاه کتاب تهران؛

برنامه‌‏های حمایتی معاونت فرهنگی از ناشران اعلام شد/ نمایشگاه آنلاین در دست بررسی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‎های حمایتی این معاونت در پی برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران را تشریح کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی درباره برنامه‌های حمایتی معاونت امور فرهنگی در پی‌ برگزار نشدن سی و سومین نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران، گفت: این برنامه شامل تمام حلقه‌‏های نشر می‌شود و تلاش شده تا از پدیدآور تا کتابفروش را در بر گیرد. برای حمایت از کتابفروشی‌ها طرح‌ فصلی تابستانه کتاب در مردادماه و پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب در آبان‎ماه با افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌‏های به عمل آمده تلاش خواهد شد تا حداکثر سه هفته پس از برگزاری طرح‎های حمایتی از کتابفروشی‎ها، تسویه حساب با کتابفروشی‎های مجری انجام شود.

محسن جوادی با تاکید بر استمرار خرید کتاب از ناشران برای تقویت کتابخانه‏‌های عمومی و تخصصی با هدف حمایت از ناشران عنوان کرد: دومین حلقه مورد حمایت معاونت امور فرهنگی تسویه حساب سریع با ناشران است. با برنامه‎ریزی‎های به عمل آمده تا حداکثر یک ماه پس از تحویل کتاب به انبار و تکمیل مدارک، تسویه‎سازی با ناشران انجام خواهد شد. در همین راستا نیز پرداخت بدهی‌های خرید کتاب در چهار ماه گذشته در تهران و استان‏‌ها از مردادماه آغاز می‎شود.

معاون امور فرهنگی از حمایت این معاونت از ناشران تازه‎کاری که نخستین آثار آن‌ها در ایام کرونا منتشر شده خبر داد و گفت: این گروه از ناشران که فروش آثار آن‌ها مقارن با روزهای شیوع بیماری کرونا بوده است بر حسب کیفیت آثار چاپ شده و میزان تولید مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

محسن جوادی به امکان‌سنجی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به صورت مجازی اشاره کرد و توضیح داد: امکان برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی در دست بررسی است و تا یک ماه آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد. این اقدام به منظور تقویت نقدینگی نشر کشور و توزیع عادلانه یارانه نشر انجام می‎شود و در تلاش هستیم تا حامی‏‌های دولتی و خصوصی در برگزاری این نمایشگاه حضور داشته باشند.

وی افزود: از همین رو در موسسه نمایشگاه‎های فرهنگی ایران و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران جلسه‌هایی با این موضوع برگزار شده است. خوشبختانه با تلاش‎های خستگی‎ناپذیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نگاه ویژه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اعتباراتی برای این منظور در نظر گرفته شده است. این اقدامات برای توزیع عادلانه یارانه نشر و جلوگیری از آسیب رسیدن به کتابفروشی‎های کشور و ایجاد فرصتی برای مراکز دانشگاهی، حوزوی، آموزش‌ و ‌پرورش و کتابخانه‏‎های عمومی و تخصصی و موسسات فرهنگی برای تجهیز منابع کتابخانه‎ای است.

محسن جوادی درباره دیگر اقدامات معاونت امور فرهنگی برای حمایت از ناشران و کتابفروشان به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‎های حمایتی، تسریع در توزیع کاغذ دولتی به ناشران متقاضی خواهد بود.

معاون امور فرهنگی با تاکید بر تحقق شعار «ایران تهران نیست» در برنامه‏‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از ناشران و کتابفروشان استانی اعلام کرد: اعتبار خرید کتاب استانی در مراکز استان‌‏ها تا سقف ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و صورتحساب‎های ارسالی ظرف ۱۵ روز تسویه خواهند شد. در این راستا تفاهم‎نامه با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز برای ارسال محموله‏‌های فرهنگی(کتاب) برای تابستان و پاییز تمدید شده است.

وی اصلی‎ترین برنامه معاونت امور فرهنگی برای حمایت از ناشران را که در آستانه نهایی شدن است، ایجاد فرصت‎های مناسب برای دریافت تسهیلات ویژه اعلام کرد و عنوان کرد: این اقدام با همکاری چند سازمان و بنگاه اقتصادی دولتی و خصوصی در حال انجام است و به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد. همچنین با هماهنگی‎های انجام شده با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال صدور کارت اعتباری خرید فرهنگی هستیم.

جوادی در پایان از آمادگی معاونت امور فرهنگی برای دریافت پیشنهادهای فعالان حوزه کتاب خبر داد و گفت: معاونت امور فرهنگی از پیشنهادهای فعالان حوزه کتاب و رسته‎های متنوع این حوزه استقابل می‏‌کند و در تلاش است تا امکانات بیشتری در این حوزه به اهالی نشر و کتاب ارایه دهد.

بر اساس اعلام صریح دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف همگانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع در سطح کشور و همچنین نبود چشم‌انداز روشن در امکان برگزاری نمایشگاه در ماه‌های آتی، شورای سیاست‌گذاری برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری را منتفی دانست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000