فریبای «شاهرگ» پیچیده و تاثیرگذار است/ عاشق نقش‌های دور از خودم هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۴
آزاده زارعی در گفتگو با صبا:

فریبای «شاهرگ» پیچیده و تاثیرگذار است/ عاشق نقش‌های دور از خودم هستم

بازیگر سریال «شاهرگ» می گوید هیجان و تعلیق موجود در این سریال باعث جذابیت آن شده است.

آزاده زارعی بازیگر سینما و تلویزیون که این روزها سریال «شاهرگ» را روی آنتن شبکه دو سیما دارد در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره علت کم کاری خود در این سال‌ها پس از حضور متفاوت و موفق در سریال «آوای باران» به کارگردانی حسین سهیلی زاده اظهار کرد: همیشه سعی در انتخاب‌هایی دارم که همین کلمه موفقیت را بشود در وجود آن داستان و کاراکتر دید و به همین دلیل است که شاید تا رسیدن به انتخاب بعدی‌ام کمی زمان یا وسواس ایجاد شود.

بازیگری یک نوع عشق است

وی ادامه داد: دوست دارم در کاری حضور داشته باشم که کل کار دارای یک وقاری باشد و کاراکتری را که بازی می‌کنم از خودم نمره قبولی بگیرد نه اینکه صرفا فقط بازی کنم و هر نقشی را بپذیرم. در انتخاب نقش‌هایم داستان، کست کار و کاراکتر برایم مهم است نه اینکه صرفا به تعدد کار فکر کنم چراکه معتقدم بازیگری شغل نیست بلکه یک نوع عشق است و انسان عاشق باید حواسش به عشقش باشد.

بازیگر «شاهرگ» تاکید کرد: البته با شرایط حاکم بر سینما و تلویزیون من شاید آرمانی فکر می‌کنم اما مسیری که برای خودم انتخاب کرده‌ام مسیر بسیار سختی است و لازمه آن صبر زیاد است. درست بودن بهتر از زیادی بودن است و به غیر از چند پیشنهاد که از وسواس به خرج دادنم پشیمان شدم بقیه موارد از نه گفتنم راضی‌تر بوده‌ام.

فریبا در «شاهرگ» با دیگر نقش هایم متفاوت است

زارعی با اشاره به اینکه «شاهرگ» سومین تجربه‌اش در سریال‌های تلویزیونی است که چهارچوب و ساختار کاملا متفاوتی نسبت به بقیه دارد، درباره اینکه چگونه به این مجموعه معرفی شد، عنوان کرد: از طریق امیر سلیمانی برنامه‌ریز پروژه که قبلا هم سابقه همکاری با هم را داشتیم به کار معرفی شدم و با کارگردان و تهیه‌کننده درباره بازی در نقش فریبا، داستان و خط قصه‌ای که برای او در این مجموعه اتفاق می‌افتاد، صحبت کردیم و برای من جذاب بود و فکر می کنم همین متفاوت بودن (نقش فریبا) باعث شد این همکاری رقم بخورد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پیشنهاد بازی در این سریال را پذیرفت، خاطرنشان کرد: ساختار معمایی و تریلر بودن خط داستان که مخاطب را دچار احساساتی توام با هیجان و تعلیق می‌کرد، برایم جذاب بود و اینکه حس می‌کردم مخاطب اقدام به پیش‌بینی‌هایی می‌کند که اغلب ناموفق هست. همچنین اضطراب‌ها، شگفت‌زدگی و پیچ و تاب‌هایی را که داستان در فکرها ایجاد می‌کرد، دوست داشتم.

بازیگر «آوای باران» افزود: زمانی که داستان را خواندم از ابتدا می‌دانستم با یک قصه مردانه روبه‌رو‌ هستم. شخصیت فریبا در ابتدا یک انفعالی دارد اما هر چه داستان جلوتر می‌رود شخصیتی از فریبا می‌بینم که دلیل انفعالش معنی پیدا می‌کند و این دو بخش از تفاوت در یک نقش برایم جذاب بود. فریبا کاراکتری عجیب، پیچیده، تاثیرگذار است که انتخابش کردم و در حال حاضر نیز دوستش دارم.

از هیچ پلانی ساده نمی گذرم

زارعی درباره چالش‌هایی که در ایفای نقش فریبا با آن روبه‌رو بوده است، توضیح داد: من قبل از زندگی کردن در یک نقش ابتدا تلاش می‌کنم که آن کاراکتر را درک کنم و آن قدر به آن نقش فکر می‌کنم که تکه‌ای از خود من بشود. زمانی که آن کاراکتر در مغزم رخنه کند در وجودم می‌نشیند چراکه دیگر آزاده نیست که فکر می‌کند در این موقعیت باید چه واکنشی داشته باشد بلکه کاراکتر است که تو را وادار می‌کند چگونه راه بروی، حرف بزنی و….این یک کلیت برای من است. البته همیشه قبل از بازی حتی درباره یک پلان بسیار ساده نیز فکر می‌کنم و از هیچ پلانی ساده نمی‌گذرم و به نظرم یک بازیگر مداوم در حال چالش با خود و کاراکتر است.

وی با اشاره به اینکه شاید بعد از تمام شدن سریال بهتر بتواند درباره نقش فریبا حرف بزند در جواب به این سوال که آیا فریبا ما به ازای بیرونی دارد یا نه، تصریح کرد: از نگاه من همه شخصیت‌های «شاهرگ» در یک دوره زمانی خاصی مابه ازای بیرونی داشتند و دقیقا در بطن همین جامعه زندگی کرده‌اند. همین خاصیت کاراکترها است که سریال را برای گروه سنی درخور خودش از همین ابتدا جذاب کرده است.

مخاطب تفاوت بین ادا درآوردن  زندگی کردن در آن نقش را می‌فهمد

بازیگر «شاهرگ» درباره استقبال مخاطبان از حضورش در این مجموعه گفت: نقش فریبا هنوز در داستان به لحظه اوج درگیر کردن مخاطب نسبت به خودش نرسیده است اما هر آنچه از بازخورد مردم بعد از هر کاری لمس می‌کنم، بیشتر متوجه می‌شوم که مخاطب به شدت تفاوت بین ادا درآوردن و خلق یا زندگی کردن آن نقش را می‌فهمد و بنا به اعتمادی که به پرداختن نقش فریبا قبل از بازی کردن آن در ذهن خودم دارم طبیعتا مانند دفعات قبل بازخوردهای مثبت اطرافیان را نسبت به آن پیش‌بینی می‌کنم.

زارعی درباره همکاری با سیدجلال اشکذری کارگردان و نویسنده این مجموعه و اینکه چه قدر کارگردان در هدایت نقش او موثر بود و چه قدر این شخصیت حاصل تلاش بازیگر و فیلمنامه به لحاظ پرداخت شخصیت است، مطرح کرد: کار کردن با سیدجلال اشکذری بسیار خوشایند بود. ایشان دست بازیگر را برای ایفای نقش خود باز می‌گذاشت و سعی می‌کرد بازیگر راحت باشد البته کارگردان قطعا هدایت‌گر است اما اکثرا با صحبت کردن و ‌تمرین قبل از سکانس به یک کلیت مشترکی می‌رسیدیم و فقط در اجرا روتوش‌های کوچکی انجام می‌شد.

آرامشی که در پشت صحنه سریال حاکم بود

وی افزود: نکته‌ای که کار کردن در «شاهرگ» را برایم جذاب کرده بود آرامش آن بود. من هیچ وقت صدای داد و تنشی از ایشان ندیدم و طبیعا وقتی کارگردان در آرامش کار کند این آرامش به گروه نیز تسریع پیدا خواهد کرد و این نکته مهمی است.

زارعی بیان کرد: از همکاری با تک تک عوامل «شاهرگ» که یک گروه آرام و بی حاشیه بودند، لذت بردم. گروه بازیگران این مجموعه بیشتر رفیق یکدیگر بودند تا همکار. لازم است از لحظات شیرین و خاطره انگیزی که با مرحوم سیروس گرجستانی در «شاهرگ» داشتیم نیز یاد کنم. روحشان شاد.

نگاهم بیشتر به نوع شروع خط داستان و پایان آن است

بازیگر «آوای باران» درباره ملاک‌های خود برای انتخاب نقش‌ها و اینکه حضور در نقش های منفی را بیشتر دوست دارد یا مثبت، گفت: من یا بهتر بگویم هیچ بازیگری در قالب حرفه‌ای درگیر قطب‌های منفی یا مثبت شخصیت نمی‌شود شاید زمانی که نوجوان بودم پافشاری برای جذب یک جهت داشتم منتها در این روزهای کاری ام نگاهم بیشتر به نوع شروع خط داستان و پایان آن است و اینکه اگر آن نقش را که به من پیشنهاد می‌شود از داخل داستان قلم بگیریم چه اتفاقی برای باقی عنصرهای قصه می‌افتد. شاید این ارزیابی یک مرحله اصلی و پلتفرم مهمی برای انتخاب کردن نقش‌هایم باشد. در کل عاشق نقش‌های سخت، متفاوت و دور از خودم هستم.

زارعی در پاسخ به این پرسش که دوست دارد چه نقشی در آینده به او پیشنهاد بشود؟ اظهار کرد: فکر من درگیر پیشنهاد شدن یک نقش خاص نیست چراکه این کار قسمت شخصیت‌پردازی ذهنم را در یک انتظار خاص نگه می‌دارد و باعث می‌شود به عملکردش لطمه بزنم اما هر بازیگری یک روزی در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که باید فکر کند چه کار نکرده‌ای دارد. من نیز برای آن مرحله از زندگی هنری‌ام حتما برنامه خاصی دارم اما در حال حاضر تمام پیشنهادهایم را نسبت به خود آن داستان و شخصیت می‌سنجم و دوست دارم.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول صحبت روی یک پروژه سینمایی هستم که باز تجربه‌ای کاملا متفاوت است. همین تفاوت من را به انجام دادن آن نزدیک کرده است. قطعا در زمان مناسب‌تری اخبار تکمیلی توسط خود پروژه اعلام می‌شود.

سریال «شاهرگ» به کارگردانی سیدجلال اشکذری و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی از ۷ تیرماه از شبکه دوسیما روی آنتن رفته است.

این سریال ۳۰ قسمتی که برای پخش از شبکه دو سیما تولید شده است، به روایت داستانی پرچالش از دهه ۶۰ می پردازد.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است