اثر جدید حاتم عسگری منتشر شد/ انتشار جلد دوم «ردیف میرزاعبدالله برای تار» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۳
محمد موسوی در گفتگو با صبا:

اثر جدید حاتم عسگری منتشر شد/ انتشار جلد دوم «ردیف میرزاعبدالله برای تار»

مدیر انتشارات ماهور از انتشار چند اثر مکتوب موسیقایی خبر داد و توضیحاتی درباره آنها ارایه داد.

محمد موسوی مدیر انتشارات ماهور در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا گفت: انتشارات ماهور در ایام کرونا چند اثر منتشر کرده است و هدفمان این بود که در ایام شرایط مخاطبان بیشتر با هنر ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: اولین اثر جلد دوم «ردیف میرزاعبدالله برای تار» بر اساس اجرای نورعلی برومند است و در دستگاه‌های سه‌گاه، چهارگاه، ماهور، همایون، آواز بیات اصفهان و دستگاه‌های نوا و راست و پنجگاه است که نت ‌نگاری و تجزیه و تحلیل توسط حسین مهرانی انجام شده است.

موسوی در توضیح بیشتر این کتاب عنوان کرد: مجموعه‌ کتاب دو جلدی «ردیف میرزا عبدالله» دارای دو بخش است؛ بخش اول که در جلد اول آمده به نظرات و تئوری مؤلف در زمینه‌های مختلف مبانی و تجزیه و تحلیل، اصول و قواعد انگشت‌گذاری و مضراب‌گذاری، ثبت، معرفی و نام‌گذاری مُتیف‌ها در دو بخش ساده و مرکّب و همچنین نام‌گذاری فیگور ملودی‌ها و مرتب کردن آنها بر اساس حروف الفبا شامل دوتایی‌ها، پروانه‌ها، پنجه‌ها و تحریرها با کمک گرفتن از ردیف‌های دیگر اختصاص دارد. بخش دوم نت ‌نگاری و تجزیه و تحلیل گوشه‌های ردیف است که در آن به نگارش دقیق تکنیک‌ها شامل ریتم، فاصله‌ها، علائم سرکلید و متغیرها در متن گوشه‌ها و غیره و جمله‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها و همچنین نگارش دقیق مضراب‌ها و انگشت‌گذاری‌ها که معرف استیل نوازنده هستند، پرداخته شده است.

مدیر انتشارات ماهور همچنین از انتشار «ردیف میرزاعبدالله برای ساز قانون» خبر داد و تاکید کرد: این اثر به روایت نورعلی برومند است که تنظیم و اجرا به عهده پریچهر خواجه بوده است. اجرای درست و دقیق موسیقی ایرانی، به‌ویژه در امر بداهه‌نوازی و بداهه‌خوانی، مستلزم آشنایی و اشراف به ردیف این هنر است و این مهم، مطلبی است که همواره بزرگان این هنر بی‌بدیل بر آن توصیه‌های اکید داشته‌اند. از میان آثار به‌جای مانده در این زمینه می‌توان به ردیف مدون و معتبر میرزا عبدالله اشاره کرد که یکی از جامع‌ترین و شاخص‌ترین منابعی است که امروزه اکثریت قریب به اتفاق موسیقیدانان ایران به آن استناد می‌کنند. در این مجموعه‌ هفت دستگاه از ردیف یاد‌شده با تکنیک‌ها و قواعد نوازندگی ساز قانون تنظیم و نواخته شده است که به‌ جهت اشاعه و آموزش نوازندگی این ساز به علاقه‌مندان تقدیم می‌شود.

وی افزود: «ردیف آوازی، آواز افشاری و بیات‌ ترک» با آواز حاتم عسگری فراهانی از سوی انتشارات ماهور منتشر شده است که نوازندگی تار به عهده غلامحسین بیگجه‌خانی بوده است. در مقایسه با آوازهای متداول که در آن ها معمولاً با انتخاب یک غزل، گوشه های اصلی یک دستگاه یا آواز همراه با ابیات آن خوانده می شوند آوازهای افشاری و بیات ترک که در این مجموعه می شنوید متفاوت هستند، هم در تعدد و تنوع گوشه های خوانده شده و هم در انتخاب اشعار متفاوت در اوزان مختلف شعری متفاوت است.

مدیر انتشارات ماهور از انتشار آلبوم «خوشنویسی» خبر داد و خاطرنشان کرد: آهنگساز این اثر رضا والی است و نوازندگان این اثر داریوش ثقفی سنتور، کارُل او ویولنسل، پاول تاوب فلوت، چارلز ودربی ویولن، کُرین فوجیوارا ویولا و… هستند.

وی در پایان گفت: رضا والی درباره این اثر می گوید در سال ۲۰۰۰ از نظام موسیقایی اروپایی فاصله گرفتم و به ساخت موسیقی بر اساس نظام موسیقی ایرانی دستگاه و مقام روی آوردم. از سال ۲۰۰۰ تاکنون اهداف من در حوزه  آهنگسازی و زیبایی شناسی استفاده از سیستم کوک سنتی ایرانی یا کوک ترکیبی به جای سیستم کوک اروپایی مبتنی بر اعتدال مساوی در زیر به سیستم های کوک سنتی ایرانی و ترکیبی پرداخته ام، استفاده از چندصدایی ایرانی و خاورمیانه ای که ویژگی ذاتی نظام دستگاهی–مقامی است به جای چندصدایی اروپایی است. استفاده از فرم های موسیقایی نظام دستگاهی و مقامی مانند بسط موزاییک وار و لایه بندی سیال به جای فرم های موسیقایی اروپایی و همچنین به کارگیری فرم های موسیقایی متعلق به موسیقی ایران/خاورمیانه در قرون وسطا است. همچنین گسترش ساختار ریتمیک موسیقی و افزودن چرخه های ریتمیک نظام دستگاهی مقامی موسوم به اصول برای پرداختن به اهداف بالادست به کار ساختن مجموعه ای از قطعات مجلسی با عنوان «خوشنویسی» شدم. این آلبوم خوشنویسی شماره ۱ تا خوشنویسی شماره ۱۲ را شامل می شود که در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ ساخته شده اند.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است