حضور در جشنواره موسیقی جوان نیازمند قابلیت‌های مافوق استاندارد است | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۷
داوران بخش ساز فلوت مطرح کردند:

حضور در جشنواره موسیقی جوان نیازمند قابلیت‌های مافوق استاندارد است

داوران بخش ساز فلوت چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره بازبینی آثار مرحله اول جشنواره نکاتی را عنوان کردند.

به گزارش صبا، آذین موحد از اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازبینی آثار گفت: با توجه به نگاه جدی و اصولی‌تری که به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، کمک ‌کردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.

وی درباره شرکت‌کنندگان توضیح داد: حضور در جشنواره نیازمند این است که فرد قابلیت‌های مافوق استاندارد داشته باشد. فکر می‌کنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مساله دارد. افرادی که تصمیم می‌گیرند در این مسابقه شرکت کنند اشخاصی هستند که به‌دلیل نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند که مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت‌های خاص‌تری دارند که بتوانند در مسابقه شرکت کنند. در ارتباط با ساز فلوت، بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشحالی دارد.

این عضو هیات داوری در توصیه به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان کرد: فکر می‌کنم امسال مرحله دوم، هم هیجان‌انگیز است و هم با یک سری ابهامات روبه‌رو شویم. تاکنون هیچ‌وقت تجربه چنین مرحله دومی را نداشته‌ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویلن و ویلنسل می‌بایست با پیانو همراهی کنند که این امر به راحتی نمی‌تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می‌رود.

موحد با اشاره به اینکه این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار کرد: من از اینکه نتایج بخش زیادی از آموزش‌های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. علیرغم اینکه بخش عمده‌ای از ما معلم‌ها به ویژه در حوزه نوازندگی با نگرانی و نبود اطمینان وارد آموزش آنلاین از طریق پلتفرم‌های مجازی شدیم، اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت‌آمیز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در این بستر آموزش دادیم اما لزوما به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان می‌دهد که ظاهرا آموزش مجازی به ویژه برای افرادی که دوره‌ای را به‌صورت حضوری کار کرده‌اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.

مجید سینکی نوازنده و از داوران بخش فلوت در ادامه درباره آثار مرحله اول گفت: واقعیت این است که انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شرکت کرده بودند و انتخاب از بین آن‌ها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فکر می‌کنم مهم، درک هنری از ماهیت کاری است که انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گاهی حس می‌کنم نوازنده‌ها به محض اینکه می‌بینند قطعه درآمده، آن را رها می‌کنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه‌ای آشنا می‌شویم، درکی از فضای قطعه پیدا می‌کنیم. فکر می‌کنم بسیاری از نوازنده‌ها در گروه الف به این درک نرسیده بودند. به همین دلیل است که می‌گویم قطعه‌ها نصفه نیمه رها شده بودند.

سینکی درباره ملاک بازبینی آثار توسط داوران اظهار کرد: مجموع ویژگی‌هایی که یک نوازنده را می‌سازد؛ نحوه مواجه شرکت‌کنندگان با قطعه و درک آن‌ها نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، بررسی می‌شود.

داور بخش فلوت جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله نخست دارد، بیان کرد: نکاتی را که گفتم برای مرحله نهایی رعایت کنند. شرکت‌کنندگانی که به اینجا می‌آیند اصولا نخبه‌های جامعه ما هستند. باید درکی نسبت به نخبگی داشته باشیم. صرفا کار فیزیکی و مکانیکی انجام نمی‌دهیم، بلکه کاری در سطح عالی انجام می‌دهیم. استانداردهای این کار بین‌المللی است و باید در آن سطح کار کنیم.

وی درباره افزایش قیمت ساز فلوت عنوان کرد: ساز فلوت در حال حاضر به دلیل مسایل اقتصادی کمتر در ایران پیدا می‌شود و متاسفانه بسیار گران است.

سینکی در پایان درباره کلاس‌های آموزشی خود گفت: کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار می‌کنم و چاره‌ دیگری نیست. با تجربه‌ای که به نسبت اوایل کرونا به دست آمده، حتما کیفیت نیز در آینده بالاتر می‌رود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000