گالری‌دار شدن مجموعه‌داران اقتصاد هنر را بهم ریخته است/ پیشنهاد به حراج تهران | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۲

گالری‌دار شدن مجموعه‌داران اقتصاد هنر را بهم ریخته است/ پیشنهاد به حراج تهران

مدیر مسئول گالری فلاح زاده که از سال 1381 آموزشگاه هنرهای تجسمی خود را با مجوز درجه یک هنری برپا کرده است از فعالیت های هنری خود، برنامه هایش برای حمایت از هنرمندان جوان و پیشنهادهایی برای حراج تهران سخن گفت.
رضا فلاح زاده مدیر مسئول گالری فلاح زاده در گفتگو با خبرنگار صبا درباره  شروع فعالیت های هنری خود گفت: از سنین قبل از دبستان علیرغم مخالفت های پدر که نظامی سختگیری بود به هنر علاقه داشتم و با ذغال روی مقوا و جعبه های خالی نقاشی می کردم.
وی افزود: ماموریت های پی در پی پدرم به شهرهای مختلف، راه رسیدن به آرمان هایم را فراهم کرد که در اولین قدم توفیق یافتم در سن ۱۴ سالگی به مدت ۲ سال از آموزش های علی اکبر صنعتی در کرمان بهره مند شوم. ایشان نه تنها تکنیک آبرنگ را به من آموختند، بلکه همزمان درس های اخلاق را هم از این استاد حامی یتیمان آموختم.
این هنرمند نقاش با اشاره به اینکه سپس در اصفهان آموزش دیده است، بیان کرد: در اصفهان از محضر سمبات که استاد مسلم نقاشی آبرنگ بودند، بسیار بهره مند شدم. کار با آبرنگ نگاه آبستره به طبیعت و موضوعاتی را که از ملزومات کار با این تکنیک است در من تقویت کرد. در آن زمان با جعبه آبرنگ به دل طبیعت و کوچه و بازار می رفتم و با همان نگاه قبل از اینکه زاویه نور آفتاب عوض شود، یادداشت های سریع رنگی برمی داشتم. حاصل این یادداشت ها برگزاری چند نمایشگاه بود از جمله در سال ۱۳۸۱ پس از سال ها مجموعه ای از یادداشت های زندگی و طبیعت را تحت همین عنوان با ۸۲ اثر در تالار آبی کاخ نیاوران به نمایش گذاشتم. علاوه بر نقاشی در دوره نوجوانی ام دوره های مختلف خوشنویسی را در انجمن خوشنویسان تا درجه ممتاز گذرانده ام.
این هنرمند که تکنیک های پیشرفته طراحی فیگور را نزد منوچهر معتبر آموخته و از آموزش های محسن وزیری مقدم نیز بهره مند شده است، نقطه عطف کارنامه هنری خود را تاثیرپذیری از وزیری مقدم ذکر کرد و افزود: حدود سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۱ در خدمت استاد وزیری مقدم بودم و ایشان باعث دور شدن بیشتر من از المان های مفهومی شدند. وزیری مقدم تاکید داشت تکنیک آبرنگ نگاه آبستره را در من بوجود آورده است ولی باید برای ورود به دنیای مدرن از المان های مفهومی دور شوم.
آشنایی با خالق مجسمه کوهنورد میدان دربند
مدیر مسئول گالری فلاح زاده درباره آشنایی خود با رضا لعل ریاحی هنرمند نقاش و خالق مجسمه «کوهنورد» در میدان دربند گفت: از طرف شرکت مخابرات برای ماموریتی به آلمان اعزام شدم و بعد از ۲ ماه به بروکسل و بلژیک رفتم و در «رویال آکادمی بروکسل» رضا لعل ریاحی را ملاقات کردم. ایشان از دوران دانشکده افسری پدرم را می شناختند و من را کمک کردند تا در رشته نقاشی در رویال آکادمی مشغول به تحصیل شوم.

وی درباره ایده خود در زمینه اجرای نقاشی با تکنیک انفجار رنگ روی بوم توضیح داد: در زمان تحصیل در بروکسل، در کارگاه دو نفر از استادان آکادمی به عنوان دستیار مشغول به کار بودم. در آنجا با استفاده از انژکتور کامیون های از رده خارج شده و تلفیق آن با موتور جارو برقی موفق به ساختن پمپ رنگپاش شدم که سر و صدای زیادی داشت و به وسیله باد، هارمونی و همنشینی رنگ ها را مستقیم روی بوم ایجاد می کردم که پانزده اثر خلق شده با این شیوه را در نمایشگاهی به نمایش گذاشتم.

فلاح زاده افزود: این تکنیک را در مهرماه ۱۳۹۰ در شبکه «سحر» به صورت ورکشاپ در کارگاهم اجرا کردم که برای مخاطبان اروپا چندین بار به نمایش درآمد. همچنین در این زمینه با شبکه «العالم» در شبکه چهار سیما و با برنامه «چشم شب روشن» (شبکه چهار) مصاحبه کرده ام.
این هنرمند نقاش، درباره راه اندازی گالری خود اظهار کرد: قبل از دریافت مجوز آموزشگاه هنرهای تجسمی با درجه یک هنری در سال ۸۱ مشغول تدریس بودم و از همان مکان به عنوان گالری هم استفاده می کردم و گالری من مکانی برای برگزاری جلسات با هنرمندان و بحث و تبادل نظر بود.
چطور شرایط اقتصادی هنرمندان را تحت فشار می گذارد
مدیر مسئول گالری فلاح زاده که برگزاری بیش از ۴۸ نمایشگاه انفرادی در ایران و کشورهای دیگر، شرکت در چندین اکسپوی تالار وحدت و مجموعه فرهنگی هنری صبا را در کارنامه هنری خود دارد در بخش دیگر صحبت هایش درباره بازار خرید و فروش آثار هنری و اقتصاد هنر بیان کرد: بالا رفتن تورم و فشارهایی که به همه اقشار مردم و اصناف وارد شده است روی هنرمندان و گالری داران از یکطرف و صدور مجوز گالری برای مجموعه داران از طرف دیگر باعث رکود و معیوب شدن چرخه اقتصاد هنر شده است. وقتی هنرمندی که در این شرایط با تحمل فشارها، هزینه های بالای تهیه مصالح کارش و اجاره کارگاه، آثاری را خلق می کند و برای برگزاری نمایشگاه ناچار است در نوبت های طولانی گالری ها در انتظار بماند، امیدش این است که آثارش توسط مجموعه داران خریداری شود ولی این اتفاق نمی افتد زیرا غالب مجموعه داران خود صاحب گالری شده اند. در چنین شرایطی طبیعی است که چرخه اقتصاد هنر بهم می ریزد.
یک پیشنهاد برای حراج تهران

فلاح زاده درباره حراج تهران و امکان عرضه آثاری از هنرمندان مختلف در این حراج بیان کرد: نحوه راهیابی آثار به حراج تهران نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. در طول سال های گذشته تاکنون، مسئولان برگزاری حراج، آثارشان را فقط از چند گالری مشخص قبول می کنند و هنرمندان همه گالری ها این توفیق نصیبشان نمی شود. پیشنهاد من این است که با نظارت انجمن های هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، تیمی متشکل از کارشناسان شامل مدیران با سابقه گالری ها، هنرمندان پیشکسوت، کیوریتورهای باسابقه، نماینده انجمن های هنری و کارشناسان هنری وزارت ارشاد تشکیل شود و چند ماه قبل از شروع حراج، با اعلام فراخوان از بین همه آثار دریافت شده، بهترین آثار را از بین آثار هنرمندان پیشکسوت و جوان انتخاب  کنند و این آثار به حراج راه پیدا کند، اما در چند سال اخیر شاهد بوده ایم که در حراج ها بیشتر آثار هنرمندان فقید شرکت داده می شود و حضور هنرمندان جوان بسیار کمرنگ است.

فلاح زاده درباره طرح تعاونی گالری داران نیز توضیح داد: تعاونی گالری داران با همت زنده یاد مسعود میثمی، شیث یحیایی و جمعی دیگر از گالری داران باسابقه و بنده، سال های زیادی با جدیت برپا بود و هرماه با تشکیل جلسات با حضور اعضا، مشکلات گالری داران رسیدگی می شد. حتی تعامل سازنده ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برقرار بود اما امروز برخی از گالری داران به صورت تیمی مشغول کار هستند و انجمنی که در خلال یک سال گذشته تاسیس شده، شامل همه گالری ها نیست و فقط تعداد محدودی از گالری ها را دربرمی گیرد.
فلاح زاده در پایان درباره برنامه آتی گالری فلاح زاده تصریح کرد: فراخوانی برای برگزاری نمایشگاه نقاشیخط و خط نقاشی اعلام کرده ایم که هدف ما از برگزاری این نمایشگاه، نشان دادن اختلاف این دو سبک در هنر تجسمی است. هدف این فراخوان ایجاد تعامل، گفتمان بین هنرمندان و روشن شدن تفاوت های بین این دو حوزه است. این نمایشگاه در تاریخ ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد و تلاش خواهم کرد از کارشناسان هر دو حوزه در این نمایشگاه دعوت کنم.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است