این صداوسیمایی نیست که من در آن بزرگ شدم/ دچار قحطی مجری شده‌اند | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶
داریوش کاردان در گفتگو با صبا:

این صداوسیمایی نیست که من در آن بزرگ شدم/ دچار قحطی مجری شده‌اند

داریوش کاردان که از قدیمی های رادیو و تلویزیون است، نقدهایی به طنزهای رادیویی و حضور سلبریتی‌‌ها به عنوان مجری در تلویزیون دارد و شرایط فعلی را برای کار کردن خودش مناسب نمی داند.
داریوش کاردان مجری، بازیگر، دوبلور و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار صبا از کار جدید خود به نام «بهترین سال‌های زندگی ما» به کارگردانی احمد کاوری و تهیه‌کنندگی محمودرضا تخشید اینگونه گفت: داستان سریال «بهترین سال‌های زندگی ما» از آنجایی شروع می شود که مردی از جنوب کشور برای پیدا کردن کار به شمال کشور مهاجرت می کند و با ۲ خانواده‌ در شمال آشنا می شود که من هم نقشی در یکی از این خانواده‌ها دارم. در ادامه داستان وصلتی بین خانواده‌ای که من در آن نقش دارم با خانواده آن مرد صورت می گیرد.
بازی در سریال «بهترین سال‌های زندگی ما»
وی درباره نقش خود بیان کرد: من در نقش فردی هستم که اصالتا آذری است ولی در رشت و اطراف آن شهر بزرگ شده و کار کرده است. این مرد وضع مالی خوبی دارد و به اصطلاح دستش به دهنش می رسد. نقش من با اینکه ذاتا آدم بدی نیست ولی در عین حال همه وسوسه‌ها مانند مال اندوزی، سود بیشتر و… که سراغ یک آدم معمولی می آید سراغ این فرد هم می آید و در ادامه کارهایی انجام می دهد که در عرف جامعه پسندیده نیست.
به گفته کاردان، داستان سریال «بهترین سال‌های زندگی ما» از چهل سال پیش تاکنون را روایت می کند.
بازیگر سریال «سال‌های مشروطه» افزود: از زمان جوانی تا پیری این فرد در داستان نشان داده می شود و در زمان جنگ هم اتفاقاتی رخ می دهد که این فرد هوس می کند پولدار‌تر شود. در این سریال یک بخشی را من بازی کردم ولی حدیثه تهرانی که نقش دختر من را بازی می کند یا نقش همسر من که سهیلا رضوی بازی کرده‌ بسیار مهم است. در مجموع قصه یک خانواده معمولی است که از قبل انقلاب شروع می شود و تا بعد از جنگ ادامه دارد.
«دنیای گمشده» طنز بی هدف ندارد
وی درباره بازی در سریال «دنیای گمشده» به کارگردانی امین امانی نیز گفت: «دنیای گمشده» قصه قشنگی است و علاوه بر اینکه از درام خوبی برخوردار است نوعی طنز هم در کار وجود دارد البته از این دست طنزهای بی هدف که یک سری چیزها به سمت هم پرت می کنند، نیست و فیلمنامه قصه و موضوع دارد. اتفاقات طنزی که در سریال رخ می دهد برای مخاطب لذت بخش خواهد بود.
کاردان ادامه داد: بازیگران خوبی مانند آرش نوذری، نصرالله رادش، شراره رخام، لعیا زنگنه، ثریا قاسمی و بقیه دوستان در این سریال بازی کرده‌اند.
بازی در نقش روحانی
وی در توضیح نقش خود در سریال «دنیای گمشده» و داستان سریال مطرح کرد: در این سریال نقش یک روحانی مسن را بازی می ‌کنم که یک شاگرد جوانی دارد و داستان حول آن طلبه جوان که در یک روستا زندگی می کند می چرخد. به این صورت که آن طلبه ناگهان متوجه می شود که یک کارخانه در تهران به ارث برده است.
کاردان درباره زمان پخش سریال «دنیای گمشده» توضیح داد: قرار بود کار آماده شود و به ماه رمضان برسد ولی نرسید و تشخیص داده‌اند که کار بعد از ماه رمضان پخش شود بهتر باشد.
این بازیگر درباره واکنش مخاطب به سریال های رمضانی توضیح داد: بعضی‌ها معتقدند که بیننده سریال های رمضانی زیاد است اما نظر من این است که بیننده زیاد به عمق ماجرا پی نمی برد چون ممکن است شبی چهار سریال ببیند.
به گفته وی، ممکن است سریال «دنیای گمشده» اوایل تابستان از شبکه ۲ پخش شود.
بحران سلبریتی ها با ستاره مربع کنارشان
مجری مسابقه «ثانیه‌ها» در پاسخ به این پرسش که در عرصه اجرا کار جدیدی دارد یا خیر، بیان کرد: در عرصه اجرا یا من توبه کرده‌ام یا دوستان من را توبه داده‌اند! متاسفانه الان تلویزیون آنقدر غرق در سلبریتی‌ بازی شده که فضای اجرا سردرگم شده است. با تمام احترامی که برای بازیگران قائل هستم ولی این‌ افراد را آورده‌اند به عنوان مجری در برنامه‌ها و یک ستاره مربع هم کنارشان گذاشته‌اند.
وی ادامه داد: تکلیف اجرا در صدا و سیما معلوم نیست. آمدن خوانندگان و بازیگران از سینما و تلویزیون به عرصه اجرا باعث شده‌ است مجریان باسابقه و کاربلد کم کم در حاشیه بروند و  انگار فقط چهار، پنج نفر بلد هستند اجرا کنند؛ تازه اگر بلد باشند.
کرکره «کاردان ها» را بی دلیل پایین کشیدند
کاردان درباره آخرین کار اجرا خود گفت: «کاردان‌ها» آخرین کار اجرای من بدون هزینه با دکوری ساده در قالب گفتگوهای بسیار خوب و مفید با علی مطهری، بیژن زنگنه و از هنرپیشه‌ها سعید راد بود. از بین همه، کاردان‌ها را انتخاب کرده بودیم، کسانی که بسیار کاربلد بودند. نمی دانم تا چه حد «کاردان‌ها» دیده شد ولی کار خوبی بود که در عید ۹۷ هر شب پخش شد و بعد از عید هم قرار بود هر هفته یک قسمت پخش شود و نمی دانم چه شد که بدون هیچگونه توضیحی کرکره برنامه را پایین کشیدند و من هم دیگر پیگیری نکردم.
مجری برنامه «صندلی داغ» درباره دستورالعمل تازه صدا و سیما درباره فعالیت سلبریتی‌ها فقط در حوزه کاری خودشان و نه در اجرا گفت: اگر واقعا این را در دستور کار دارند اتفاق مبارکی استع. استفاده از چهره‌های شاخص بازیگری اگر کاربلد باشند هیچ اشکالی ندارد ولی اینکه حضور افراد شاخص فقط برای جذب مخاطب باشد و بعد، از مخاطبان استفاده مالی کنند این خطرناک است.
وی با بیان اینکه نمی داند مسئولان تا چه اندازه به گفته خود وفادار خواهند بود، گفت: در این مدت حضور برخی سلبریتی‌ها به عرصه اجرا لطمه زده و حرفه اجرا مورد بی مهری قرار گرفته و بهتر است از مجریان تلویزیون در برنامه‌ها استفاده کنند یا مجری جدید تربیت کنند.
کاردان درباره تربیت مجریان جدید توسط صدا و سیما اینگونه توضیح داد: هیچ فردی در صدا و سیما به دنبال تربیت مجری و کشف استعدادهای جدید نیست  و از هرچه که هست استفاده می کنند. متاسفانه این اتفاقی زمانی افتاده است که کشور پر از استعداد است ولی مدیران و تهیه کنندگان از افرادی که دم دست هستند استفاده می کنند. مانند این است که آدم از هر آنچه که پس انداز دارد استفاده کند و برای جایگزینی آن هیچ فکری نکرده باشد‌. ‌بازیگران فقط به دلیل آنکه در عرصه دیگری فعالیت می کنند و مشهور هستند به تلویزیون آورده می شوند. من توفیقی در این کار ندیده‌ام و به نظر من اکنون تلویزیون دچار قحطی مجری است به دلیل اینکه مجری جدیدی تربیت نکرده یا اجازه رشد به افراد جدید نداده است.
از اسماعیل میرفخرایی به کسی رسیده ایم که شعر حافظ را اشتباه می خواند
وی در ادامه نقد خود به حضور بازیگران در عرصه اجرا بیان کرد: اگر به گذشته نگاه کنیم شخصی مانند اسماعیل میرفخرایی یک مجری واقعی بود و سواد خیلی زیادی داشت بعد الان به جایی رسیده‌ایم فردی که شعر حافظ را درست نمی تواند بخواند مجری می شود. در این سال‌ها فقط از موجودی استفاده شده و به موجودی اضافه نشده است و برای همین به دنبال چهره های شاخص بازیگری رفته اند. در کشورهایی که به لحاظ رسانه‌ای پیشرفته هستند خیلی کم پیش می آید که به این صورت از اندوخته خود استفاده و داشته‌های خود را تمام کنند و نیروی جدیدی تربیت نکنند.
کاردان افزود: من چندباری اعلام آمادگی کرده‌ام که در تربیت مجری و پیدا کردن استعدادهای جدید در زمینه مجری گری کمک کنم ولی متاسفانه هیچکس استقبالی نکرد و به من پیشنهادی داده نشد. من هم تا وقتی که از من بخواهند خدمت می کنم ولی نمی توانم التماس کنم که از من به عنوان مجری استفاده کنید.
۱۰ سال دوری از رادیو!
نویسنده برنامه «طنز آدینه» رادیو ایران در مورد کم شدن فعالیتش در رادیو توضیح داد: من ۱۰ سالی هست که به رادیو نرفته‌ام و نخواهم رفت و کسی هم از من نمی خواهد که بروم.
کاردان ادامه داد: البته چند باری صحبت شد که برنامه‌ای در رادیو اجرا کنم و من گفتم اگر قرار باشد در رادیو برنامه‌ای داشته باشم باید فکر کنم یا به عنوان مثال یک هفته خبر کشور را رصد کنم و روی اتفاق‌های افتاده طنز بنویسم. خودم باید خالق و مجری طنز باشم اما برای این هم نمی خواهند زحمت بکشند و انتظار دارند که خیلی سریع و بدون هیچ فکری برنامه‌ای بسازم و روی آنتن ببرم. با سابقه‌ای که من دارم و مردم هم به یاد دارند ساخت چنین برنامه‌هایی در اندازه من نیست و من این برنامه‌ها را بی ارزش می دانم.
بازیگر سریال «نردبام آسمان» با تاکید بر اینکه رادیو را دوست دارد و خانه اولش رادیو بوده است، گفت: من طی پانزده سال هر پنجشنبه در رادیو برنامه داشتم. حداقل هفته‌ای سه ساعت مردم را سرگرم و نیز تمام مسایل سیاسی و اجتماعی کشور را در برنامه مرور می کردم. من در دورانی که هیچ سرگرمی مثل اینترنت وجود نداشت و فقط رادیو و تلویزیون بود زحمت‌هایم را کشیده‌ام.
این مجری و گوینده اضافه کرد: متاسفانه اکنون آزادی در نقد در قالب طنز را با لودگی اشتباه گرفته‌اند و هرچه دلشان می خواهد می گویند؛ همه  مسئولان را به مسخره می گیرند و توهین می کنند. این کارها اصلا با سلیقه و روحیات من سازگار نیست برای همین دلم نمی خواهد به این برنامه هایی که به نظر من نازل هستند و ارزش هنری هم ندارند بروم.
کاردان در پایان بیان کرد: نمی دانم رادیو چند شبکه دارد اما همه شبکه‌هایش باید پر باشد و همین امر باعث شده که بحث‌ها و موضوعات در رادیو و تلویزیون تکراری باشد و هر روز از کانال‌های متفاوت موضوعات تکراری را می شنویم. این صدا و سیمایی نیست که مدنظر من بود و من در آن بزرگ شده‌ام. این مساله اصلا درست نیست که در یک برنامه با یک کارشناس در حال گفتگو هستند بعد در میانه گفتگو صحبت کارشناس را قطع کرده و تبلیغ قابلمه می کنند. به همین دلیل فکر می کنم که اصلا دیگر جای من نیست و ترجیح می دهم که استراحت کنم و یا اگر پیشنهاد خوبی برای بازی در سریالی را داشتم قبول کنم.
یاسمن رئیسی‌یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است