مسابقه هایی نوستالژیک که حال مردم را خوب می‌کند/ شعار ما شوخ طبعی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۹

مسابقه هایی نوستالژیک که حال مردم را خوب می‌کند/ شعار ما شوخ طبعی است

تهیه کننده سه مسابقه «کیف کوک»، «یادم تو را فراموش» و «دو در بیست» در رادیو صبا، شعار این سه مسابقه را شوخ طبعی را از خانه آغاز کنیم دانست.
آرام کریمی تهیه کننده سه مسابقه در رادیو صبا با بیان اینکه شوخ طبعی شعار این رادیو است به خبرنگار صبا درباره مسابقه «دو در بیست» توضیح داد: «دو در بیست» همان گونه که از اسمش پیدا است رقابت دو شرکت کننده به مدت بیست دقیقه در قالب طنز است که در سه مرحله روی آنتن رادیو صبا می رود.
وی با بیان اینکه هدف «دو در بیست» ایجاد تفریح، سرگرمی، وفاق و همدلی بین شنوندگان رادیو است،  افزود: در مسابقه رقابت بین شرکت کنندگان دوستانه است و ما ترجیح می دهیم دو نفر شرکت کننده در مسابقه نسبت فامیلی داشته باشند به عنوان مثال پدر با دخترش، خواهر با برادر خود و یا دو همسر باشند؛ چراکه می خواهیم پیوند بین خانواده ها تقویت شود. البته ممکن است بعضی از شرکت کنندگان فقط دو هم وطن باشند که آنها هم اهل یک خانواده یعنی ایران هستند.
تهیه کننده «دو در بیست» درباره مراحل مختلف مسابقه بیان کرد: سوالات معکوس مرحله اول مسابقه است که شرکت کنندگان ۳۰ تا ۴۰ ثانیه با هم رقابت می کنند به عنوان مثال پرسیده می شود یخ سرد است و شرکت کننده باید بگوید نه. مرحله دوم به نوعی غافل گیری و یا شانس و اقبال است به گونه ای که گردونه ای با ۲۰ فایل شنیداری طراحی کردیم. شرکت کننده یک عدد از بین ۱ تا ۲۰ را انتخاب کرده مثلا برای شرکت کننده مرد ممکن است عددی که انتخاب می کند به آواز خواندن برای همسرش منجر بشود. در این گردونه چیستان و امتیاز مثبت و منفی نیز داریم.
ماجرای «ضرب الجویده» چیست؟
کریمی ادامه داد: «ضرب الجویده» عنوان مرحله سوم است. یک گوینده ضرب المثلی یک جمله ای را به صورت جویده مثلا در دو کلمه می گوید و شرکت کننده باید از آن به کل ضرب المثل برسد. این مرحله با توجه به ادبیات غنی شفاهی مردم که از زمان قدیم و بزرگتر ها سینه به سینه نقل شده و به ما رسیده طراحی شده است.
این برنامه ساز رادیویی همچنین درباره مسابقه «کیف کوک» که از رادیو صبا پخش می شود، گفت: هدف این مسابقه نشاط، شوخ طبعی و نوستالژی است که شنوندگان را به دوران کودکی خود می برد. مسابقه دو شرکت کننده دارد و از سه مرحله تشکیل شده است؛ مرحله اول شانس و اقبال است که با  موسیقی فولک شرکت کننده باید حدس بزند موسیقی مخصوص کدام منطقه است و یا با پخش صدای کمدین های ایرانی و خارجی شرکت کننده باید حدس بزند صدای کیست.
وی ادامه داد: «صبا شناسی» عنوان مرحله دوم است که گزیده ای از برنامه های مختلف رادیو صبا را انتخاب کرده و برای شرکت کنندگان که معمولا شنوندگان رادیو صبا هستند، پخش می کنیم و آنها باید تشخیص دهند مربوط به کدام برنامه است. این گونه شاید بتوان شنوندگان را  ترغیب کرد که بیشتر رادیو صبا گوش بدهند. مرحله پایانی با نام «کودک شو» با پخش دیالوگ کارتون های خاطره انگیز دوران کودکی شرکت کنندگان باید حدس بزنند صدا مربوط به کدام کارتون است.
تهیه کننده «کیف کوک» در پاسخ به این پرسش که برای برندگان مسابقات جایزه ای در نظر گرفته می شود یا نه، مطرح کرد: تا ۲ سال پیش جوایزی برای برندگان در نظر گرفته بودیم اما با توجه به شرایط سازمان دیگر جایزه ای نداریم. مردم به ما می گویند برای داشتن حال خوب در مسابقات شرکت می کنند و این برای ما ارزشمند است.
کریمی که تهیه کنندگی مسابقه «یادم تو را فراموش» را نیز بر عهده دارد، عنوان کرد: «یادم تو را فراموش» در واقع بازی نوستالژی است که در قدیم با شکستن جناغ سینه مرغ بین دو نفر صورت می گرفت. ما این بازی را تبدیل به مسابقه رادیویی کردیم و رقابت بین مجری و شرکت کننده است.
وی درباره چگونگی اجرای این مسابقه بیان کرد: شرکت کننده و مجری هر کدام یک کلمه انتخاب می کنند و کسی که تکرار می کند و طرف مقابلش می شنود باید بگوید یادم اگر نگوید و دیگری بگوید یادم تو را فراموش طرف مقابلش می بازد.
تهیه کننده «یادم تو را فراموش» افزود: جریمه های فرهنگی برای بازندگان در نظر گرفتیم مثلا باید ظرف های مادرش را بشوید، آواز بخواند و یا برای بچه هایی که در کوچه مشغول بازی هستند بستنی بخرد. ما جریمه های تعیین شده را نیز پیگیری می کنیم و از آنها می خواهیم فیلم بفرستند تا در کانال برنامه در شبکه پیام رسان سروش بگذاریم.
کریمی در پایان گفت: در طول مسابقات، بخش های آموزشی نیز داریم و سوالاتی مربوط به فرهنگ ترافیکی از شرکت کنندگان پرسیده می شود.
«کیف کوک» به تهیه کنندگی و نویسندگی آرام کریمی و اجرای مسعود خواجه وند روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۰ به مدت ۲۰ دقیقه از رادیو صبا پخش می شود. برنامه «دو در بیست» به تهیه کنندگی و نویسندگی آرام کریمی و اجرای معصومه صادقی روزهای شنبه و دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۰ به مدت ۳۰ دقیقه روی آنتن رادیو صبا می رود و برنامه «یادم تو را فراموش» به تهیه کنندگی و نویسندگی آرام کریمی و اجرای محمد مطلب شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ به مدت ۲۰ دقیقه از رادیو صبا پخش می شود.

سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است