کامیار: هدف از ادغام ها تغییر اداری است/ مخالف ادغام اعضای شوراها هستم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۷
ادغام پروانه‌های سینمایی و ویدیویی-8

کامیار: هدف از ادغام ها تغییر اداری است/ مخالف ادغام اعضای شوراها هستم

بهمن کامیار تهیه کننده و کارگردان سینما ادغام پروانه های نمایش و ساخت را طرحی مبنی بر ادغام زیر مجموعه های سازمان سینمایی دانست.
بهمن کامیار کارگردان و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار صبا دیدگاه خود را درباره برنامه جدید سازمان سینمایی برای ادغام پروانه ساخت فیلم های سینمایی و ویدیویی این گونه بیان کرد: ظاهر این موضوع با واقعیت آن که مدیران قصد انجام آن را دارند متفاوت است. در فرض اول من  فکر می کنم که اجرای این طرح به معنای ادغام زیرمجموعه های سازمان سینمایی است تا این دو سازمان به یک اداره تبدیل شوند که چندان تفاوتی در روند کار ما سینماگران نخواهد داشت و بیشتر توجه بر کوچک سازی زیرمجموعه های سازمان سینمایی است که قصد دارند دو اداره را به یک اداره تبدیل کنند.
وی ادامه داد: اما اگر قرار است اعضای شوراها واحد شوند، به نظر من این موضوع قابل دفاع نیست، چون ما در حال حاضر هم برای دریافت پروانه ساخت و نمایش ماه ها انتظار می کشیم و اگر قرار باشد هردو حوزه توسط یک گروه اداره شود این موضوع باعث افزایش حجم کار آن ها و معطلی بیشتر ما سینماگران خواهد شد و اگر قرار بر انجام فرضیه دوم باشد من خیلی موافق آن نیستم.
کامیار با اشاره به این که تصور می کند فرضیه اول درست است و سازمان سینمایی به دنبال کوچک سازی زیرمجموعه های این سازمان است ادامه داد: اگر ادغام ها با این هدف انجام شود، در کار ما تاثیری نخواهد داشت و این گونه است که ما همچنان دو شورا برای پروانه ساخت و نمایش فیلم های سینمایی و ویدیویی خواهیم داشت، با این تفاوت که همه این ها زیرمجموعه یک اداره کل قرار می گیرند و این برای من سینماگر نکته مثبت و منفی نخواهد داشت.
تهیه کننده «سدمعبر» در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این ادغام ها کار را برای اکران فیلم های فیلم سازان اول راحت تر نمی کند؟ اظهار کرد: به نظرم این طرح شامل این موضوع هم نمی شود، چون در حال حاضر ظرفیت اکران ما با ظرفیت تولید فیلم هایی که دارای پروانه سینمایی هستند همخوانی ندارد، چه برسد به این که حجمی از فیلم های با پروانه نمایش ویدیویی هم به پروسه اکران فیلم ها اضافه شود.
وی اضافه کرد: ما فیلم هایی داریم که چندین سال است در انتظار اکران مناسب هستند و فرصت اکران را پیدا نکرده اند. تعداد سالن هایمان و ظرفیت اکران و تولیدمان همخوانی ندارد. ما سالی ۱۵۰ فیلم سینمایی تولید می کنیم که ظرفیت اکران آن ها در بهترین شرایط ۷۰ فیلم است و از این بین ۳۰ یا ۴۰ فیلم می سوزد. فکر می کنم فرض اول من درست است و این طرح تفاوتی در اعضای شوراها ندارد و صرفا تغییری اداری است.

کامیار در پایان گفت: برای فیلم های ویدیویی این قانون لحاظ شده است که فیلم هایی که پروانه ساخت سینمایی ندارند، اگر احساس می کنند فیلمشان ظرفیت اکران در سینما را دارد، می توانند تقاضای پروانه نمایش سینمایی داشته باشند و اگر شورای پروانه نمایش سینمایی آن فیلم را تایید کرد آن فیلم می تواند در سینما اکران شود. مانند فیلم «چندمترمکعب عشق» که شامل این موضوع می شد. پس فکر نمی کنم برای این موضوع هم قصد این ادغام را داشته باشند.

زهرا دمزآبادی

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است