تئاتر شهر را باید از بی تدبیری آزاد کرد/ احساس امنیت زنان دست فروش در مترو | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۲
شهرام گیل آبادی در نشست نمایش «عاشقانه های خیابان»:

تئاتر شهر را باید از بی تدبیری آزاد کرد/ احساس امنیت زنان دست فروش در مترو

کارگردان نمایش «عاشقانه های خیابان» با انتقاد تند نسبت به رسانه هایی که نشان دادن مشکلات اجتماعی را سیاه نمایی می دانند، تیراندازی در محوطه تئاتر شهر را حاصل بی تدبیری مدیران دانست.
به گزارش خبرنگار صبا، نشست خبری نمایش «عاشقانه های خیابان» با حضور جمعی از عوامل این نمایش از جمله شهرام گیل آبادی (کارگردان)، الهام پاوه نژاد، رضا یزدانی، اکبر رجبی (مدیر عامل جمعیت طلوع بی نشان ها) و سمانه نائینی (روابط عمومی جمعیت طلوع بی نشان ها)  در خانه هنرمندان برگزار شد.
سمانه نائینی در ابتدای این نشست، «عاشقانه های خیابان» را تلنگری برای مردم دانست تا از آنچه در زیرپوست شهر می گذرد با خبر شوند.
وی با اشاره به فعالیت های جمعیت طلوع بی نشان ها مانند اهدای غذا به کارتن خواب ها در روزهای سه شنبه، سوژه این نمایش را مادران دست فروشی عنوان کرد که مجبورند کودکانشان را هنگام کار در خانه رها کنند و همین باعث صدمات فراوانی به آنها می شود.
شهرام گیل آبادی نیز ضمن تشکر از اکبر رجبی، از اتفاق تیراندازی روز گذشته (۱۹ خرداد) در محوطه تئاتر شهر ابراز تاسف کرد و گفت: تئاتر شهر را باید از بی تدبیری آزاد کرد. نماد نمایش در ایران به جایی برای افرادی که نباید در آنجا حضور داشته باشند تبدیل شده است.
مدیر اسبق مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه برخی رسانه ها با تهدید از او خواسته اند که این نمایش را به دلیل نشان دادن مشکلات اجتماعی روی صحنه نبرد، بیان کرد: وقت آن رسیده است که برخی اهالی رسانه، قلم به مزدی را کنار بگذارند. نباید فکر کنیم آسیب های اجتماعی از ما دور هستند. این آسیب ها ممکن است هر لحظه در خانه ما را بزنند. امیدوارم سطح آسیب های اجتماعی آن قدر کم شود که به شهری که در آن زندگی می کنیم افتخار کنیم.
وی در ادامه متن «عاشقانه های خیابان» را بر آمده از صحبت با تعداد زیادی از زنان دست فروش ذکر کرد و ادامه داد: این نمایش یک کار پژوهشی بود که کار آن یک سال و نیم طول کشید. در صحبت با زنان دست فروش ما متوجه شدیم که آنها در مترو احساس امنیت بیشتری می کنند. همچنین متوجه شدیم اکثر این زنان، سرپرست خانوارند و ۶۲ درصد از آنها فرزند دارند ولی مجبورند زمان کار کردن کودک خود را رها کنند و در آن مدت از فرزندشان بی خبر می مانند.
گیل آبادی از نمایش بعدی خود با موضوع این کودکان خبر داد و افزود: البته برخی اوقات دست فروشی پوششی است برای کارهای دیگری که اینجا محل صحبت درباره آن نیست. ما سعی کردیم نمایشی آماده کنیم که مخاطبان هم در حین اجرا حرفشان را بزنند و این پارادایم به وجود بیاید که «خانه مادری» (محل نگهداری از کودکانی که مادرانشان دست فروشی می کنند) کجا است. باید به مردم بگوییم که خودشان باید قدم هایی برای اصلاح اجتماع خودشان بردارند.
اکبر رجبی نیز با اشاره به تیراندازی تئاتر شهر در روز گذشته گفت: سال ها پیش در اطراف تئاتر شهر پسری را پیدا کردیم که چشمش دچار مشکل بود. او را به بیمارستان بردیم و متاسفانه پزشکان مجبور شدند چشمش را تخلیه کنند. امروز او دوباره از سر ناچاری در همین محوطه مشغول دست فروشی است و همین عوامل است که سبب این خشونت ها در اطراف مکان فرهنگی مانند تئاتر شهر می شود.
مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها، با تاکید بر این که وجود افراد آسیب دیده به خودی خود مشکل نیست، بلکه بی تفاوتی مردم نسبت به آنها است که جامعه را دچار مشکل می کند، بیان کرد: به نظر من اتفاقات فیلم «شهر خدا» را هر روز در سطح شهر مشاهده می کنیم. ما با توجه به آسیب های فراوانی که کودکان تنها در خانه مانده از نبود مادران دست فروش خود می بینند، تصمیم به تاسیس «خانه مادری» در محله دروازه غار گرفتیم تا حداقل این کودکان دچار مشکلات بهداشتی و غذایی نشوند.
الهام پاوه نژاد از بازیگران «عاشقانه های خیابان»، این نمایش را اولین همکاری خود با شهرام گیل آبادی دانست و ابراز امیدواری کرد تلاش آنها در این نمایش سبب مطرح شدن مشکلات اجتماعی شود.
رضا یزدانی نیز با ابراز خرسندی از حضور در نمایش «عاشقانه های خیابان» بیان کرد: من سال ها ترانه های اجتماعی و اعتراضی مانند ترانه کارتن خواب را کار کرده ام. به نظر من این نمایش اتفاق خوبی است که در عرصه نمایش رخ می دهد. «عاشقانه های خیابان» متن جذابی دارد که تماشاگر با دیدن آن لذت خواهد برد.
ابراهیم حقیقی طراح پوستر «عاشقانه های خیابان» گیل آبادی را تداعی کننده حمید سمندریان برای خودش دانست و تصریح کرد: تئاتر با سیرک و شو فرق می کند. تئاتر باید مخاطب را به فکر فرو ببرد و خوشبختانه کارهای گیل آبادی از این دست است.
مژگان علیشاهی مدیر «خانه مادری» با ابراز تاسف از وسعت دامنه آسیب های اجتماعی که امروز به حوزه های هنری مانند تئاتر شهر رسیده است، گفت: من مدیر نیستم، ما همه سربازانی هستیم که برایمان هنوز جنگ تمام نشده است و در حوزه آسیب های اجتماعی در حال مبارزه هستیم.
وی افزود:«خانه مادری» یک نوزاد تازه متولد شده است که از بطن این مادران جنگجو به دنیا آمده است. باید نقد و بررسی های بیهوده را کنار بگذاریم و از پست گذاشتن های بی خاصیت در شبکه های اجتماعی دست برداریم و برای مبارزه با آسیب های اجتماعی وارد میدان شویم. «خانه مادری» خط مقدم جبهه ای است که می خواهد با روندی که در آن مادری در لالایی اش به کودک گدایی یاد می دهد، مبارزه کند.
آشتیانی دبیر فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی دیگر فرد حاضر در این نشست بود که با نام بردن از آسیب هایی مانند ازدواج سفید و زنان تن فروش گفت: باید تابوی نام بردن از این آسیب ها از بین برود تا بتوان برای آنها راه درمانی پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به روز جهانی دست فروشان در چهارم نوامبر ادامه داد: ما برای سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش بودجه برای زنان سرپرست خانوار اختصاص دادیم ولی این بودجه اصلاً کفاف سه میلیون زنان سرپرست خانوار را نمی دهد. دست فروشی جرم نیست و شاید برایتان جالب باشد که از سال ۱۳۶۰ قوانینی برای این قشر از جامعه در مجلس به تصویب رسیده است ولی هنوز هیچ آیین نامه ای از شهرداری و دیگر نهادها برای آن تنظیم نشده است.
پس از صحبت های عوامل اجرا، خبرنگاران به سوال و جواب پرداختند که در این بین خبرنگار صبا، اتفاق خودسوزی مقابل شهرداری تهران در زمان مدیریت گیل آبادی و موضع وی درباره این حادثه را که فرد خود سوز را دچار مشکلات روحی دانسته بود،یادآوری کرد و گیل آبادی درباره این موضوع پاسخی نداد.
در پایان این نشست از پوستر و تیزر نمایش «عاشقانه های خیابان» رونمایی شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است